Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-04-23, 14:57
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Jag antar att det är på säkerhetsmässiga grunder du frågar.

Säkerheten på W10 går att ordna själv tills inkompatibilitet sätter in, vlket minst bör ta åratal. Att använda program som skyddar mappar samt att regelbundet göra backups blir extra viktigt efter Oktober.

Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Om du bara har ett konto så kan du lätt få stora problem.

1: Du är alltid inloggad med administrativa rättigheter, som varenda virus, trojan etc. som du stöter på kommer att utnyttja till din nackdel!

2: Om ditt eget konto får problem, t.ex. att ditt användarkonto blir korrupt och därmed inte går att logga in på.

I båda dessa exempel så gör "ett enda konto på datorn" det mycket svårare och bökigare. Du drabbas av allt från allehanda smittor till att bli utelåst ifrån din egen dator..

Det som alltid har varit "bästa praxis" är att alltid ha ett SEPARAT administratörskonto och sedan ge alla användare (även dig själv, om det bara är du som använder datorn) ett s.k. Standard-konto.

På så sätt hindrar du största merparten av alla skadliga saker som skript, virus, trojaner etc. ifrån att lyckas bita sig fast i din dator..
Samtidigt så kan du då alltid, vare sig din dator ändå drabbats av något smitta eller ett korrupt användarkonto alltid logga in på administratörskontot (som då är 100% separerat ifrån det drabbade användarkontot) och åtgärda problemen, antigen rensa ut viruset eller laga din korrupta profil..

Mycket, mycket lättare än om du gör som alla amatörer, dvs. endast har ett konto som både är administratör och enda användarkontot!

Tack för era svar uppskattar det alltid!
Hade faktiskt problem nu, för andra gången som jag undrar beror på om det är för jag kör admin konto enbart på windows disken - Jag använde windows hello för pinkod när jag loggar in på datorn utöver bitlocker då, nu blev det helt plötsligt igen att jag fick meddelande vid inloggningsskärmen om att min pin inte fanns eller behövde återställas, kunde inte göra något utöver att trycka på "fyll i pinkod" tills meddelandet om jag ville söka efter en app i store för att "hitta rätt program"....

Förra gången var jag tvungen att bygga om hela C: från grunden med diskpart, denna gång fungerade som tur var en återställningspunkt vilket inte var fallet senast av någon anledning. Är det något vanligt vad ni vet? Jag ser ju på alla misslyckade försök alla gör konstant att komma in på min mejl med lösenord så det lär väl ej vara hackat då jag är noga med lösenord, gör dem lååånga krångliga o har dem offline samt två faktors som alltid via authenticator främst. Eller är det bara windows sätt att säga till mig att PIN koder börjat bugga? För jag har nog haft det i 2-3år utan problem....

Om det inte vore för spelen vet jag inte riktigt om jag skulle använt windows ännu, även om jag är sån där idiot som tycker att det är jätte roligt att få lösa ett problem på min dator och lära mig på samma gång. Eller i denna tråd är jag väl fullt normal.
Citera
2025-06-24, 20:57
Medlem
1FFs avatar
Möjlighet till fortsatta uppdateringar för W10 under 1 helt år: https://www.windowscentral.com/software-apps/windows-10/windows-10-esu-support-free-updates-cloud-backup
Citera
2025-06-26, 09:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Möjlighet till fortsatta uppdateringar för W10 under 1 helt år: https://www.windowscentral.com/software-apps/windows-10/windows-10-esu-support-free-updates-cloud-backup

Precis som när Ms meddelade användare via aviseringar genom W.update att de kan uppgradera till W11, så kommer aviseringar komma via W.update om möjligheten att förlänga support för W10: https://www.windowslatest.com/2025/06/26/first-look-at-stay-on-windows-10-for-free-esu-tool-after-october-14/

Verkar och låter som ett smidigt förfarande.
Citera
2025-06-28, 10:47
Medlem
1FFs avatar
Vill man ha ett W10 utseende på sitt W11 så ger denna guide bra förslag: https://www.windowscentral.com/software-apps/windows-11/simple-tweaks-i-used-to-bring-the-windows-10-look-to-windows-11
Citera
2025-07-12, 21:06
Medlem
NightWalker1s avatar
jag skulle sätta "location privacy settings" på on så jag får upp tjejer på tinder som bor nära mig men jag upptäckte att maps inte längre funkar på windows fom juli. om jag fattat det rätt så hade man kunnat installerat om den innan det blev juli för att kunna fortsätta använda den men det hade jag ingen aning om.
vad gör man nu?
Citera
2025-07-21, 13:28
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NightWalker1
jag skulle sätta "location privacy settings" på on så jag får upp tjejer på tinder som bor nära mig men jag upptäckte att maps inte längre funkar på windows fom juli. om jag fattat det rätt så hade man kunnat installerat om den innan det blev juli för att kunna fortsätta använda den men det hade jag ingen aning om.
vad gör man nu?

Ja! Microsoft Maps är nedlagt, du rekommenderas använda webb-tjänsten: https://www.bing.com/maps istället..
I Edge så kan du (när du är på webbsidan) trycka på "tre prickar" uppe till höger, klicka på "Appar" och välja "Installera den här webbplatsen som en app" så får du den som en form av app iallafall.
Citera
2025-07-25, 21:36
Medlem
NightWalker1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Ja! Microsoft Maps är nedlagt, du rekommenderas använda webb-tjänsten: https://www.bing.com/maps istället..
I Edge så kan du (när du är på webbsidan) trycka på "tre prickar" uppe till höger, klicka på "Appar" och välja "Installera den här webbplatsen som en app" så får du den som en form av app iallafall.
hmm ja då kanske man är ett steg närmare att kunna använda sin riktiga position i tinder.
jag installerade bing maps som app men det verkar inte hjälpa för på tinder så står det fortfarande att jag är på annan ort än där jag är
Citera
2025-08-13, 10:26
Medlem
1FFs avatar
För en del W10-användare så var gårdagens uppdatering viktig: https://www.windowslatest.com/2025/08/13/windows-10-kb5063709-prepares-for-extended-updates-direct-download-msu/
Citera
2025-10-13, 19:20
Medlem
2n00b4Us avatar
Vad heter ljudeffekten som spelas upp när man skriver in ett ord i "sök" som inte finns medan man surfar? Försöker hitta och stänga av den, men hittar inte riktigt vilken det är.
Citera
2025-10-14, 11:37
Medlem
Goulburns avatar
Vad är det med Windows 10? För några månader sedan fick jag information från Microsoft skriven på det engelska språket, en skrivelse på flera tätskrivna A4 sidor med text. Eftersom jag är usel på engelska fick jag inte ut så mycket av denna skrivelse. Det i stort sätt jag fick ut var att Microsoft skulle ändra villkoren för att använda deras program. Det som skulle gälla var att Microsoft hade rätten att göra vad som helst med sina program och om förändringarna skapade problem för vissa användare ansåg sig Microsoft inte något ansvar för det. Alternativen för användarna var att godkänna dessa villkor eller sluta att använda Microsofts program.

Eftersom jag inte visste hur jag skulle göra för att byta operativsystem godkände jag villkoren.

För en tid sedan hörde jag på radion att någon i förbigående sa att Microsoft skulle sluta uppdatera Windows 10 den 14 oktober och förväntade mig sedan information från Microsoft på ren svenska vad detta innebar konkret för användarna vilket inte kom.

I morse när jag skulle logga in på datorn fick jag information från ett företag jag inte hört talas om att jag var bortkopplad från nätet och jag skulle ange ett lösenord för att bli inkopplad igen. Ett lösenord som jag inte visste vad det var.

Efter att ha startat om allt igen lyckades jag bli uppkopplad mot nätet igen vilket gör att jag kan göra detta inlägg.

Men frågan är: Skulle det inte vara rimligt att man får information på ren svenska från Microsoft om vesenliga förändringar och vad som krävs av användarna för att de ska undvika problem?
Citera
2025-10-14, 12:14
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goulburn
Vad är det med Windows 10? För några månader sedan fick jag information från Microsoft skriven på det engelska språket, en skrivelse på flera tätskrivna A4 sidor med text. Eftersom jag är usel på engelska fick jag inte ut så mycket av denna skrivelse. Det i stort sätt jag fick ut var att Microsoft skulle ändra villkoren för att använda deras program. Det som skulle gälla var att Microsoft hade rätten att göra vad som helst med sina program och om förändringarna skapade problem för vissa användare ansåg sig Microsoft inte något ansvar för det. Alternativen för användarna var att godkänna dessa villkor eller sluta att använda Microsofts program.

Eftersom jag inte visste hur jag skulle göra för att byta operativsystem godkände jag villkoren.

För en tid sedan hörde jag på radion att någon i förbigående sa att Microsoft skulle sluta uppdatera Windows 10 den 14 oktober och förväntade mig sedan information från Microsoft på ren svenska vad detta innebar konkret för användarna vilket inte kom.

I morse när jag skulle logga in på datorn fick jag information från ett företag jag inte hört talas om att jag var bortkopplad från nätet och jag skulle ange ett lösenord för att bli inkopplad igen. Ett lösenord som jag inte visste vad det var.

Efter att ha startat om allt igen lyckades jag bli uppkopplad mot nätet igen vilket gör att jag kan göra detta inlägg.

Men frågan är: Skulle det inte vara rimligt att man får information på ren svenska från Microsoft om vesenliga förändringar och vad som krävs av användarna för att de ska undvika problem?

Ms gör inte enligt ovan markerade i samband med upphörandet av W10 supporten. Det låter mer som att du kan ha virus på datorn. Kör en Fullständig skan med ditt skydd.

Vilket är det - för övrigt?

Om du dator är behörig för fortsatt support av ditt Os så har/bör du ha fått ett erbjudande om förlängd support med 1år. Kontrollera det med informationstexten som finns på sidan för W.update i din dator.
Citera
2025-10-14, 17:23
Medlem
Goulburns avatar
Citat:
Ms gör inte enligt ovan markerade i samband med upphörandet av W10 supporten. Det låter mer som att du kan ha virus på datorn. Kör en Fullständig skan med ditt skydd.

Vilket är det - för övrigt?

Om du dator är behörig för fortsatt support av ditt Os så har/bör du ha fått ett erbjudande om förlängd support med 1år. Kontrollera det med informationstexten som finns på sidan för W.update i din dator.
Tack för svar.

Vid efterforskning kom jag fram till att företaget som frågade efter lösenord var ZTE som tillverkat routern jag använder.

Har varit inne på Windows update och gjort det första de tyckte man skulle göra, att säkerhetskopiera. Är dock allergisk mot uppdateringar, det blir ofta strul tycker jag, och dessutom skriver de att man kan behöva en ny dator för Windows 11. Jag är nöjd med den datorn jag har. Så jag kämpar konservativt emot så länge jag kan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in