2025-07-14, 17:20
Medlem
Varför räknas det som bedrägeri och inte som stöld och vad är skillnaden när det kommer till straff?

Stöld är ju att man tar något man inte har rätt till och bedrägeri att man "lurar" någon för sin egen vinning.

Har han försökt framstå som en bemedlad person så ja då kanske bedrägeri är det rätta brottet?
Han kanske kan hävda att han var full och inte visste hur mycket han beställt/köpt för, att klubben borde insett att han var för full och slutat servera honom men istället har dom fortsatt (för dom vill tjäna pengar, och det är lättare att få någon som är full att köpa mer/inte inse hur mycket han köpt för) och sen när notan kom så accepterar han inte det, om han anser att summan är fel/för mycket, att han inte gått med på att beställa allt (för han var för full) så är det ju klart man inte vill betala, dessutom så ska/får man inte servera någon som är för full så om han kör på det spåret så kanske det blir förmildrande omständigheter, bara en fundering från min sida.

Vi får väl se när f-upen kommer vad hans version är och klubbens version av kvällen är.
Citera
2025-07-14, 17:36
Medlem
Antivalents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Restaurangfolk kan lägga företagsfester på söndagar.

Men såklart kan det vara ett gäng och den siste ”råkade” få notan.

Men jävlar vad man ska dricka för att komma upp 32k på en jävla nattklubb. En bärs kostar en hundring och en drink 250kr. Blir många bärs och drinkar…

Standard flaska vin 800. Bra vin 5-6 000. Champagne 3 000 och uppåt. Sprit 50kr cl. Går snabbt när man inte bara beställer det billigaste. Så är man ju koksad också så det är bara att hälla i sig.
Citera
2025-07-14, 17:57
Medlem
Det går väl aldrig komma undan en sån sak.
Citera
2025-07-14, 18:11
Medlem
Garanterat samma zigenare som partajade upp över 80000sek på en kväll och blåste krogen , sedan innan och efter hade dom bla lurat till sig en vattensäng för om det var 190000 sek plus köppt 6 stolar för 90000 sek på faktura länsat mängder affärer på faktura . finns rättegång på prime crime
Citera
2025-07-14, 18:26
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antivalent
Standard flaska vin 800. Bra vin 5-6 000. Champagne 3 000 och uppåt. Sprit 50kr cl. Går snabbt när man inte bara beställer det billigaste. Så är man ju koksad också så det är bara att hälla i sig.

Vi kanske hänger i olika gäng men jag har varken själv eller känt nån som beställt nåt annat än bärs, drinkar och shots på nattklubbar och då får man fan jobba för att komma upp i 32k. Skulle va kul att se kvittot.
Citera
2025-07-14, 18:30
Medlem
VoktorDodkas avatar
Jag har aldrig varit någon krogråtta men för dryga 20 år sedan var jag på ett efterevent med jobbet och då gick ett helrör finvodka på 5000:- på en av stockholms innekrogar, och det var under dagtid. Man kan bara föreställa sig vad det kostar idag.
Citera
2025-07-14, 18:37
Avstängd
Inte svårt att komma upp i 32 000 om man dinerar på Franzéns.
Citera
2025-07-14, 18:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Restaurangfolk kan lägga företagsfester på söndagar.

Men såklart kan det vara ett gäng och den siste ”råkade” få notan.

Men jävlar vad man ska dricka för att komma upp 32k på en jävla nattklubb. En bärs kostar en hundring och en drink 250kr. Blir många bärs och drinkar…

Börjar man ta in champagne för 3-4000kr flaskan och många som vill smaka plus då en drös drinkar och öl så är summan inte omöjlig.
Var notan även med mat och vin så är det inte omöjligt alls skulle jag säga om man är ett gäng på 8-10 pers.
Citera
2025-07-14, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Alla festar inte fredag eller lördag. Tänk en krog, dansställe, taxi eller liknande från nöjesbranschen. De har oftast fest en söndag eller måndag för sin personal. Det är deras helg.
Det där är en myt att "krogfolket" Festar på söndagar. Vart fan kommer det ifrån? Många jobbar varannan helg. Har själv varit bartender.

Ingenstans står det hur stort sällskapet var.
32lax på 10 pers låter helt normalt. 5 pers då har man lekt rövare.

Vad kostar en shot tequila idag? 200 kr för en 6a? Shotbrickor, 5 shots var, redan 10lax.

Lägg till käk och drinkar på det.
Senast redigerad av FreshCandy 2025-07-14 kl. 19:03.
Citera
2025-07-14, 19:07
Medlem
halaltarzans avatar

När jag jobbade på krogen på 80- och 90talet så var det "krogkväll" på söndagar på Café Opera i alla fall.
Senast redigerad av halaltarzan 2025-07-14 kl. 19:10.
Citera
2025-07-14, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

När jag jobbade på krogen på 80- och 90talet så var det "krogkväll" på söndagar på Café Opera i alla fall.
Hmm kanske därifrån det kommer då. På den tiden var ju allt stängt på söndagar och vanligt folk gick inte ut = inget jobb för krogar som oftast hade stängt. Jobbade själv runt 00- 10talet. (Haha va sjukt det känns att skriva 10talet) då fanns det inget sånt, även om jag hört talas om den myten
Citera
2025-07-14, 19:33
Medlem
vergissmeinnichts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softpotatis
Kan det inte vara så att han kör som zigenare i Malmö fast då var väl beloppet betydligt högre 82' om jag inte missminner mig? Tror dom klarade sig? Från både betalning och åtal. Nu testar "svensken" om lagen är lika för alla..han kommer bli förvånad.

Det blev åtal och fällande dom för springnotan och en rad andra bedrägerier och de blev återbetalningsskyldiga. Så nej, de klarade sig inte.

https://www.domstol.se/nyheter/2024/...ovt-bedrageri/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in