Citat:
Ursprungligen postat av
155bb12
Tror att det är den här aspekten vi skall rikta in oss på för att stoppa Peth testerna.
Ett Peth test är som ett oskuldstest, djupt oetiskt och bevisar ingenting om att personen har haft eller kommer att ha sex eller har kört eller kommer att köra rattfull.
Om inte läkarna tar Peth prov på vanliga skötsamma människor utan andra symptom på alkoholism som söker vård
Gav detta en tanke igår, polare bor 6 km ifrån mig, det är en härlig sol o värme ute, tog en kall öl.
Kom på jag tar Ryde elsparkcykel till polarna, blev lite osäker kring regler ang promille o motorfordon, en snabb check är OK att köra med någon öl, nice!
Fast tar man reglerna så har finnarna o tydligen fler länder promillegräns på elsparkcykeln men inte Sverige.
Bedömning: framföras på betryggande sätt men via en personlig bedömning från polisman/läkare.
Det menas att polisman kan göra en personlig bedömning ifall jag gjort mig skyldig till medvetet risktagande inte stannat vid ex röd gubbe, köra elsparkcykeln o öl är alltså lagligt så länge jag inte råka ut för en olycka eller utför trafikbrott. ifall man skada sig o behöver vård är är det bästa i hänvisa jag snubbla i trappan eller ner för en slänt, dvs inte cykla eller elsparkcykel som färdmedel, då detta kan leda till återkallat körkort.
Styrstångsfylleri bygger då på liknande principer som PEth tester, en bedömning av läkare ifall jag skadat mig som kan anmäla till transportstyrelsen i samband med vård för jag uppgav via öl o styrstång.
Polisen via bedömning trafikbrott ex enkelriktat, röd gubbe körning.
Allt handlar då om en oskulds test ifall mitt körkort blir indraget via styrstångsfyllan, uppger jag inte hur jag skadat mig till läkaren kan denna inte anmäla för detta, utför jag inget fel kan inte heller polisman anmäla.