2025-07-12, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av no-more-scam
Mäter installatörer vinkelskillnaden på två innriktningar milevis från varann?
Varför "glömmer" du elementära moment i din förklaring?

Ja de mäter både elevationvinkeln och azimutvinkeln. Och har du två olika vinklar så går det såklart att räkna ut skillnaden.
https://satpro.se/verktyg/signalmatare/digital-elevationsmatare/
595kr för att debunka satelliter låter som en investering du och andra FE:are borde ha råd med.

Men geostationära satelliter är ju egentligen mycket mer än bara ett bevis för satelliter. De är även ett bevis för att jorden inte är platt. Om du mäter elevationvinkeln på paraboler på 3 olika breddgrader och räknar lite så har du bevisat att jorden inte är platt.

Om du är för lat för att själv ge dig ut och kolla så kan du ju alltid torrsimma hemma bakom datorn:
https://www.satlex.eu/sv/azel_calc-params.html?satlo=13.0&user_satlo=&user_satlo_dir= E&location=59.33%2C18.05&la=59.33&lo=18.05&country _code=se&diam_w=85&diam_h=90

Knappa in Kiruna, Malmö och Rom och kolla vilken elevation du har på de olika platserna. Försök därefter rita in vinklarna på en tänkt platt jord... du kommer att misslyckas.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-12 kl. 18:09.
Citera
2025-07-12, 18:03
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Har aldrigen sagt jag vet hur det fungerar. Att ställa frågor och va kritiskt tror jag är mycket bättre än bara godta va big science/teknik påstår.
Detta har att göra med stora företak som bl.a. har ljugit om månlandningarna, ljugit om att skicka en Tesla upp i rymden och sånna saker. Sånt ger minus i boken hos mig. Dom är skattmedel-parasiter och inte habila.
Ställa frågor eller vara skeptisk emellanåt är en intelligent egenskap att ha vare sig man vill lista ut jordens form, som är plattaktig, är eller annat man har lärt sig, speciellt som ung när man är som mest formbar eller som mest mottaglig för påverkan.

Dom flesta, tyvärr, anammar ett synsätt som går ut på vad andra säger eller tycker. "Kommer gruppen acceptera mig om jag inte tycker som dom?" "Kommer jag bli (ofta blidkande) bekräftad om jag går med konsensus?" "Detta känns inte rätt eller går inte i linje med vad jag har läst eller hört = alltså är detta inte sant och endast en galning(vilket jag inte är, jag är supersmart) skulle tro detta" "Myndigheter ljuger aldrig eller kan ha fel"

Istället för att fråga sig "Är detta sant" eller "Är det möjligt att jag kan ha blivit matad missinfo?".
Citera
2025-07-12, 18:17
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Och hur vet du att den s.k. tidtabellen är 100% sann då? Om någon vill driva en lögn så ljuger de förmodligen om tidtabellen också, eller begriper du inte sådant fundamentalt?

Är du nöjd med att vara ett naivt godtroget våp som saknar all form av källkritik?

Citat:
Om man tittar i de tabeller och liknande som ger uppgift om att en sattellit kommer att passera över en viss position vid en viss tidpunkt så skulle jag nog tro att det är en sattellit om jag ser en ljusprick passera den positionen vid den tidpunkten.
vad skulle det annars kunna vara?
Om en ljuspunkt syns när tidtabellen förutspått att en satellit ska passera lutar jag åt att tidtabellen är sann.
När jag ser ett passagerarflyglan passera över himlen kan jag med hjälp av min position, tidpunkten och tidtabeller lista ut vilket flygplan det är.
Jag kan också med hjälp av tidtabeller, tidpunkt och min position lista ut att det om ett visst antal minuter kommer det att passera ett flygplan över mig.

Men sådana här saker har ju med matematik att göra. Det har vi ju tidigare konstaterat att det är inte ditt starkaste ämne.
Citera
2025-07-12, 18:18
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Har aldrigen sagt jag vet hur det fungerar. Att ställa frågor och va kritiskt tror jag är mycket bättre än bara godta va big science/teknik påstår.
Detta har att göra med stora företak som bl.a. har ljugit om månlandningarna, ljugit om att skicka en Tesla upp i rymden och sånna saker. Sånt ger minus i boken hos mig. Dom är skattmedel-parasiter och inte habila.
Satelliter, paraboler och satellitmotagare är ganska basic stuff så en normalbegåvad kan lära sig hur det fungerar hur lätt som helst.
Citera
2025-07-12, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Ställa frågor eller vara skeptisk emellanåt är en intelligent egenskap att ha vare sig man vill lista ut jordens form, som är plattaktig, är eller annat man har lärt sig, speciellt som ung när man är som mest formbar eller som mest mottaglig för påverkan.

Dom flesta, tyvärr, anammar ett synsätt som går ut på vad andra säger eller tycker. "Kommer gruppen acceptera mig om jag inte tycker som dom?" "Kommer jag bli (ofta blidkande) bekräftad om jag går med konsensus?" "Detta känns inte rätt eller går inte i linje med vad jag har läst eller hört = alltså är detta inte sant och endast en galning(vilket jag inte är, jag är supersmart) skulle tro detta" "Myndigheter ljuger aldrig eller kan ha fel"

Istället för att fråga sig "Är detta sant" eller "Är det möjligt att jag kan ha blivit matad missinfo?".

Det märks att du inte fattar ett smack av vetenskap. Själva grunden inom vetenskap är att ställa sig frågan om det är sant och om jag på något vis kan bevisa att det inte är sant.

Och vad tror du syftet med en disputation eller en peer review är? Det handlar just om att ifrågasätta en hypotes, att försöka hitta fel och osanningar.
Citera
2025-07-12, 18:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.KlockRingare
Om en ljuspunkt syns när tidtabellen förutspått att en satellit ska passera lutar jag åt att tidtabellen är sann.
När jag ser ett passagerarflyglan passera över himlen kan jag med hjälp av min position, tidpunkten och tidtabeller lista ut vilket flygplan det är.
Jag kan också med hjälp av tidtabeller, tidpunkt och min position lista ut att det om ett visst antal minuter kommer det att passera ett flygplan över mig.

Men sådana här saker har ju med matematik att göra. Det har vi ju tidigare konstaterat att det är inte ditt starkaste ämne.

Du gör alltså ett naivt antagande om att det skulle vara en satellit, när det i själva verket kan vara något helt annat.

Att du sen inte kan stava rätt till satellit gör ju inte att du framställer dig som särskilt skarp.
Citera
2025-07-12, 18:37
Medlem
Mr.KlockRingares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Du gör alltså ett naivt antagande om att det skulle vara en satellit, när det i själva verket kan vara något helt annat.

Att du sen inte kan stava rätt till satellit gör ju inte att du framställer dig som särskilt skarp.
Berätta vad det annars kan vara som följer stellitens tidtabell.

Om mina fingrar slinter ibland på tangenterna betyder det inte att jag inte kan stava.
I ditt fall är det fler ämnen än matematik som brister.
Citera
2025-07-12, 18:58
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:

Vilka stora företag ljög för Al Ma’mun när han på 800-talet räkna ut jordens OMKRETS med ett fel på 2%?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Al-Ma%27mun
Citera
2025-07-12, 19:17
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Vilka stora företag ljög för Al Ma’mun när han på 800-talet räkna ut jordens OMKRETS med ett fel på 2%?

Det där är hittepå såklart. Han räknade inte ut någon omkrets på jorden som han tog för givet är rund. Det är logiskt felslut och teoriserande. Man drar inte slutsats först och sedan lägger på faktoids lol. Dessutom kunde du ha klippt ur stycket där det står om hans så kallade mätningar istället för att tvinga läsare att läsa igenom fulla sidor på wikipedia av alla ställen.

Fanns gematria siffor i beräkningarna med som satanistiska eliten gillar bl a ett 666 i arabiska miles såg jag. Distansen mellan städerna han "mätte" var 66+2⁄3 arabiska miles.
Citera
2025-07-12, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Satelliter, paraboler och satellitmotagare är ganska basic stuff så en normalbegåvad kan lära sig hur det fungerar hur lätt som helst.

Jag va ägare at en 90cm dish på 90-talet med först 2 (därefter 4 huvuden), som jag monterade själva utan något mer än sat-motagaren. Da måste elevationen ha varit enligt en skala på braketten, så bare leta hit och dit för att få signal på rätt huvud, rätt kanal/frekvens osv.
Den gång rörde det sig bara om att få bild...ställde inga frågår.

Det borde va någon som fotat och gjort bildsamling av alla dessa satelliter på himlen.
Det var vanligt med 4 huvud på den modell jag ägde, altså 4 transponders inom en viss avstånd ganska rakt söderut.
Någon som har sett foton av sånna?
Citera
2025-07-12, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Ja de mäter både elevationvinkeln och azimutvinkeln. Och har du två olika vinklar så går det såklart att räkna ut skillnaden.
https://satpro.se/verktyg/signalmatare/digital-elevationsmatare/
595kr för att debunka satelliter låter som en investering du och andra FE:are borde ha råd med.

Men geostationära satelliter är ju egentligen mycket mer än bara ett bevis för satelliter. De är även ett bevis för att jorden inte är platt. Om du mäter elevationvinkeln på paraboler på 3 olika breddgrader och räknar lite så har du bevisat att jorden inte är platt.

Om du är för lat för att själv ge dig ut och kolla så kan du ju alltid torrsimma hemma bakom datorn:
https://www.satlex.eu/sv/azel_calc-params.html?satlo=13.0&user_satlo=&user_satlo_dir= E&location=59.33%2C18.05&la=59.33&lo=18.05&country _code=se&diam_w=85&diam_h=90

Knappa in Kiruna, Malmö och Rom och kolla vilken elevation du har på de olika platserna. Försök därefter rita in vinklarna på en tänkt platt jord... du kommer att misslyckas.

Tack för tips.
Jäg är kanskje för lat at göra mer än surfa kring teman, än så lenge.
Betyder din holdning att du själv har gjort processen med att mäta vinklar og bereknat?
Eller gissar du också at dom finns där uppe?
Citera
2025-07-12, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus

Jag anar inte om hans uträkningar va korrekta.
Jäg kände honom förresten inte...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in