2025-07-11, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grey.eagle
Har blivit påtagligt mer intresserad av släkt, släktforskning, det intresserade inte mig det minsta som yngre, men nu, fan slukar allt jag bara kan. Knepigt är det.

Fick ett sug på också när jag var 30+ men det dog ut när jag inte kom längre så jag har ett släkträd på någon sida. Ligger lite intresse kvar fortfarande men jag tror jag betalar någon hellre att göra åt mig när jag blev rik. Det var faktiskt en online som erbjud sig en gång i tiden för en billig summa. Ångra att jag inte nappa. Jag kunde betala i efterhand också.
Citera
2025-07-11, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Jag är 50+ och försökte komma i kontakt med den lokala bågskytteföreningen i stan men fick aldrig något svar mer än att de hade kö just då men skulle återkomma när det startades ny nybörjarkurs.
Har provat lite på företagsevent och tycker det känns som en trevlig hobby.

Har också varit sugen i många år på bågskytte, det verkar väldigt kul. Men aldrig tagit tag i det men det händer att jag tittar på att köpa compound bågar.
Citera
2025-07-11, 10:14
Medlem
murvelkuttas avatar
Försökte ta mig runt i skateparken med en skateboard avsedd för gata. Ramlade och slog i armbågen så nu sitter man med en spricka som försöker läka. 2 mån sa läkar'n men jag måste hinna vindsurfa och åka hoj innan det vita uppenbarar sig. Lycka till sa samma läkare..
Citera
2025-07-11, 10:39
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Har också varit sugen i många år på bågskytte, det verkar väldigt kul. Men aldrig tagit tag i det men det händer att jag tittar på att köpa compound bågar.

Compound känns ändå som lite fusk så långbåge känns lite mer riktigt. När jag skjutit på dessa företagsevent så har det alltid varit långbåge (Enklare och billigare för oss amatörer) så har bara testat någon enstaka pil med compound och det är ett jävla drag i dem och mycket enklare då det inte kräver alls samma kraft plus att du ha en helt annan stabilitet i bågen.
Citera
2025-07-11, 10:42
Medlem
Svavelbryggas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av haremrum
Ja det är fint att se när hampan växer. Dessutom hjälper det mot starren som kommer som ett brev på posten när man blir gammal.

Hampa får en att känna sig lite busig och det är kul, men helst vill jag plantera träd, buskar och perenner. Känns som att göra min lilla del av världen bättre.
Citera
2025-07-11, 11:19
Medlem
Släktforskning (25+) och hobby-snickeri (35+) än så länge. Har även försökt mig på programmering men har inte kommit så långt där än. Pyton och lite i Excel.

Kanske kan man inkludera matematik också? Gör roliga små matematiska projekt i Google sheets då och då och tittar på Numberphile-videor (och liknande) på Youtube. Tyckte inte om matte i skolan men har upptäckt hur kul och intressant det är nu i medelåldern

Piprökning är trevligt det med och får väl ses om en hobby. Hittade denna njutning som ung men återupptog det i 30-års åldern. Brukar ta fram pipan när värmen kommer och köpa mig en Ashton Guily Pleasure och smutta på min briar-pipa i ca 40 minuter - det är riktigt trevligt och rekommenderas varmt!
Citera
2025-07-11, 12:12
Medlem
Paris24s avatar
Jag började prata med folk som 60-åring. Det är ett rätt kul intresse, efter att ha varit matematiker/nörd i 50.

Det är aldrig för sent!
Citera
2025-07-11, 12:13
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av murvelkutta
Försökte ta mig runt i skateparken med en skateboard avsedd för gata. Ramlade och slog i armbågen så nu sitter man med en spricka som försöker läka. 2 mån sa läkar'n men jag måste hinna vindsurfa och åka hoj innan det vita uppenbarar sig. Lycka till sa samma läkare..
Skateboard är den mest idiotiska sporten någonsin. Ofattbart hur de har kunnat få så bra cool profil. Både livsfarlig och man kan nästan aldrig lära sig någonting, och en skada är alltid ett blink bort.
Citera
2025-07-11, 14:13
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
TS har i mångt och mycjet rätt, ens lärande och nyfinekhet stannar av när man blir äldre.
Nu är jag närmare femtio och i avseendet hobbies har jag börjat med att odla växter inomhus som utomhus.
Under hela vintern hade jag örter, tomater och gurka som jag odlade nede i källaren under en jäkla massa uv-ljus.
På något sätt kände jag att det var dags nu, jag läser och försöker lära mig av grannar och vänner men jag sätter ingen deadline på lärandet eftersom jag alltid har en jäkla massa att göra
Rätt i mångt och mycket, som du säger, men det här med odling är definitivt ett intresse som kommer senare i livet (för de flesta).

Jag var helt ointresserad och trodde inte att jag hade det i mig, men i medelåldern så blev jag med trädgård som jag var tvungen att ta hand om. Visade sig att det var både enkelt och roligt, så jag håller trädgården i toppskick numera.
Citera
2025-07-11, 14:17
Medlem
HBTKuks avatar
Semianaloga synthar, örtsalt och fondkokning. Några jag kom på nu.
Citera
2025-07-11, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProGBG
Jag misstänker att dom flesta får sina hobbys och intressen i unga ålder och sen hänger det kvar när man blir äldre eller försvinner helt.

Hur gammal var du ungefär när du lärde dig dina nya hobby?

Kan vad som helst.

Lärde du dig att danca breakdance som 70årig?

Lärde du dig som 60 årig ett nytt språk?

Lärde du dig kampsport som 50årig?

Lärde du dig som 40 årig ett intstrument eller att sjunga?

Lärde du dig dreja som 30årig eller gick någon målarkurs?

Känner du att det är svårare och lära dig något nytt, ju äldre du blir ?
Känner du dig att du har lärt dig något som du egentligen är för gamma för? Var det nervöst att göra det, tyckte du det var pinsamt och hur lång tid tog det innan du klara av det?

Vad tycker du själv om folk som lär sig nya hobbys i sen ålder och speciellt udda där man skiljer sig från övriga?
Jag var väl runt 23 när jag utbildade mig till svetsare efter att ha skrivit mjukvara sen jag först kunda sitta vid en dator, sen på senare år har jag intresserat mig mer och mer i gjutning, brons, gjutjärn, etc. Samlar på mig allt tenn jag hittar på loppisar för just bronstillverkning.
Citera
2025-07-11, 15:30
Medlem
Fixa bilen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här