2025-07-17, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ElexirPharma
Tror du att en man med hemtjänst är kapabel att göra heimlich på sig själv?

Man ska inte heller öva på att sätta saker i halsen. Usch vad förbannad jag blir på sådana här "medicinska" råd.

Nu var det väl inte så att någon tyckte vi skulle öva på att sätta i halsen? Om jag uppmanar folk att lära sig att ge hjärtmassage är det ju inte så att jag tycker att folk ska försöka få stopp på sina hjärtan så att de som ska lära sig detta, får bra träning.
Citera
2025-07-17, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
En varmkorv är rund, det är på exakt tvärtemot vad man menar med "lätttuggad". Den är perfekt att sätta i halsen. Håller med om att något annat ord kanske behövs, vården, samt föräldrar, borde generellt bli bättre på att förklara för andra vad som avses med lätttuggad. Man vill undvika att personen dör, därför behövs mat som man kan äta lätt utan att dö. För vissa är det puré, men oftast betyder det att inga runda bitar i ungefär struprörsstorlek får finnas. "Lätttuggad", eller vilket ord vi nu vill införa, betyder automatiskt för oss "absolut inga korvbitar", men så verkar inte andra fatta det.

Lättuggad betyder väl olika saker i olika sammanhang. Har man problem med tänderna eller gjort en käkoperation betyder ju lättuggad mat just det, mat som inte är svår att tugga men mycket väl måste tuggas innan det sväljs. Har man någon som är dement eller av annan orsak kan tänkas inte klara av typ att äta korv med bröd kanske lättuggat är soppa, mos, puré eller väldigt små bitar av något som kan sväljas hela utan att sätta sig på tvären.

Och om det är det senare som avses borde det verkligen finnas bättre ord inom vården än lättuggad.
Citera
2025-07-17, 13:56
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PederBergman
Är korv med bröd svensk mat? Trodde det var ifrån Tyskland.
Så är det säkert. Vi kan nog utgå från att hemtjänsten inte talar tyska i så fall.
Citera
2025-07-17, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VidrigKund
Utan att googla, hur gör du heimlich på en snubbe i rullstol som du inte når runt?
SKippa gärna du att lära dig heimlich, tack
Citera
2025-07-17, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Eftersom personal blir kritiserade online när olyckor inträffar, så lär garanterat allt färre personer som har valmöjligheter (dvs kompetenta och lämpliga personer) söka sig till yrket. Kvar blir förstås inkompetenta och olämpliga, och desperata.

Att chefer och arbetsgivare sedan inte heller erbjuder tillräcklig utbildning och stöd, och dessutom vill ha minimalt liten personalstyrka, såväl som stressad arbetsmiljö, innebär garanterat att sådana här olyckor kommer ske allt oftare.
eller så säker sig folk till till högre lön, men det kanske bara är en handfull, vad vet jag

tillgång och efterfrågan
Citera
2025-07-17, 14:01
Medlem
top_secrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
En varmkorv är rund, det är på exakt tvärtemot vad man menar med "lätttuggad". Den är perfekt att sätta i halsen. Håller med om att något annat ord kanske behövs, vården, samt föräldrar, borde generellt bli bättre på att förklara för andra vad som avses med lätttuggad. Man vill undvika att personen dör, därför behövs mat som man kan äta lätt utan att dö. För vissa är det puré, men oftast betyder det att inga runda bitar i ungefär struprörsstorlek får finnas. "Lätttuggad", eller vilket ord vi nu vill införa, betyder automatiskt för oss "absolut inga korvbitar", men så verkar inte andra fatta det.
Lättuggad är helt fel ord, det är relevant när man saknar tänder eller fungerande käkar.
Inom sjukvården används bland annat begreppet timbalkost när det handlar om att undgå kvävning.
Citera
2025-07-17, 14:06
Medlem
Rimberts avatar
Det låter som en tragiskt rötmånadshistoria som får en att tänka efter...
Korv är ju egentligen en tveksam form av livsmedel på det hela taget dessutom.
Enda saken i en korvform jag kan tänka mig att stoppa i mig är väl en ungersk salami,men jag gör det varje gång medveten om hur illa det kan sluta om inte alla bitar faller på plats.
Senast redigerad av Rimbert 2025-07-17 kl. 14:16.
Citera
2025-07-17, 14:08
Avstängd
Det finns fantastiskt personal i hemtjänsten och det finns många dåliga.
Anledningen till att dom är dåliga, är bland annat tidsbrist och pengarbrist. Snabbutlärda.
Min mamma hade ett par styckna som hon tyckte var fantastiska som gick hos henne länge. Dom gjorde det lilla extra för henne men sen skulle kommunen byta bolag mot ett billigare då fick hon personal som inte gör det lilla extra samt dom städa dåligt. Jag säger inte att dom inte städa men 2 st på 45 min då hinner man med mer än damsuga och torka i en 2a. Lika snabbt in som ut är dom. Man vet inte vilka som kommer och när dom kommer. Så det är inte undra på att äldre släpper in falska hemtjänstpersonal.
Innan så kom samma personer och hon kunde byta om hon inte trivdes med dom.

Livräddningsövningar borde vara en självklar del i att jobba med hemtjänsten. Jag jobbar inte med det men ändå har jag sådana utbildningar på mitt jobb.

Lätttuggat, korv är lätttuggat vanligtvis men jag antar att dom ska ha mosad mat.
Citera
2025-07-17, 14:26
Medlem
.nilss avatar
Men jag förstår verkligen inte hur han satte korv med bröd i halsen? Självmord är uteslutet men han måste ju försökt deepthroat:a den?
Citera
2025-07-17, 14:32
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nils
Men jag förstår verkligen inte hur han satte korv med bröd i halsen? Självmord är uteslutet men han måste ju försökt deepthroat:a den?
Du antyder att han hade korvryttartendenser? Det är ju ett ytterst infamt påstående.
Citera
2025-07-17, 14:45
Medlem
.nilss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Du antyder att han hade korvryttartendenser? Det är ju ett ytterst infamt påstående.

Äldre och dement, trodde han var 21 år igen bakom pergolan med nån landsorts-giggolo. Han kanske trodde han var tillbaka där. En het återblick innan han sakta dog.
Citera
2025-07-17, 14:49
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nils
Äldre och dement, trodde han var 21 år igen bakom pergolan med nån landsorts-giggolo. Han kanske trodde han var tillbaka där. En het återblick innan han sakta dog.
Ja, den bilden kan man köpa. En sista korv med bröd, med extra mycket gurka och räksås och en riklig mängd av skånsk senap på toppen av det och sedan en pucko för att skölja ner hela anrättningen.
Sedan kan man avsluta en lyckad kväll med en äkta skånsk spettekaka på morgontimmarna.
Det var kanske så han tänkte, förvirrad som han verkade vara.

Må han vila i frid.
Senast redigerad av Rimbert 2025-07-17 kl. 15:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in