2025-07-12, 01:17
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vi vet detta är viktigt, alla som känt någon i klimakteriet vet man kan inte urskilja vad det beror på, alkohol eller hormoner, men Peth test kan vara räddningen för mycket. Bra man börja ut öka testandet.

En patient sökte vård för klimakteriebesvär.

Då ska hon ha blivit testad för sin alkoholkonsumtion – mot sin vilja.

”Inte bara medicinskt oetiskt – det är integritetskränkande
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sokte-vard-for-klimakteriebesvar-utsattes-for-peth-prov/
Det är inte förvånande att nivån ni diskuterar på ligger här nu......
2025-07-12, 01:44
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ajogen
Det är inte förvånande att nivån ni diskuterar på ligger här nu......
Vilka är "ni" menar du? Vill du också störa tråden?
2025-07-12, 08:00
Medlem
Ajogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Vilka är "ni" menar du? Vill du också störa tråden?
Kolla mina inlägg i ämnet. Jag har knappast 'stört' tråden.

I peth frågan om att TS snor kortet diskuteras klimakteriet. Känns det som ni är kvar på banan?
2025-07-12, 14:37
Medlem
Tar man det lustiga med läkare, en blev JO anmäld för att ta dolda PEth tester 2023.

Man berätta det var fel, men vad vi nu sett 2 år efter är flertalet läkare har tagit PEth tester dolt, dvs det visar att systemet inte bryr sig o läkare behöver inte rätta sig efter att informera patient, annars skulle vi inte se fler läkare som PEth testar utan att upplysa.

En anmälan mot en läkare är lika med resultatet, aja baja du bör inte ta tester utan att informera patient.
Bara detta hänvisa att läkare kan ta PEth tester dolt, dels genom att antalet läkare som gör det har ökat i antal.
2025-07-12, 15:47
Medlem
Tror att det är den här aspekten vi skall rikta in oss på för att stoppa Peth testerna.

En patient sökte vård för klimakteriebesvär.
Då ska hon ha blivit testad för sin alkoholkonsumtion – mot sin vilja.
”Inte bara medicinskt oetiskt – det är integritetskränkande”, skriver patienten.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sokte-vard-for-klimakteriebesvar-utsattes-for-peth-prov/?fbclid=IwQ0xDSwLfRi9leHRuA2FlbQIxMQABHuSZqqSHvg8O oRY7aJjcy2TyVFZcQnw0f0QkdKzinMuBpyqFzhykiGz6OOA0_a em_GEVwExTP8NUa950lXFsvSA

Ett Peth test är som ett oskuldstest, djupt oetiskt och bevisar ingenting om att personen har haft eller kommer att ha sex eller har kört eller kommer att köra rattfull.

Om inte läkarna tar Peth prov på vanliga skötsamma människor utan andra symptom på alkoholism som söker vård så skulle den här skandalen aldrig ha uppstått.
Massanmälningar till många olika instanser, ju fler desto bättre kommer tvinga fram ändringar.
Ett Peth test är ett gravt ingrepp i en människas liv, jämförbart med oskuldstester eller vilka sexuella preferenser man har.
Senast redigerad av 155bb12 2025-07-12 kl. 15:54.
2025-07-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 155bb12
Tror att det är den här aspekten vi skall rikta in oss på för att stoppa Peth testerna.

Ett Peth test är som ett oskuldstest, djupt oetiskt och bevisar ingenting om att personen har haft eller kommer att ha sex eller har kört eller kommer att köra rattfull.

Om inte läkarna tar Peth prov på vanliga skötsamma människor utan andra symptom på alkoholism som söker vård
Gav detta en tanke igår, polare bor 6 km ifrån mig, det är en härlig sol o värme ute, tog en kall öl.

Kom på jag tar Ryde elsparkcykel till polarna, blev lite osäker kring regler ang promille o motorfordon, en snabb check är OK att köra med någon öl, nice!

Fast tar man reglerna så har finnarna o tydligen fler länder promillegräns på elsparkcykeln men inte Sverige.
Bedömning: framföras på betryggande sätt men via en personlig bedömning från polisman/läkare.

Det menas att polisman kan göra en personlig bedömning ifall jag gjort mig skyldig till medvetet risktagande inte stannat vid ex röd gubbe, köra elsparkcykeln o öl är alltså lagligt så länge jag inte råka ut för en olycka eller utför trafikbrott. ifall man skada sig o behöver vård är är det bästa i hänvisa jag snubbla i trappan eller ner för en slänt, dvs inte cykla eller elsparkcykel som färdmedel, då detta kan leda till återkallat körkort.

Styrstångsfylleri bygger då på liknande principer som PEth tester, en bedömning av läkare ifall jag skadat mig som kan anmäla till transportstyrelsen i samband med vård för jag uppgav via öl o styrstång.
Polisen via bedömning trafikbrott ex enkelriktat, röd gubbe körning.

Allt handlar då om en oskulds test ifall mitt körkort blir indraget via styrstångsfyllan, uppger jag inte hur jag skadat mig till läkaren kan denna inte anmäla för detta, utför jag inget fel kan inte heller polisman anmäla.
Senast redigerad av hjorten16 2025-07-13 kl. 10:55.
2025-07-13, 12:04
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Styrstångsfylleri bygger då på liknande principer som PEth tester, [...]
Men din dumme fan!
Det är överhuvudtaget INTE jämförbart att du är så jävla dum att du hinkar öl och sedan ger dig ut i trafiken när du är berusad. Kan du inte bara sluta skitposta?
2025-07-13, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Men din dumme fan!
Det är överhuvudtaget INTE jämförbart att du är så jävla dum att du hinkar öl och sedan ger dig ut i trafiken när du är berusad. Kan du inte bara sluta skitposta?
Vad ni vill är att systemet ska bygga på en sanningsplikt, en person ljuger aldrig.

Vi alla vet att detta inte fungerar, bevis som PEth tester utgör att sanningsplikten undanröjs o ersätts med fakta.
Vi har ingen lag mot styrstångsfylla även fast grannländer har infört det, likande argument det sänker skaderisken hos individen, dvs man har lagen i förebyggande syfte att något kan hända när man cyklar med en öl i kroppen, kan leda till samma återkallande av körkort.
2025-07-13, 12:41
Medlem
Var finns partiet i Sveriges riksdag som tar fajten för individens rättigheter?

Piratpartiet borde ta denna fråga men de kommer väl aldrig komma in där.
Finns det ens kvar?

Det fruktansvärda i detta är "Sovjetiseringen" av det svenska samhället.

Pappa Staten ska bestämma allt och ruta upp rutor där medborgarna ska befinna sig i och inte gå utanför.

Detta behöver komma upp som EN stor fråga inför valet 2026.

Värnet om Individens Rättigheter och att staten ska hålla sina flottiga fingrar från vår individuella frihet.
2025-07-13, 12:45
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Vad ni vill är att systemet ska bygga på en sanningsplikt, en person ljuger aldrig.

Vi alla vet att detta inte fungerar, bevis som PEth tester utgör att sanningsplikten undanröjs o ersätts med fakta.
Vi har ingen lag mot styrstångsfylla även fast grannländer har infört det, likande argument det sänker skaderisken hos individen, dvs man har lagen i förebyggande syfte att något kan hända när man cyklar med en öl i kroppen, kan leda till samma återkallande av körkort.
Det har inte med tråden att göra. Är du helt oförmögen att förstå att tråden handlar om att körkort har dragits in på otillräckliga, och därmed felaktiga, grunder? Läkare, tjänstemän och domstolar har begått allvarliga fel.
2025-07-13, 14:57
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ingen slump att lördagar är den dagen mest trafik olyckor sker, följt av söndagar.

Mest troligt sitter bakfulla personer som drack ordentligt dagen innan o kör, man har blåst o sett yippie jag har inge promille fast jag är otroligt bakis, jag kan köra hem.

Så tacka PEth testerna att detta med dagen efter körandet kan minska o folk kan köra säkert även på helgerna när folk festar som mest.

Varför håller du på och skitpostar? Flest trafikolyckor sker på vardagar. Flest dödsolyckor t ex sker på onsdagar.

Hittar du på lite som du vill?
2025-07-13, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Varför håller du på och skitpostar? Flest trafikolyckor sker på vardagar. Flest dödsolyckor t ex sker på onsdagar.

Hittar du på lite som du vill?
Vi vet även högst olycksrisk sker under storhelger ut med våra vägar, även dom flesta som torskat o tappat körkortet via PEth test hänvisar men det var i samband med storhelg jag drack så mycket o fick förhöjda värden.

Inte svårt o dra ett samband att PEth test berätta sanningen till varför man återkalla körkort vid förhöjda värden utan ursäkt, det var semester, storhelg ossv, det är just detta man försöker förebygga via PEth testerna, så folk sluta köra bakfulla efter våra vägar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in