2025-07-16, 12:58
Bannlyst
Ja min morsa säger alltid ”viiiiiIii” fast hon uppenbarligen menar ”jag”! ”Jag gör så här…”, ”Jag tycker så här…” osv. Inte ”vi”! Det här verkar vara ett kvinnligt fenomen.

Supertöntigt (som de flesta kvinnor är)! Varför gör de så?
Citera
2025-07-16, 13:02
Medlem
hejpadigdu1s avatar
Det samma gäller när det ska byggas altan, målas hus eller dylikt: "ska vi bygga en altan", när det de egentligen menar är "kan DU bygga en altan?"
Citera
2025-07-16, 13:11
Medlem
Om modern är familjens matriark är det inget konstigt detsamma om de kommer från din far.
Citera
2025-07-16, 13:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Det samma gäller när det ska byggas altan, målas hus eller dylikt: "ska vi bygga en altan", när det de egentligen menar är "kan DU bygga en altan?"
Haha, ja kanske sant. Inte i min mammas fall, men i övriga säkert.

Frågan är: varför?
Senast redigerad av Funky-monkey 2025-07-16 kl. 13:29.
Citera
2025-07-16, 13:37
Medlem
Tittar ibland på Svenska truckers, samma där bara vi och aldrig jag eller lastbilen.
Lika ologiskt som idrottare som alltid börjar sitt svar till reportern med nej.
Citera
2025-07-16, 13:42
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funky-monkey
Ja min morsa säger alltid ”viiiiiIii” fast hon uppenbarligen menar ”jag”! ”Jag gör så här…”, ”Jag tycker så här…” osv. Inte ”vi”! Det här verkar vara ett kvinnligt fenomen.

Supertöntigt (som de flesta kvinnor är)! Varför gör de så?
För att dä ä läskit att va sääälv 🐼

Vi vi vi vi!!! Vi kvinnor är en enhet.
Citera
2025-07-16, 13:48
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nittiotva
Om modern är familjens matriark är det inget konstigt detsamma om de kommer från din far.
Låter som min ömma moder. Far var hantverkaren, jag var hjälpredan och mor skötte planeringen. Hon styrde hushållet, familjen och familjens ekonomi, och gjorde det mycket bra också.

Lärde mig mycket av båda mina föräldrar. Av far lärde jag mig hur man mekar och hur man snickrar/målar osv. Av mor lärde jag mig ekonomi, planering och kanske främst: Lita aldrig på någon.
Haft stor användning av de kunskaperna genom livet.
Citera
2025-07-16, 14:07
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
För att dä ä läskit att va sääälv 🐼

Vi vi vi vi!!! Vi kvinnor är en enhet.
Det är vi definitivt inte.

De som säger "vi" istället för "jag" vill inte ta egenansvar och lutar sig mot en påhittad gemenskap.

Om vissa kvinnor säger "vi" istället för "jag", så har jag märkt att en del män säger "man" istället för "jag".
Nä, om man skulle ta och tvätta bilen. Om man skulle ta en dusch...osv.
Citera
2025-07-16, 14:12
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pripps0.0
Det är vi definitivt inte.

De som säger "vi" istället för "jag" vill inte ta egenansvar och lutar sig mot en påhittad gemenskap.

Om vissa kvinnor säger "vi" istället för "jag", så har jag märkt att en del män säger "man" istället för "jag".
Nä, om man skulle ta och tvätta bilen. Om man skulle ta en dusch...osv.
Har du bil?

Vi är en gemenskap t.ex vi i hushållet, vi på arbetsplatsen, vi i sällskapet. Jag jag jag blir ego ganska fort. Människor lyssnar mer om man säger vi istället för jag.
Citera
2025-07-16, 14:19
Medlem
jjujjus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejpadigdu1
Meh

Det är ju för att ni bor tillsammans duuh
Citera
2025-07-16, 14:25
Medlem
Belters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Funky-monkey
Haha, ja kanske sant. Inte i min mammas fall, men i övriga säkert.

Frågan är: varför?
För att samhörighet är kvinnors syn på världen och mänskligheten. Det ska vara konsensus för att kvinnor ska kunna agera och må bra.
Citera
2025-07-16, 14:26
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jjujju
Har du bil?

Vi är en gemenskap t.ex vi i hushållet, vi på arbetsplatsen, vi i sällskapet. Jag jag jag blir ego ganska fort. Människor lyssnar mer om man säger vi istället för jag.
Du utger dig för att tala för alla kvinnor ofta, det ger ju helt fel signaler till de som läser, och är dessutom förolämpade för de av oss kvinnor som inte vill grupperas ihop med någon som talar bebisspråk.

Det är ju inte lite förmätet att göra sig till talesman/kvinna för hela hushållet, hela arbetsplatsen eller hela sällskapet. Eller alla kvinnor för den delen.

Kan man inte göra sin röst hörd på egen hand, så har man kanske inte så mycket av vikt att framföra om man måste ge det tyngd av en påhittad gemenskap.
Att ge sken av att man har många med sig är bara falskt och ynkligt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in