2025-07-17, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Gravitation. Att saker dras mot jorden. Som att de satt fast med en osynlig gummisnodd.

"Gravitation", är endast ett ord. Jag bryr mig inte så mycket om ordet. Det intressanta är mekanismen, och frågan om den kan härledas eller inte. Och vad det i så fall säger om jorden form.

Jag råkar vara av den uppfattningen att detta faktiskt är nåt som kan härledas, och att det definitivt säger nåt (jorden kan rimligen ej vara klotformad)
Citera
2025-07-17, 23:52
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Jorden påstås fortfarande spinna i 1600 km/h, oavsett hur lång tid det tar för Jordens påstådda kompletta axelrotation.
Och det ger 0.03g centrifugalkraft och eftersom hastigheten varit konstant i miljarder år och Jorden har gravitation så följer luften med.
Går inte att jämföra med en centrifug som roterar i 1600 varv i minuten och skapar hundratals g-krafter och accelererar upp till full fart på ett antal sekunder och har försumbar gravitation. Jämförelsen är direkt stollig.
Citera
2025-07-17, 23:53
Avslutad
Citat:
Det stämmer. Och hur stor blir centrifugalkraften som uppkommer om radien är 6400000 meter? 10g, 1g eller 0.1g?

Du ska väl ändå besvara denna fråga först:

Nej jag vill ha praktiskt prov på att det bildas en slags atmosfär runt centrifugen pga den påstådda corioliseffekten.

Eller är det bara ett påhitt?
Citera
2025-07-17, 23:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Och det ger 0.03g centrifugalkraft och eftersom hastigheten varit konstant i miljarder år och Jorden har gravitation så följer luften med.
Går inte att jämföra med en centrifug som roterar i 1600 varv i minuten och skapar hundratals g-krafter och accelererar upp till full fart på ett antal sekunder och har försumbar gravitation. Jämförelsen är direkt stollig.

Så, vad är det nu för krafter som generar att partiklar följsamt följer med Jordens påstådda rotation?
Citera
2025-07-17, 23:58
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Så, vad är det nu för krafter som generar att partiklar följsamt följer med Jordens påstådda rotation?
Och den frågan har du ju redan fått svar på säker hundra gånger i tråden redan med tanke på hur många gånger detta varit uppe.
Citera
2025-07-17, 23:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
"Gravitation", är endast ett ord.

Ja det är namnet på fenoment att saker trillar nedåt.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
... Det intressanta är mekanismen, och frågan om den kan härledas eller inte. ...

Fast när det gäller det vi just nu pratar om, att atmosfären snurrar med jorden, är härledningen mindre viktig. Det enda som spelar roll är att fundera på vilka krafter som påverkar atmosfären.

Vi vet, utan någon som helst tvekan, att saker accellererar mot jorden. Vi vet att det finns en osynlig gummisnodd som drar saker (inkl luft) mot jorden. Samtidigt vet vi att det inte finns någon kraft som motverkar luftens rotation.

Så det hela mynnar ut i väldigt enkel fysik och Newtons rörelselagar.
Citera
2025-07-18, 00:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Och den frågan har du ju redan fått svar på säker hundra gånger i tråden redan med tanke på hur många gånger detta varit uppe.

Besvara dessa igen då, du gillar ju uppenbarligen att gå in i tråden och svara.

Vilka krafter tvingar partiklarna att följa Jordens rotation och är de krafterna stora? Större än i en centrifug med ex 1600 varv/min?
Citera
2025-07-18, 00:05
Avslutad
Citat:

Vi vet, utan någon som helst tvekan, att saker accellererar mot jorden. Vi vet att det finns en osynlig gummisnodd som drar saker (inkl luft) mot jorden. Samtidigt vet vi att det inte finns någon kraft som motverkar luftens rotation.

Vi vet också att det finns partiklar som lyfter från Jorden, så vad är din poäng egentligen?
Citera
Medlem
Citat:
Du ska väl ändå besvara denna fråga först:

Nej jag vill ha praktiskt prov på att det bildas en slags atmosfär runt centrifugen pga den påstådda corioliseffekten.

Eller är det bara ett påhitt?

Det handlar snarast om att du har missuppfattat. Corioliseffekten bidrar inte till att skapa "en slags atmosfär", coriolis är ett av flera bevis för att jorden roterar.

Atmosfären skapas för att saker, inkl luft, trillar nedåt. Så du vill snarast ha ett praktiskt prov på att saker trillar nedåt.
Citera
Medlem
Citat:
Vi vet, utan någon som helst tvekan, att saker accellererar mot jorden.

Nej, inget tyder på det. Däremot tyder allt på att saker blir accelererade av jorden, när de befinner sig på den.
Citera
2025-07-18, 00:07
Medlem
Citat:
Vi vet också att det finns partiklar som lyfter från Jorden, så vad är din poäng egentligen?

Min poäng är att ditt ursprungliga argument att flygplanen skulle stå stilla är ett idiotiskt påstående som enbart visar att du inte förstår modellen du försöker falsifiera. Och det är sällan en bra kombination.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-18 kl. 00:11.
Citera
2025-07-18, 00:09
Avslutad
Citat:
Det handlar snarast om att du har missuppfattat. Corioliseffekten bidrar inte till att skapa "en slags atmosfär", coriolis är ett av flera bevis för att jorden roterar.

Atmosfären skapas för att saker, inkl luft, trillar nedåt. Så du vill snarast ha ett praktiskt prov på att saker trillar nedåt.

En slags atmosfär skrev jag, klarade du inte av att besvara frågan eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in