2025-07-17, 19:52
Medlem
NickeNicknames avatar
Har en bokning på Hotels.com som jag vill byta till " 2 dagars längre vistelse" för vinterns resa
men som vanligt vill dom ha typ 500kr mer än om jag gör en separat bokning ,med samma rum ,
Alltså jag gör en ny bokning med samma rum med 2 nya dagar och sparar 500 kr
Är det Hotels.com som vill tjäna pengar eller vad är problemet?
Citera
2025-07-17, 20:15
Medlem
Onanikrems avatar
Ring upp hotellet i fråga och deala själv, du får gatanterat bättre pris än från "Hotels, boocking eller någon annan skitsida.
Citera
2025-07-17, 20:18
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Ring upp hotellet i fråga och deala själv, du får gatanterat bättre pris än från "Hotels, boocking eller någon annan skitsida.
Sorry ställde bara frågan varför Hotels.com gör detta?
Om jag vill så gör jag alltid bara en nu boking med 2 nya dagar ,inga problem sparar 500:- bara undrade varför?
Citera
2025-07-17, 20:23
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickeNickname
Sorry ställde bara frågan varför Hotels.com gör detta?
Om jag vill så gör jag alltid bara en nu boking med 2 nya dagar ,inga problem sparar 500:- bara undrade varför?
De är hustlers. De gör det för de kan och dumt folk går på det. Skall man bo några nätter på ett hotell, hittar man det via "Hotells osv" ringer upp hotellet i fråga själv och får ett betydligt bättre pris. För en natt ids inte ens jag göra det, men för tre nätter med familj så spar man in en gratisnatt eller en trerätters.
Citera
2025-07-17, 20:27
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
De är hustlers. De gör det för de kan och dumt folk går på det. Skall man bo några nätter på ett hotell, hittar man det via "Hotells osv" ringer upp hotellet i fråga själv och får ett betydligt bättre pris. För en natt ids inte ens jag göra det, men för tre nätter med familj så spar man in en gratisnatt eller en trerätters.
Dumt folk är nog rätta ordet, jag är dock inte det så den går jag inte på,
Har typ 60 fria nätter via deras villkor, som inte heller riktigt stämmer, dom tar bort skatter som betalas men lägger på skatter via fria nätter 10/ 1 fri
Citera
2025-07-17, 21:01
Medlem
Citat:
Dumt folk är nog rätta ordet, jag är dock inte det så den går jag inte på,
Har typ 60 fria nätter via deras villkor, som inte heller riktigt stämmer, dom tar bort skatter som betalas men lägger på skatter via fria nätter 10/ 1 fri

Så du har gjort 600 övernattningar bokade via hotels.com
Citera
2025-07-17, 21:07
Medlem
NickeNicknames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Så du har gjort 600 övernattningar bokade via hotels.com
rätt uppfattat Varför frågan?
Citera
2025-07-17, 21:17
Medlem
Holden.Caulfields avatar
Kan vara så att de rumsnätterna du bokade hade Hotels.com köpt/förmedlat av en tredje part, som inte tillåter att fria ändringar görs (eller gör det krångligare att ändra bokningen).

Kan även vara så att någon på Hotels.com behöver gå in och göra ändringen manuellt (dyrare), medan om du lägger en ny bokning sker processen mer på automatik.

Men förmodligen är det bara så att man får någon officiell eller inofficiell rabatt när man lägger en ny bokning, som inte gäller annars.
Senast redigerad av Holden.Caulfield 2025-07-17 kl. 21:56.
Citera
2025-07-18, 20:37
Moderator
Lobengulas avatar
Citat:
Har en bokning på Hotels.com som jag vill byta till " 2 dagars längre vistelse" för vinterns resa
men som vanligt vill dom ha typ 500kr mer än om jag gör en separat bokning ,med samma rum ,
Alltså jag gör en ny bokning med samma rum med 2 nya dagar och sparar 500 kr
Är det Hotels.com som vill tjäna pengar eller vad är problemet?

Hotels.com liksom andra on-linte traders är en mellanhand. Hotellet gör en deal att de får tillgång till delar av bokningsystemet och om de säljer något så får de 20-30 procent i provision. Hotels.com gör alltså bokningen och gör upp med hotellet. För det mesta fungerar det här utmärkt men blir snabbt ett problem om det blir ändringar. Vill du förlänga så måste hotels.com kontakta hotellet och göra upp om det är möjligt, det gör de inte gratis. Hotellet kanske inte är villigt att ge samma rabatt till hotels.com för de extra dagarna.

Jag dissar inte hotels.com och affärsidén men det blir onekligen besvärligare för resenären om något behöver ändras. Det är alltid bäst att boka direkt med hotellet om det är någorlunda prisneutralt. Samma gäller för övrigt flyg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in