2025-07-11, 14:45
Avstängd
Craiggs avatar
Hej.
Jag vill byta sparkonto.
Har endast ett e-sparkonto hos Swedbank nu. Men nu känner jag att jag vill ha ett riktigt sparkonto. Vad ska jag välja för att få pengarna att växa?
2025-07-11, 14:53
Medlem
Serialfreaks avatar
Om du vill ha ett rent sparkonto med hyffsad ränta så rekommenderar jag Avanzas sparkonto. Riktigt trevlig produkt där pengarna inte är låsta en viss tid.
2025-07-11, 14:57
Medlem
Marginalen och Hoist Spar kan rekommenderas.
2025-07-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Hoist har stora etiska problem, och en ruggigt otrevlig kundtjänst
Har aldrig haft problem med hoist, men marginalen ville ha reda på varför jag tog ut mina pengar..
Över 200 000 så får man problen och måste ringa in för att få ut sina EGNA pengar..
2025-07-11, 18:11
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serialfreak
Om du vill ha ett rent sparkonto med hyffsad ränta så rekommenderar jag Avanzas sparkonto. Riktigt trevlig produkt där pengarna inte är låsta en viss tid.

Har de blivit bättre? Tidigare så var avanzas sparkonton alltid scam.
T.ex. kunde du få har pengarna hos nordax, men till en lägre ränta än om du faktisk hade dem hos nordax direkt. Så avanza snodde typ 0.5% av räntan och stoppade i egen ficka.
2025-07-11, 18:15
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makumba
Har aldrig haft problem med hoist, men marginalen ville ha reda på varför jag tog ut mina pengar..
Över 200 000 så får man problen och måste ringa in för att få ut sina EGNA pengar..

Dom flesta banker har en sån spärr som marginalen har att du inte kan föra över hur mycket som helst
2025-07-11, 18:16
Medlem
bithaxs avatar
Har själv SBAB. Ok sparkonto, väldigt säker bank då den ägs av staten.
Nackdel är väl att räntan endast kapitaliseras en gång per år, vilket blivit vanligare bland sparkonton den senaste tiden. Så du får inte den där ränta på ränta effekten. Därmed kan de ha lite till synes högre ränta fast det rent effektivt är samma ränta.

Ett alternativ är dock att ta deras 3 månaders bindningstid. Då kapitaliseras räntan vid bindningstidens slut. Så har man inga problem med att binda upp säg 200k på 3 månader i taget så får du både högre ränta, och höre effektiv ränta.
2025-07-11, 18:19
Medlem
DenverAirports avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
T.ex. kunde du få har pengarna hos nordax, men till en lägre ränta än om du faktisk hade dem hos nordax direkt. Så avanza snodde typ 0.5% av räntan och stoppade i egen ficka.

De har slutat med scamkontona och har bara sitt egna med sunkräntan 1,5% så förstår inte varför de rekommenderas.
2025-07-11, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Hoist har stora etiska problem, och en ruggigt otrevlig kundtjänst

Vad är det för etiska problem Hoist har?
2025-07-11, 18:49
Medlem
Computerzs avatar
Nordiska tycker jag är bra. 2,7% och med insättningsgarantin så klart.
2025-07-11, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makumba

Instämmer helt, otroligt dåligt kundbemötande. Skulle ta ut mina pengar i samband med lägenhetsköp, kunde inte ens få transaktionshistorik som banken krävde, de kunde inte skicka enkla PDF som alla andra banker ner de sa att de bara kunde skicka via post pga kundkännedom som de sa, jag dick inte ens breven, så vad hjälpte det.

avråder alla att använda denna bank. Hade pengar sparat på marginalen, morrow, froda och nordax, den enda som krånglade och hade orimlig service var marginalen bank.
2025-07-11, 19:05
Medlem
Serialfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax

Jag har alltid upplevt Avanza som seriösa i sin produkt. Visst kan man få högra ränta hos några andra men oftast brukar man få "låsa" dem i några månader. Vågar inte säga något om nordax men det kan hända de har samma produkt med lite högre ränta.

Men jag har alltid varit nöjd med Avanza.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in