2025-07-17, 23:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Du svarar inte på frågan. Vi har F=ma, vad är det för kraft som bromsar upp den roterande atmosfären?

Vad din centrifug har med det hela är helt obegripligt med tanke på att där saknas det en kraft som drar tvätten innåt. Men visst, om du spänner fast kläderna med en gummisnodd fäst i trummans mitt så kommer du kunna centrifugera kläderna på utsidan av trumman.

Enligt din sfärmodell så bör det ju på något magiskt vis tillslut uppstå en slags hinna/hölje som omgärdar centrifugen som kan hålla kvar kläderna även på utsidan.

När får man se prov på detta?
Citera
2025-07-17, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Enligt din sfärmodell så bör det ju på något magiskt vis tillslut uppstå en slags hinna/hölje som omgärdar centrifugen som kan hålla kvar kläderna även på utsidan.

Hinna och höje? Nä - det handlar om krafter.

Om jag förstår dig rätt så vill du ha ett prov på att saker trillar nedåt? Det enklaste är att du står upp och sedan drar upp fötterna och kollar vad som händer. Eller så kan du ställa dig på en våg helt enkelt.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-17 kl. 23:39.
Citera
2025-07-17, 23:37
Medlem
Citat:

Hur stor är centrifugalkraften på jorden? Hur stor är gravitationen? Fortfarande, jorden snurrar med ett varv per dygn. Din tvätt kommer aldrig bli torr om den är så långsam i centrifugeringen.
Citera
2025-07-17, 23:37
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:

Detta kallas gravitation och har bevisats i experiment sedan hundratals år tillbaka. Behövs ingen hinna för att massa skall attrahera massa.
Och bara för att den inte passar i din platta världsbild så blir den inte magisk.
Citera
2025-07-17, 23:38
Medlem
Citat:
Du svarar inte på frågan. Vi har F=ma, vad är det för kraft som bromsar upp den roterande atmosfären?

Vad din centrifug har med det hela är helt obegripligt med tanke på att där saknas det en kraft som drar tvätten innåt. Men visst, om du spänner fast kläderna med en gummisnodd fäst i trummans mitt så kommer du kunna centrifugera kläderna på utsidan av trumman.

Jag säger bara: Det är tänkbar med luft som följer med på insidan av en centrifug, men inte utsidan. Därmed inte sagt att vi måste befinna oss inuti en centrifug. Bara att det utgör en möjlighet.. Såvida det inte föreligger en gummisnodd förstås. Vad menar du det skulle motsvara då, i din klot-modell?
Citera
2025-07-17, 23:39
Avslutad
Citat:
Hinna och höje? Nä - det handlar om krafter.

Om jag förstår dig rätt så vill du ha ett prov på att saker trillar nedåt? Det enklaste är att du står upp och sedan drar upp fötterna och kollar vad som händer.

Nej jag vill ha praktiskt prov på att det bildas en slags atmosfär runt centrifugen pga den påstådda corioliseffekten.

Eller är det bara ett påhitt?
Citera
2025-07-17, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Liten skillnad på en centrifug som accelererar upp i hög fart och hundratals g-krafter på några sekunder och på en planet som roterat i någorlunda konstant fart i miljarder år och ger en centrifugalkraft på 0.03g.

Det kan lika gärna inte rotera alls. Utsidan-problemet kvarstår ändå.
Citera
2025-07-17, 23:42
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag säger bara: Det är tänkbar med luft som följer med på insidan av en centrifug, men inte utsidan. Därmed inte sagt att vi måste befinna oss inuti en centrifug. Bara att det utgör en möjlighet.. Såvida det inte föreligger en gummisnodd förstås. Vad menar du det skulle motsvara då, i din klot-modell?
Lite skillnad på en centrifug som roterar 1600 varv per minut och på något som roterar ett varv på 24 timmar och dessutom har påtaglig gravitation.
Citera
2025-07-17, 23:43
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det kan lika gärna inte rotera alls. Utsidan-problemet kvarstår ändå.
Vilket utsidanproblem skulle uppstå på en stillastående trumma?
Citera
2025-07-17, 23:44
Medlem
Citat:
Jag säger bara: Det är tänkbar med luft som följer med på insidan av en centrifug, men inte utsidan.

Självklart är det möjligt att luften följer med på utsidan. Det enda som behövs är att det finns en attraherande kraft som är större än kraften som vill bromsa luften från att rotera.

Och i fallet med atmosfären och den roterande jorden så vet vi att det finns en kraft som drar luften till jorden. Och vi vet även att det inte finns någon kraft som hindrar luften från att rotera.

Citat:
Såvida det inte föreligger en gummisnodd förstås. Vad menar du det skulle motsvara då, i din klot-modell?

Gravitation. Att saker dras mot jorden. Som att de satt fast med en osynlig gummisnodd.
Citera
2025-07-17, 23:45
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Lite skillnad på en centrifug som roterar 1600 varv per minut och på något som roterar ett varv på 24 timmar och dessutom har påtaglig gravitation.

Jorden påstås fortfarande spinna i 1600 km/h, oavsett hur lång tid det tar för Jordens påstådda kompletta axelrotation.
Citera
2025-07-17, 23:50
Medlem
Citat:
Jorden påstås fortfarande spinna i 1600 km/h, oavsett hur lång tid det tar för Jordens påstådda kompletta axelrotation.

Det stämmer. Och hur stor blir centrifugalkraften som uppkommer om radien är 6400000 meter? 10g, 1g eller 0.1g?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in