2025-07-14, 11:47
Avstängd
Kan det ha med kylningen att göra? Kyld öl smakar givetvis godare. Tror inte det är något fel på själva tillverkningen av ölen i ditt fall.
Citera
2025-07-14, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Nog oftast fel temperatur, står på burken vilken som gäller, kylskåpskall är oftast för kall.

Tror det är med sådan. Har en favoritöl som jag gillar, men låter man den stå längst in i kylskåpet och tar den dagen efter när den är riktigt kall så både smakar och luktar den piss, fastän man tycker det borde vara tvärtom, varm som skulle smakat piss.
Dock bör påpekas att öl på flaska oavsett märke har aldrig någon typ av sunkig bismak.
Citera
2025-07-14, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Jag väljer att citera dig då jag genast tänkte på Norrlands Djup när jag läste trådstarten.

Jag kan inte påstå att jag har känt olika smak beroende på årstid, däremot tycker jag Djup har blivit betydligt sämre på senare år är då den kom på bolaget.

Jag minns specifikt våren 2021, för då var jag på en speciell kurs, där delade vi deltagare på en platta djup per kväll, den var mycket god och vi blev skönt berusade.

Nu kan jag inte med den då den har en tydlig bismak av jäst. Här för nån vecka sedan var det en kamrat som drack en Djup som sa: "Nä fy fan Kenneth, du har ju rätt, den smakar ju bara jäst, vad har de gjort?"

Jag gissar att bryggningsprocessen har ändrats på något vis...

...eller så är det mig det är fel på.
Dricker själv bara Norrlands djup med mina kompisar och det stämmer mina kompisar gillar den inte (vissa batchar) men när vi grillar på senhösten då går den ner. Kör pripps stark på sommar halvåret tyvärr, hade hellre haft djup året runt.
Citera
2025-07-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Battreanmig.
Dansk öl kan smaka riktigt ruskigt. Svensk öl är mycket bättre.
Det kan bero på var den är tillverkad. En semester till Danmark så drack jag en Tuborg på båten mellan H och H sen i Köpenhamn tog jag en likadan.

Två helt olika öl. Den på båten var tillverkad i baltikum och smakade ren skit. Den i K.hamn var dansktillverkad.

Carlsberg och Tuborg kan nog tyvärr tillverkas lite här och där och sen importeras hit.

För 35 år sedan när Tuborg fortfarande tillverkade i Tuborg så hade de lite saltare vattenkälla pga närheten till Öresund. Vi gjorde en analys av salthalten på Carlsberg och Tuborg på skoj därför vet jag detta.
Carlsberg ligger längre upp på land. Idag tillverkas även Tuborg där. Tror inte de fixade saltet.
Tuborg i Sverige tillverkades då av Falcon. Salthalt har något med smaken att göra.

Stella Artois gillade jag när jag var yngre. Innan den tillverkades av Spendrups på licens. Sen smakade den skit.
Citera
2025-07-14, 12:57
Medlem
BestCoast.s avatar
Det finns, speciellt om dom innehåller smak av knäckebröd.
Citera
2025-07-14, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring
Det kan bero på var den är tillverkad. En semester till Danmark så drack jag en Tuborg på båten mellan H och H sen i Köpenhamn tog jag en likadan.

Två helt olika öl. Den på båten var tillverkad i baltikum och smakade ren skit. Den i K.hamn var dansktillverkad.

Carlsberg och Tuborg kan nog tyvärr tillverkas lite här och där och sen importeras hit.

För 35 år sedan när Tuborg fortfarande tillverkade i Tuborg så hade de lite saltare vattenkälla pga närheten till Öresund. Vi gjorde en analys av salthalten på Carlsberg och Tuborg på skoj därför vet jag detta.
Carlsberg ligger längre upp på land. Idag tillverkas även Tuborg där. Tror inte de fixade saltet.
Tuborg i Sverige tillverkades då av Falcon. Salthalt har något med smaken att göra.

Stella Artois gillade jag när jag var yngre. Innan den tillverkades av Spendrups på licens. Sen smakade den skit.

Majoriteten av vår produktion sker i Fredericia, dessutom producerar vi Jacobsen-varianterna i Valby och flaskvatten i Saltum:

https://carlsbergdanmark.dk/mod-os/organisation/
Citera
2025-07-14, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bajseluring

Där har du en viktig poäng. Vattenkvaliteten spelar absolut in, och den är olika i olka länder, vilket gör skillnad i smak.

Men det förklarar ändå i så fall inte skillnader i om man köper öl från samma flak. Om det var det TS menade. Jag kan inte garantera att så varit fallet när jag känt stora smakskillnader.
Citera
2025-07-14, 14:55
Medlem
B66883s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Har hänt mig med flera olika märken, jag köper ölen för att jag uppskattar smaken givetvis.

Men ibland öppnar jag en burk och den ölen smakar totalt annorlunda, fan så jag kan spy, mer som en 7% öl, vad är det som gör detta? Hur kan det få förekomma? Någon gång på 10 öl så var 4 som det jag skrev ovan...

Jag menar om risken då du köper en Coca-cola skulle kunna vara att den smakar fan vore åtminstone
10 - 20% så skulle det vara skandal och rubriker i media.

Men varför är det ok bara för att det är öl? Är det för att ingen egentligen kan klaga? Jag menar hur kan jag bevisa att en öl smakar skit, jag måste ju öppna den för att konstatera det.. Visst jag kan säkert kontakta deras kundtjänst, men som jag även skrev detta har hänt mig med flera märken, finns det ingen kvalitets kontroll?

Kul att du skriver det för detta hände faktiskt mig i förra veckan...
Citera
2025-07-14, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalk-Allan
Har hänt mig med flera olika märken, jag köper ölen för att jag uppskattar smaken givetvis.

Men ibland öppnar jag en burk och den ölen smakar totalt annorlunda, fan så jag kan spy, mer som en 7% öl, vad är det som gör detta? Hur kan det få förekomma? Någon gång på 10 öl så var 4 som det jag skrev ovan...

Jag menar om risken då du köper en Coca-cola skulle kunna vara att den smakar fan vore åtminstone
10 - 20% så skulle det vara skandal och rubriker i media.

Men varför är det ok bara för att det är öl? Är det för att ingen egentligen kan klaga? Jag menar hur kan jag bevisa att en öl smakar skit, jag måste ju öppna den för att konstatera det.. Visst jag kan säkert kontakta deras kundtjänst, men som jag även skrev detta har hänt mig med flera märken, finns det ingen kvalitets kontroll?
Det kan jag oxå uppleva. Måste vara något med temperaturskillnad vid transport, att de blir 40c varma sen kyls ned om och om igen
Citera
2025-07-14, 16:13
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Jag tycker att man ser i omgivningen när människor växer upp, blir äldre, mer trygga i sig själv och skiter i vad andra tycker att man synar detta med att vanlig ljus lager inte går att dricka.
Vilket är fånigt då ljus billig lager inte skiljer så märkbart.
Norrland, Ey bro, fem tvåan, osv, det är inga dåliga öl alls.
Vi pratar bolaget, inte en butik i Kongo. All bärs där håller bra kvalite.
Men när man var yngre kände man sig tvungen att köpa skitdyra ipa som smakar gammal hockeystrumpa för att bevisa någonting för sig själv och alla andra.
Men sen har vi vuxna hipsters som ska spela märkvärdiga och aldrig släpper detta.
Ge mig en billig ljus lager alla dagar i veckan!
Detta är helt klart en mognadssak där jag skiter i vad folk tycker om vad jag äter och dricker nu när jag är farsa och medelålders.
Det är inget fel på billig ljus öl.
Den godaste hamburgarkedjan är donken och där är godaste burgaren den barnsliga cheeseburgaren.
En vesuvio slår en kladdig kebabpizza alla dagar i veckan.
Osv.
Man går tillbaka i vanorna
Jag köper öl efter pris, billigaste möjligt och jag föredrar Sibylla eller donken (inte Max längre eftersom allt de serverar numera smakar surt av någon anledning) framför lyxiga högrevsburgare alla dar i veckan.

Jag betalar dyrt när det är något som är godare med priset typ glass då kvaliteten där verkligen är värt mera.
Citera
2025-07-14, 16:23
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Upplever du detta med så många märken ligger nog orsaken hos dig, i all välmening.
Dricker du bärsen till mat kanske?
Nej inte med mat. Och det intressanta är att oavsett märke så är smaken densamma, det närmsta jag kan komma i jämförelse är starkare starköl typ 7.2%. Då jag är jävligt kräsmagad så känner jag detta direkt, känns även på lukten. Färgen tycker jag är densamma dock, kanske något mörkare
Citera
2025-07-14, 16:25
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Är det samma märke du menar smakar olika ? Jag har varit med om att få grumlig eller avslagen öl , men då är det ju bara att kassera. Mest i glasflaskor har det varit så. Men annars så smakar ju Norrlands Guld i stort sett likadant varje dag
Eftersom det är fler i tråden som upplevt detta så är det ju något som existerar, du kanske bara haft tur
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in