2025-07-16, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Ok..

1) Så när har Ryssland brutit igenom och fått sitt genombrott vid fronten ?
(Denna månad.., nästa...i år ?)
2) När kastar Eu in handduken för att hjälpa Ukraina ? (nästa år ?)
3) När kastar Ukraina in handduken ? (nästa år ?)

Relativt enkla frågor för dig att svara på, i.o.m att du håller på Ryssland till 100 % !
Det är lappa och laga som gäller.
Ex tyskland har pratat i snart 2 år om taurus robotar till ukraina..dom har ännu inte fått tummen ur röven och skickat några..
Med alla möjliga ursäkter...
Dom är för komplicerade för ukraina..det finns inga vapenbärare..vi vill inte vara först med dessa typer av robotar..
Och bla bla i vanlig ordning....allt går i snigelfart.
Citera
2025-07-16, 17:48
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
En detaljfråga, har Tjeckien verkligen vänt sig till Putin?
Skulle förbåna mig men vad vet jag?
Efter valet är det splittring.

Presidenten stöder Ukraina, senaten stöder Ukraina, men i underhuset kan Babis och hans ANO-parti tillsammans med ett antal småpartier temporärt blockera den härbtypen av beslut. Jag skrev "parlamentet" om Tjeckien. Jag borde ha varit mer precis.
Citera
2025-07-16, 17:52
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Tjeckien ? Här får du gärna utveckla. Vad jag sett tillverkar Tjeckien både granater fordon och artilleri/eldrör som de levererar till Ukraina. Både på uppdrag åt andra givarländer och i egen regi och på beställning av Ukraina . Att den andra halvan Slovakien obstruerar har jag dock noterat .

Det jag mest noterade i " användarens " inlägg var att länken inte ens var i närheten av vad han ville belysa utan att " användaren " I sedvanlig ordning fick det till något helt annat . Användaren har en ful ovana att vända positiva händelser till negativa .
Borde ha varit mer precis. I det tjeckiska underhuset blockerar Babis (ANO) och oppositionen den här typen av beslut genom diverse formalia så länge de kan. Detta brukar dock lösa sig, eftersom senaten är solitt pro-Ukraina. Jag skrev "parlamentet" och borde ha varit mer precis.
Citera
2025-07-16, 17:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Det är lappa och laga som gäller.
Ex tyskland har pratat i snart 2 år om taurus robotar till ukraina..dom har ännu inte fått tummen ur röven och skickat några..
Med alla möjliga ursäkter...
Dom är för komplicerade för ukraina..det finns inga vapenbärare..vi vill inte vara först med dessa typer av robotar..
Och bla bla i vanlig ordning....allt går i snigelfart.

Det är nog mera Ukraina som önskat Taurus men ok.., det är ett "halt" på de. Sedan säger du snigelfart. Att dömma utav Peskovs kärnvapen-rassel idag.., så misstänker jag nog att Kreml inte ser det på samma sätt..
Citera
2025-07-16, 17:59
Medlem
M_A_Rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawline
rySSland levererar förgiftat vatten till sina egna soldater. Enligt putler så går allt som planerat...

https://www.reddit.com/r/UkraineWarV...ived_poisoned/

Ytterliga en länk
https://www.reddit.com/r/UkraineWarV...drinking_from/

Är du säker på att vattnet är förgiftat? Kan det inte vara så att ryssmongolerna fått rent vatten i stället för sin sedvanliga vodkaranson, och därför drabbats av koma eller liknande? Oavsett, det är alltid härligt när orch-ockupanterna (om än motvilligt) gör jobbet åt de ukrainska försvararna. Det sparar människoliv.
Citera
2025-07-16, 18:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M_A_R
Det är därför ukrainarna vill flytta en del av sin vapenproduktion till NATO-länder. Dels som ett skydd mot ryskmongoliska attacker, men även för att skala upp produktionen. Det är drönarna som står för största delen av Ukrainas kills på slagfältet. Först var det individuella drönare, sedan drönare som styrs med fiberoptiska kablar. Nästa steg blir stora svärmar av drönare som styrs med AI som kommer att översvämma ryssmongolernas luftförsvar och som är i princip helt omöjliga att försvara sig mot. Drönare är relativt billiga och slår ut stridsvagnar, flygplan och fartyg som är värda åtskilliga hundra miljoner. Och bra om man vill spara på sina soldater. Ukraina har inte folk så att de kan gödsla med dem, direkt.

Europa måste försöka minska behovet av svindyra, amerikanska vapen. Visst, de är bra, men vi behöver inga supervapen, bara något som är tillräckligt bra nog mot ryssen, och massvis av dem. Problemet är väl att vi är rädda för att USA ska lämna oss åt vårt öde om vi inte köper deras grejer.

Helt korrekt och vi ser också ett skifte av vapenteknologi som kommer förändra mycket när det gäller valet av olika vapen man vill ha i framtiden. Ukraina genomförde nyligen en hel attack inkl tillfångatagande av ett antal soldater utan att skicka in en enda soldat. Det var en helt mekaniserat attack med markrobotar, drönare och artilleri. Inte ett enda ukrainskt liv gick till spillo och attacken var framgångsrik i en position där tidigare attacker misslyckats.

Jag tror att Ukraina kommer att göra oerhörda framsteg närmaste 3 åren med en krigsföring där man sitter hemma och fjärrstyr medan fienden har ett helvete att försvara sin position. AI inte ens inblandat där, men det kommer också som du påvisar.

Väldigt många av de riktigt dyra vapnen håller på bli obsoleta.
Citera
2025-07-16, 18:13
Medlem
Gracefulminds avatar
Citat:
Europa köper och säljer vapen till varandra för pengar som inte finns..allt ska lånas upp för att sedan skänkas till ukraina..usa har redan fattat att detta inte håller i längden.

Europa har tillräckligt med vinstmarginaler totalt sett för att hålla hela skutan igång.
Nya vinster från nya innovationer med mera kommer som sagt även medföra nya arbetstillfällen,
dvs nya skatteintäkter och därmed ännu fler och nya investeringar.
Det blir en god cirkel.

Vi rustar, i försvarssyfte, både Ukraina och resterande Europa för medel som samtidigt genererar utveckling i Europa.

Det går totalt sett inte att jämföra med RU, som sagt.
De dränerar allt nu. Ytterst tragiskt. Balansen är försvunnen. Priset de får betala för sina val.

Befolkningen i RU kommer inte få det lätt framöver om de inte tvingar sin ledning att avbryta detta illdåd mot sig själva, mot sina Ukrainska "bröder och systrar" och mot Europa.
Väldigt synd med tanke på att Europa bevisade i 30 år att vi var deras vän.
God schysst vän. Trots historien. Så gör de detta? Kastar bort allt.

Finns inget utrymme längre för fortsatt Europeisk naivitet.
Vi har inte bara rätten att skydda oss själva, Europa - vi har skyldigheten!

Du behöver nog inte oroa dig för Europas totala ekonomi, eller jaa det beror så klart på vilken sida du befinner dig på. Men befinner du dig på den andra sidan så kan jag trösta dig med att Europa endast sysslar med försvar. Inte imperialism. Det lämnade vi för länge sedan.
Vi är både moderna och smarta.
Vi kommer klara oss ska du se.

Dags att gå ut och njuta av solen.
Citera
2025-07-16, 18:14
Avstängd
HugoTheGreats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av St0ny
Haha, det här är ju precis vad flera experter, och även jag har sagt flera gånger i tråden.

EU är totalt rövknullade, och deras enda chans att överleva är att gå över till en krigsekonomi.

Våra politiker har alltså totaldemolerat hela EU, och ska nu rädda oss genom KRIG.

Hallelujah, detta kommer att gå utmärkt! Vi är räddade gott folk!

https://x.com/Alex_Oloyede2/status/1945437765656616976

Nu börjar flera EU länder att vakna upp, de vill självklart inte betala för gratisvapen till Ukraina.
🇪🇺🇺🇸 Europe was not aware they would be paying for American support to Ukraine.

"France, Hungary, Italy, Czech Republic and Germany have declined the offer to purchase weapons from Donald Trump.

Statements made by each country below;"

EU är en enda jävla stor hönsgård som kommer ingenvart. Var det inte snack för något halvår sedan om att skapa en ny europeisk försvarsmakt sidan om NATO? Och ni får rätta mej om jag har fel. Men nu går de ledande länderna med på att betala för amerikansk hjälp till Urkaina. Vilket ben ska de stå på? Att en hel union med länder är så beroende av big daddy amerikanen är skrämmande. De för ingen egen politik men har mage att diktera Ryssland hur de ska föra sin politik.

Jag undrar också hur detta med strafftullar mot Rysslands handelspartners kommer fungera. Ni NATO-runkare kanske vill förklara. Skulle dessa strafftullar försämra Rysslands ekonomi, på vilket sätt? Och om handelsparterna inför strafftullar på amerikanska varor, drabbar inte detta amerikanerna? Det är nog inte lönsamt att klippa handel med länder som Kina och Indien som är stora, stora marknader. Och vad händer då BRICS-länderna går över till att endast driva handel med varandra? Hur tänker Trump?
Citera
2025-07-16, 18:20
Medlem
Onyourknees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Ytterligare ett nervöst inlägg ... du vet att du har fel i det mesta. Min livssyn är baserad på ett långt liv, erfarenhet och normal kunskap i historia genom tiderna, något du och dina likar tycks sakna.

Jag har respekt för Ukraina och dess folk och de flesta av dom vill ha ett slut på detta krig. Det är banderiterna, dessa råskinn som med våld utförde en statskupp 2014 jag inte tål. Det är dessa som har förstört Ukraina tillsammans med västs politiska elit och du hejar på. Skulle du heja på högerextremister som tränger sig in i fredliga demonstrationer, transformerar och med våld störtar vår regering också, för att sedan införa laglöshet och förbjuda hälften av våra partier? Ert hyckleri är helt otrolig.

Ryssland vinner detta krig och vad som blir kvar av Ukraina får vi se, det var ju inga problem för väst att stycka upp Jugoslavien. En multipolär rättvis värld växer fram ur spillrorna av den "regelbaserade ordningen" och västs urholkade "internationella rätt" (Donbas, Gaza, Serbien, Iran, Irak osv).
Putin kommer lämna in efter förlusten och Ryssland kommer delas upp, en diktator och diktaturs fall.
Citera
2025-07-16, 18:23
Medlem
Att det sitter rövhål till ryZZtroll på detta forum och försvarar sånt här säger en hel del om er ni borde fan deporteras samtliga till kloaken RyZZland.

PUTIN’S WAR: In Kherson, Russian FPV drones continue to target civilians and first responders. Two Ukrainian paramedics were injured when Russia deliberately targeted their marked ambulance.

https://x.com/ChuckPfarrer/status/19...964813057?s=19
Citera
2025-07-16, 18:33
Medlem
1) Kenneth Grägg på facebook skriver idag om att den ryzzka offensiven mot Pokrovsk har stagnerat trots att man satt in allt man har.

Nu försöker man omringa men då kommer man ut oskyddat och blir ett lätt offer för Ukrainska drönare. Pokrovsk är en fälla som HBTQ-federationen oskickligt går in i med hufvudet före.

2) Någon här rapporterade om att Ryzzland drivs ut från Kondrativka. Det är nära ryzzka gränsen i Sumy region. Där är Ukraina starkt.

3) Trump försöker rädda Putin. Det är lätt att genomskåda. Den amerikanska politiken blir för ryckig. Först hade man Peking-Joe som tog för stor hänsyn till Peking.

Som gubben ur lådan dök sedan Moskva-Mike upp och sabbade leveranserna.

Nu har vi Trumpeten som är hur ostämd som helst.

Men Europas viktigaste länder är eniga om att GloboHomo-federationen skall bekämpas. Vi har fått nog av Pride och bögar, könsdysfori och onaturligt leverne. Ukraina hjälper oss i kampen.
Citera
2025-07-16, 18:35
Medlem
Lawlines avatar
Citat:
När dom säger att ryssarna skickar köttvåg efter köttvåg med soldater in i i döden .så förknippar man inte det ordbruket med att det är soldater som sitter i pansarfordon som stryker med.
Köttvåg låter som soldater på marken som stormar fram mot befästningar.
Slår ukraina ut 5 tanks så säger man väl fan inte att en köttvåg nu är utslagen.
Man säger 5 tanks är utslagna.

Man räknar avlivade 5 tanks minst 15 döda + marksoldater som går, åker skateboard osv.allt sammantaget blir köttvåg för ni offrar dessa till ingen nytta för eran sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in