2025-07-14, 22:52
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Promenader bygger muskler och bränner fett. Kostar inget och ger resultat direkt. Fast ta mediciner kanske är häftigare?

Är det meningen att ni ska ta mediciner för att hålla fett lågt resten av era liv? För det löser ju inget problem som faktiskt en förändring gör.

Man måste vara väääldigt inaktiv för att promenader ska bygga några (ben)muskler. Fettförbränning är inte heller detsamma som fettförlust. För det senare krävs kaloriunderskott, med eller utan promenader.
Citera
2025-07-15, 00:31
Medlem
Dan-Eliassons avatar
Skulle gissa att det handlar om retatrutide och inte semaglutid av det lilla jag tillåts läsa.

Artikeln handlar om en läkemedelskandidat så är inte godkänt än.
Grovt förenklat, retatrutide verkar på fler områden än semaglutid.
Blivit rätt hypat på kort tid inom bodybuilding och min tolkning är att folk både blir deffade och eventuellt t.o.m lyckas öka sin muskelmassa samtidigt.
Jävligt svårt avgöra preparatets verkan i detta i och med att folk inom "sporten" tenderar att ta ett flertal olika preparat samtidigt.

Kan tycka att det är lite löjligt när fläskberg tillåts ta dessa preparat i enda syfte att gå ner i vikt när man i princip uteslutande vet att "sjukdomen" i grund och botten är kass självkontroll och avsaknad av självrespekt.
Lika bra att släppa dopingen fritt då så vi med självbevarelsedrift och någorlunda hälsosamt leverne kan bli supermänniskor.
Citera
2025-07-15, 02:35
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Jag tror inte på bantningsmedel! Nu kanske folk hyllar dessa preparat men kom tillbaka om tio-tjugo år och både folk och vetenskapen upptäckt baksidan av dessa preparat som alltid kommer tids nog!
Citera
2025-07-15, 10:24
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Ändå är 90%+ dom som använder det fetton som vill bli smala.

Nja.
Högkostnadsskyddet gäller bara för diabetesdiagnos, och den där medicinen är inte billig.
Citera
2025-07-15, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Nja.
Högkostnadsskyddet gäller bara för diabetesdiagnos, och den där medicinen är inte billig.

Ja talar inte om lilla lilla Sverige, huvudexporten är USA och där går var och varannan person med lite cash på medicinen för att hålla sig smal. Det är en riktig trendmedicin. Danmark tjänar multum på dessa Amerikaner.
Citera
2025-07-15, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av okok1
Promenader bygger muskler och bränner fett. Kostar inget och ger resultat direkt. Fast ta mediciner kanske är häftigare?

Är det meningen att ni ska ta mediciner för att hålla fett lågt resten av era liv? För det löser ju inget problem som faktiskt en förändring gör.
Snackar vi folk som legat sängliggande på sjukhus i månader och plötsligt börjar gå?
Citera
2025-07-15, 23:21
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaddyCool64
Ändå är 90%+ dom som använder det fetton som vill bli smala.

Har du någon trovärdig källa till detta?
Citera
2025-07-16, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl-Ann von s
Jag tror inte på bantningsmedel! Nu kanske folk hyllar dessa preparat men kom tillbaka om tio-tjugo år och både folk och vetenskapen upptäckt baksidan av dessa preparat som alltid kommer tids nog!

Det finns faktiskt fungerande kosttillskott därute som provats sen tidigt 2000-tal och funkar för viktminskning och är billigare än det som vården numera föreskriver som revolutionerande -samt har dessa gamla metoder mindre risker och jämnare viktnedgång än tex ozempic. Kanel Ceylon+ Krom vid konstaterad eller misstanke om diabetes 2. ECA-stack för ökad metabolism (Effedrin, Caffeine, Aspirin). Samt kan man dricka grönt te, matcha te, och yerba mate dagligen för att öka metabolismen. Även 7 keto dhea som säljs på iherb är mycket effektivt och kan tas för att öka metabolism och fettförbränning (numera lagligt eftersom EU för några år sen godkände detta preparat. Dock förbjudet inom tävling på elitnivå. Dvs dhea-metaboliter testas i ev dopingkontroll.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-07-16 kl. 11:01.
Citera
2025-07-16, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
Det finns faktiskt fungerande kosttillskott därute som provats sen tidigt 2000-tal och funkar för viktminskning och är billigare än det som vården numera föreskriver som revolutionerande -samt har dessa gamla metoder mindre risker och jämnare viktnedgång än tex ozempic. Kanel Ceylon+ Krom vid konstaterad eller misstanke om diabetes 2. ECA-stack för ökad metabolism (Effedrin, Caffeine, Aspirin). Samt kan man dricka grönt te, matcha te, och yerba mate dagligen för att öka metabolismen. Även 7 keto dhea som säljs på iherb är mycket effektivt och kan tas för att öka metabolism och fettförbränning (numera lagligt eftersom EU för några år sen godkände detta preparat. Dock förbjudet inom tävling på elitnivå. Dvs dhea-metaboliter testas i ev dopingkontroll.

Nja. Men bra kost är bevisat att det fungerar. Äkta proteinrik kost.
Citera
2025-07-16, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Nja. Men bra kost är bevisat att det fungerar. Äkta proteinrik kost.

Protein ja. Själv äter jag väldigt rent, 2 måltider om dagen på ca 1100-1400kcal. går ner 3.5-4kg i månaden. 2 måltider då jag inte har ett fysiskt jobb och kan bortse från lunch. Frukost: 2 hårdkokta ägg (delar till 4 halvor + 4 små klickar kaviar (ger extra protein från fisk - den lilla mängd socker, salt och fett i dessa småklickar kan du bortse från). 1.5dl naturell kvarg+kanel (sänker blodsocker) + en standard knäckebrödsskiva (tunn) med ett tunt lager brett smör + en normalskiva ost (28-35% fett). Jag har ersatt alla frukter, bär, juice, granola, müsli (som alla innehåller riktigt mycket ondöigt socker) med 1 hel skalad morot +7-8 småoliver + 3-5 småtomater + 3-4 småskivor gurka. Till middag, ca 150-200g ungsbakad fläskfile (högt protein, lågt fett, lågt kcal). 50-100g kikärtor (Högt protein, lågt i kolhydrater och kcal) + 2tsk av din favorit sås till proteinet. Samt Morot, oliver, tomater + 1.5dl naturell kvarg + kanel. Även här en knäckebrröds skiva till middag för att jag är oldschool.

Fällor: att känna sig hungrig och låg under faste timmarna är endast normalt då kroppen ställer om i bldosockernivåer, men det är viktigt att hålla ut eftersom kroppen blir mer och mer van. Du får inte småäta under tiden. Under faste timmarna mellan frukost och middag så är det vatten, kaffe, te som gäller eller grönsaker med låg kcal. Aldrig juice eller bälja i sig massa mjölk eller sockerfri+sötad läsk. Allt detta är helt katastrofalt för blodsocker.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-07-16 kl. 13:59.
Citera
2025-07-16, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersbachmann2
Protein ja. Själv äter jag väldigt rent, 2 måltider om dagen på ca 1100-1400kcal. går ner 3.5-4kg i månaden. 2 måltider då jag inte har ett fysiskt jobb och kan bortse från lunch. Frukost: 2 hårdkokta ägg (delar till 4 halvor + 4 små klickar kaviar (ger extra protein från fisk - den lilla mängd socker, salt och fett i dessa småklickar kan du bortse från). 1.5dl naturell kvarg+kanel (sänker blodsocker) + en standard knäckebrödsskiva (tunn) med ett tunt lager brett smör + en normalskiva ost (28-35% fett). Jag har ersatt alla frukter, bär, juice, granola, müsli (som alla innehåller riktigt mycket ondöigt socker) med 1 hel skalad morot +7-8 småoliver + 3-5 småtomater + 3-4 småskivor gurka. Till middag, ca 150-200g ungsbakad fläskfile (högt protein, lågt fett, lågt kcal). 50-100g kikärtor (Högt protein, lågt i kolhydrater och kcal) + 2tsk av din favorit sås till proteinet. Samt Morot, oliver, tomater + 1.5dl naturell kvarg + kanel. Även här en knäckebrröds skiva till middag för att jag är oldschool.

Fällor: att känna sig hungrig och låg under faste timmarna är endast normalt då kroppen ställer om i bldosockernivåer, men det är viktigt att hålla ut eftersom kroppen blir mer och mer van. Du får inte småäta under tiden. Under faste timmarna mellan frukost och middag så är det vatten, kaffe, te som gäller eller grönsaker med låg kcal. Aldrig juice eller bälja i sig massa mjölk eller sockerfri+sötad läsk. Allt detta är helt katastrofalt för blodsocker.

Den kosten lär ju göra att du når normalvikt och sen kan du fortsätta prioritera köttet och äggen i din kost. Finns studier på att man kan äta lite mer kalorier och ändå behålla normalvikt om man fokuserar på kött.
Citera
2025-07-16, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnWicks
Den kosten lär ju göra att du når normalvikt och sen kan du fortsätta prioritera köttet och äggen i din kost. Finns studier på att man kan äta lite mer kalorier och ändå behålla normalvikt om man fokuserar på kött.

Jo precis. Jag planerar att äta mer protein och kanske runt 1750-1900kcal framöver när jag nåt normalvikt så då blir det kanske 3 måltider och jag fortsätter ta krom och kanel mot insulin och blodsocker. Har haft denna diet ovan sen noverber 2024 men då konstaterades hypotyreos och höga blodsockervärden - så trots träning och diet så ökade jag i vikt mellan november och mars. Så sjukt mot alla odds. I mars gjordes nya blodprover som visade på bättre sköldkörtelvärden. Det var då jag la till krom och kanel i kosten. Och då såg jag resultat på 3kg ner i månaden. så har väl gått ner ca 12kg nu. 15kg är målet. Sjuka är att jag tränar 5dagar i veckan nästan enbart kardio Och slog nyligen rekord med 414 brända kcal på 79 min crosstrain totalt utan paus (medel till högintensivt - 12km). Dock är det en riktigt gammal maskin som är felkalibrerad på vikt och allt. Skulle man gå på SATS-gym och köra 79min skulle man förmodligen se typ det dubbla i förbränning på monitorn.
Senast redigerad av andersbachmann2 2025-07-16 kl. 16:58.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in