2025-07-12, 15:49
Medlem
Marielysts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onemisstake
Jag förstår vad du menar men NFC har nog väldigt mycket de ska göra, de prioriterar säkert det viktigaste först, om tex kungen blir mördad så är det säkert prio 1 tills allt är löst på kvickaste vis?
Jag tror inte att just detta mordet prioriteras för att två sitter häktade? Det här fallet får nog vänta på sin tur helt enkelt? Har sett förut att det kan ta väldigt lång tid hos NFC?

Polisen kan vara 99% säkra att det är BO kropp? Men givetvis får inga tvivel finnas att det är BO som är funnen, och svar på DNA ger väl troligtvis 100 % säkerhet att det är BO?
Hoppas att du förstår varför 100% bevis är viktig?

Ja, jeg forstår, hvad du mener.

Jeg arbejdede tidligere i 7 år på Retsmedicinsk Institut i Danmark og var i de år med til utallige obduktioner. Vi arbejdede primært på politiets begæring og havde derfor et tæt samarbejde med dem. Meget kan have ændret sig (og det er ikke Sverige), men jeg tror ikke, at en så vigtig ting som en identifikation i en mulig drabssag vil vente på, at folk kommer fra ferie. Den vil blive højt prioriteret, og en DNA-analyse er, som udviklingen er skredet frem, ikke det store arbejde, den var førhen.

(Jeg kunne igen ikke enes med Google Translate, så det blev den danske version)
Citera
2025-07-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barnabyhimself
Ja, det stämmer verkligen att han arbetar och har en MYCKET god inkomst. Av de 1136 personer som listas på postnumret är det bara 54 st som har en högre placering i lönestatistik som finns tillgänglig.
Däremot har BO den motsatta, men nuvar hon ju relativt nyligen reg på samma adress men det ger ändå en hint. (Medelinkomsten är > 500.000/år)

Därav tror jag följande: lägenheten i Danderyd är köpt när det var Corona… säkert stort behov av ett annat ställe för MGM att bo på med tanke på resten av familjen och de restriktioner som gällde då.

Kan vara så att det är maken till BO som finansierat den bostaden för att lösa ”problemet”, måste varit oerhört påfrestande med MGM efter vad som framkommit i tråden tycker jag.

Men när paret gifter sig blir det ju en komplikation, MGM kan ju vara skriven som ägare eller äga en del av bostadsrätten.
Det är vanligt när föräldrar finansierar bostadsköp.

När de hade gift sig kanske BO och eller hennes make ville att paret skulle upprätta äktenskapsförord?

Annars har ju MGK rätt till hälften av det han äger om de skulle separera och skilja sig.

Det scenariot var nog mycket mer troligt att oroa sig för än att BO trodde att sonen skulle avlida och nyblivna frun ärva allt?

Det kan ha triggat MGM väldigt mycket…att behöva ta upp en sådan sak med sin fru…

Min första tanke som slog mig när jag läste det du spekulerat här..är att om BO man är så mycket mer förmögen än BO, och det då troligtvis är just BO make som köpt bostadsrätten i Danderyd 2021, så bör väl BO make särskilt velat trygga sin egen dotters framtid med en bostadsrätt men hon vid tillfället 2021 när bostadsrätten köptes inte var vuxen än, så fick kanske BO son disponera den tills systern behövde den?

2021 var MGM 25 år och det är ju möjligt att han varit dömd för något tidigare som inte syns på lexbase längre (en uppgift i tråden som vi inte vet är sann eller ej). Om den uppgiften är korrekt att han haft en dom på sig kan han haft svårt att hitta jobb? Därför kan det varit en bra lösning just då men kanske var det med facit i hand ingen bra lösning om MGM fortfarande inte har något arbete och den låga hyran och hjälpen från BO och hennes make inte fått honom att kämpa utan snarare luta sig tillbaka och bara chilla utan att ta ansvar? Men De löste således kanske problemet kortsiktigt men inte långsiktigt? Ren spekulation givetvis!

Men som svar på det du skrev…ja nånting har triggat MGM, något annat är väl uteslutet såvida han inte fick en blackout utan anledning? Men det är väl en minimal risk med en blackout utan anledning?
Så visst kan det vara att BO tagit upp något om äktenskapsförord men i såfall kanske hon tog upp det med båda två samtidigt eftersom MGK också kan äga saker i Indien? En Porsche tex?

Frågan blir ju kvar hela tiden…vad triggar ett vuxet barn på nästan 30 år? Jag menar, de flesta vuxna barn som flyttat hemifrån är självständiga och sköter sig själva? Jag tänker att vuxna barn vid 30 får en annan relation med sina föräldrar, att de umgås mer på annat sätt och har lixom mer roligt tillsammans, den där förälder-barn relationen som tidigare även kan varit problematisk och fostrande är borta? De behöver inte sina föräldrar längre för de har i regel blivit självgående?

Det som triggar bör väl vara som du tänker, pengar bostad eller något liknande? Något som rubbar MGM trygghet så han fullständigt kommer i sån obalans? För det kan väl inte vara så illa som tant-tuttar berättat att MGM påstått, att BO var elak mot MGM och fick honom att må psykiskt dåligt? Jag har så svårt att tro på den sista varianten, först av den anledningen att hon är skolläkare och då bör hon tycka om barn? Hon har valt att arbeta med barn? För det andra, hade väl inte BO make fortfarande varit tillsammans med BO om hon var så grymt elak? Det rimmar dåligt på något vis? För det tredje ser BO väldigt snäll ut, ja jag vet att man inte ska döma någon efter hur de ser ut, men hon ser faktiskt väldigt snäll ut, hon har lite för snälla ögon? Jag tror inte att varken BO eller hennes make ville MGM något illa, snarare tvärtom?
Allt detta är spekulation och inte fakta!
Citera
2025-07-12, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielyst
Varför tror du att hon inte har identifierats än? Det är väl inte en skyldighet att tillkännage detta för allmänheten? Identifiering via DNA går väldigt snabbt nuförtiden, liksom en jämförelse med tandjournaler.
Missing People skulle inte ha tagit bort efterlysningsmeddelandet om offret inte hade identifierats.

Det var någon i tråden som skrev att identifieringen dröjer av någon anledning. Jag vet inte var de fick den informationen ifrån.
Citera
2025-07-12, 16:00
Medlem
Citat:
Med tanke på att maken och BO bör känna varandra väl efter så lång tid tillsammans, de har en vuxen dotter så minst 20 år tillsammans, de är båda två är läkare och har nog stor erfarenhet av det mesta, maken är dessutom ortoped och har nog kännedom om skador andra orsakat? Så om det stämmer att MGM hatade sin mamma, om han så bara i stundens ilska brukade uttrycka sig så, så borde maken veta om MGM tidigare gått till handgripligheter? Jag tycker i så fall att det då är konstigt att efterlysningen av BO kom sent på missing people? Tyder inte det på att maken inte anat något alls eller lider han av Alzheimers och numera bor på korttidsboende periodvis eller rentav ett äldreboende? Och dottern då? Hon ksnske inte vet något alls om broderns hat mot deras mamma? Bor hon ens hemma eller studerar kanske på annan ort och nyss hemkommen igen och anade därför ingenting alls?

Inledningsvis kom väl efterlysningen lite väl sent för att familjen initialt ska uppfattas som orolig för BO liv? Den dök upp den 22 juni på missing people och uppges saknad sedan den 16 juni, efter det verkar polisen tro att hon kan varit död redan den 12 juni? Bör hon inte saknats redan den 12 juni då? Det är kring detta datum den 12 juni i regel många skolavslutningar? Jag börjar undra..är det inte för mycket frågetecken från allra första början? Varför dröjde efterlysningen? Vi kanske borde börja med att läsa tråden från början, en gång till? Finns säkert något intressant man missat?

Håller helt med!
Citera
2025-07-12, 16:03
Medlem
Citat:
Det här är intressant information.
De anar att BO kan bragts om livet redan 12 juni. Hon uppges som saknad på missing people och att hon setts sista gången den 16 juni. Och jag antar att notisen på missing people lades ut den 22 juni.
BO hittas mördad i Nora träsk den 26 juni.

MGM har enligt artikeln suttit anhållen ”en tid” innan kroppen hittades. Efter att kroppen hittades den 26 juni häktades MGM dagen efter för mord, alltså 27 juni och därefter även MGK den 28 juni, dröjsmålet för häktning har i tråden antagits bero på att MGK inte är folkbokförd i Sverige och därför kan häktningen dröjt till dagen därpå.

Varför misstänker polis/åklagare att BO kan ha bragts om livet redan den 12 juni? Om vi antar att hon faktiskt bragts om livet redan den 12 juni, vem kan ha påstått att de sett henne den 16 juni? Är det troligt att det kan vara MGK och MGM som sagt de sett henne den 16 juni?

(Enligt denna artikel verkar det bara vara MGM som var anhållen för människorov men jag tror att jag enligt annan artikel läst att både MGM och MGK var anhållna för människorov?)
Vad kan vara anledningen till att paret anhölls för människorov innan BO kropp hittades? Vad kan ha gjort polisen misstänksam? Kan de hittat något i parets lägenhet? Eller något de sagt som var konstigt? Kan det vara de som sagt att hon sågs där senast den 16 juni? Kan de sagt att BO tog en taxi runt 00 den 16 juni? Men att ingen taxi gjort varken en hämtning eller körning dit just vid den tidpunkten?
Det går 14 dagar från den 12 juni till den 16 juni. Det hinner väl hända mycket med en död kropp i vatten, under 14 dagar? Särskilt om vädret varit varmt den perioden?

BO hittades den 26 juni. Midsommarafton var den 20 juni. Har det inte funnits foton från midsommar nånstans eller minns jag fel? Hittar dom inte nu?

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/uppgift-dod-kvinna-hittad-i-sjo-par-misstanks/

Jo det stämmer, MGK lade ut flera foton (utan människor på bilderna) på midsommarfirande den 20 juni. Då borde BO redan varit dödad.
Citera
2025-07-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Marielyst
Ja, jeg forstår, hvad du mener.

Jeg arbejdede tidligere i 7 år på Retsmedicinsk Institut i Danmark og var i de år med til utallige obduktioner. Vi arbejdede primært på politiets begæring og havde derfor et tæt samarbejde med dem. Meget kan have ændret sig (og det er ikke Sverige), men jeg tror ikke, at en så vigtig ting som en identifikation i en mulig drabssag vil vente på, at folk kommer fra ferie. Den vil blive højt prioriteret, og en DNA-analyse er, som udviklingen er skredet frem, ikke det store arbejde, den var førhen.

(Jeg kunne igen ikke enes med Google Translate, så det blev den danske version)

Jag kan inte rutinerna men det enda jag vet är att NFC alltid har mycket att göra och att allt ofta drar ut på tiden? Om BO redan vore identifierad borde de väl vara tvungna att registrera BO som avliden? BO är fortfarande inte registrerad som avliden på Ratsit alla fall? Det bör väl innebära att BO inte är identifierad än?
Citera
2025-07-12, 16:09
Medlem
Citat:
Ja det kan ligga något i det att han låtsats vara BO och messat med anhöriga, men det betyder väl att MGM skulle ha tillgång till BO lösenord till mobilen..det känns en aning märkligt om de brukar bråka om pengar tänker jag, för då bör det väl finnas skäl att inte ha sånt förtroende att man lämnar ut lösenord? Hur vanligt är det förresten att man känner till någon annans lösenord inom familjen?

Nu spekulerar jag!
Det här med bostad och penga frågorna, det fick mig att fundera ytterligare..vem har sin förälder som bankomat när man är 29 år? Varför skulle han inte kunna sköta sin ekonomi själv? Var BO möjligtvis god man åt MGM av någon anledning? Det kunde väl i så fall förklara varför han ofta uttryckt att han hatade sin mamma?
Kan MGM faktiskt ha ärvt massa pengar och äga bostadsrätten själv och BO skött ekonomin åt honom så han inte sätter sprött på pengarna på dåliga saker? Det kunde ju förklara varför han kunnat ha råd med resor men inte arbetar? Jag menar, när han bett mamma om pengar kan det väl varit hans egna pengar han bett om? Eller har MGM möjligtvis sjukersättning och därför inte arbetat? Eller är det ett missförstånd att MGM inte arbetar och att han faktiskt har arbete men bara inte klarar sköta ekonomin själv? Obs givetvis spekulation är bäst att tillägga!!

På MGM:s LinkedIn finns några anställningar, just nu är han öppen för nytt jobb:

https://www.linkedin.com/in/gustaa-6531b4183?utm_source=share&utm_campaign=share_via& utm_content=profile&utm_medium=ios_app
Citera
2025-07-12, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Jo det stämmer, MGK lade ut flera foton (utan människor på bilderna) på midsommarfirande den 20 juni. Då borde BO redan varit dödad.

Ja precis jag hittade inte de förut men kollade nu, de finns där igen. Själva händelserna under 2025 var helt borta förut.
Känns lite magstarkt att låtsas som ingenting om man vet om att ett mord begåtts?
Det fick mig att tänka från början att MGK inget visste även om hon märkt att något inte var som tidigare?
Sen slog det mig att MGK ig inlägg upphörde i februari, förutom händelserna under 25?
YouTube upphörde väl ännu tidigare? Hade någon hittat henne på Fb? Tänkte om hon varit där istället? Eller hände något i februari som orsakade att hon slutade lägga upp inlägg? De gifte sig sen i mars men det blev inte som före februari?
Citera
2025-07-12, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TaxenSixten
Nu får du ta det lite lugnt med spekulationerna. Alzheimer? Hennes man arbetar fortfarande.

Hur vet du det?
Citera
2025-07-12, 16:20
Medlem
Citat:
På MGM:s LinkedIn finns några anställningar, just nu är han öppen för nytt jobb:

https://www.linkedin.com/in/gustaa-6531b4183?utm_source=share&utm_campaign=share_via& utm_content=profile&utm_medium=ios_app
Såg inte var det står sttt han är öppen för nytt jobb? 25 maj uppger han att han började nytt jobb! Tänk om det stämmer?
Tycker många borde känna både BO och sonen, som kan berätta hur det är?
Citera
2025-07-12, 16:31
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Hur vet du det?
Han finns med på hemsidan med bild och namn på ortopedkliniken han jobbar på.

Eli* or*opedi.
*t
Citera
2025-07-12, 16:37
Medlem
Citat:
Ja det kan ligga något i det att han låtsats vara BO och messat med anhöriga, men det betyder väl att MGM skulle ha tillgång till BO lösenord till mobilen..det känns en aning märkligt om de brukar bråka om pengar tänker jag, för då bör det väl finnas skäl att inte ha sånt förtroende att man lämnar ut lösenord? Hur vanligt är det förresten att man känner till någon annans lösenord inom familjen?

Nu spekulerar jag!
Det här med bostad och penga frågorna, det fick mig att fundera ytterligare..vem har sin förälder som bankomat när man är 29 år? Varför skulle han inte kunna sköta sin ekonomi själv? Var BO möjligtvis god man åt MGM av någon anledning? Det kunde väl i så fall förklara varför han ofta uttryckt att han hatade sin mamma?
Kan MGM faktiskt ha ärvt massa pengar och äga bostadsrätten själv och BO skött ekonomin åt honom så han inte sätter sprött på pengarna på dåliga saker? Det kunde ju förklara varför han kunnat ha råd med resor men inte arbetar? Jag menar, när han bett mamma om pengar kan det väl varit hans egna pengar han bett om? Eller har MGM möjligtvis sjukersättning och därför inte arbetat? Eller är det ett missförstånd att MGM inte arbetar och att han faktiskt har arbete men bara inte klarar sköta ekonomin själv? Obs givetvis spekulation är bäst att tillägga!!

Men om BO dödats i lägenheten på 7 våningen hur skulle de två ha lyckats flytta kroppen själva, i hissen?!🙀 eller nerför alla trappor, sen så långt som till träsket utan bil?

Jag antar nu bara, att de inte fraktat kroppen i en bil, för då hade de väl varit smarta nog att passa på och gasa på några mil till för att komma så långt bort som möjligt från sin lägenhet. Därför tror jag att BO dödades på plats i träsket eller väldigt nära.

Jag TROR inte att man orkar släpa en död kropp på nästan 90 kg i många meter, det måste oavsett bli tydliga spår av det både i hiss och utomhus, som behöver tas bort.

BO har inget fordon registrerat på sig själv eller sin firma, men hon och maken kan såklart ha en gemensam bil reggad på honom.

PS. Ser nu att maken har två fordon registrerade på sig.
Senast redigerad av PeterPelikan66 2025-07-12 kl. 17:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in