2025-07-11, 00:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Västkustskt
Jag missar aldrig poängen. Billigost skrev att det kommer spruta åt alla håll och kanter.

Om vattnet träffar en boll som snurrar 1600 km/h så det väl klart att vattnet utsätts för centrifugalkraft och inte enbart lämnar bollen i en riktning nedåt, det borde du väl ändå förstå va?

Med det sagt, Jorden kan omöjligen vara sfärformad.
Citera
2025-07-11, 00:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie

Bra jobbat! Har läst dina kommentarer men läser som regel ej globskallarnas.

Absolut är det så! Globskallarna skyr detta som pesten trots att det är så enkelt att kontrollera. Bara att böja sig ner i en korridor på 40 meter blunda med ena ögat så får man både horisont och obstruktion nedifrån och upp. En mobilficklampa på 1 cm försvinner lätt! Detta vägrar de göra dock då de istället postar felslut! De er lika rädda för vinkelupplösning som de är rädda för test med laser.

Jag har mycket förödande ting på g i form av ficklampor i ett torn på toppen av varandra över en stilla sjö. Kan gå upp mot 400 meter utan att den icke existerande kurvan ska ha nån inverkan. Blir roligt! Ett gäng globskallar i fosterställning återigen!

Underbart, empiri är den enda sanna faktan.

På sociala medier ser man att allt fler ställer sig bakom en platt Jord, men det verkar som vanligt som med allt annat släpa efter i Sverige.
Citera
2025-07-11, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NiveaBodylotion
Jag ska klargöra vad jag menade med att man inte kan böja vatten och göra om och göra rätt och mindre vagt... jag skulle ha lagt till att vatten orört och rent naturligt böjer sig inte. Dock kan man manipulera med hjälp av kraft som påvisat i den videon men det är nitpicking och motbevisar inte att jorden är platt. Globtroende måste alltså vara oärliga för dom vet att dom är fulla av skit och missar poänger med flit.

Det som sker i experiment av typen "Newton's bucket", motsvarar faktiskt precis det som mainstream vetenskap kallar för "gravitation". Och det finns även andra experiment för att härleda "gravitation".

Men inget av dessa experiment är förenligt med uppfattningen att vår värld är utsidan av en sfär.
Citera
2025-07-11, 00:27
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det som sker i experiment av typen "Newton's bucket", motsvarar faktiskt precis det som mainstream vetenskap kallar för "gravitation". Och det finns även andra experiment för att härleda "gravitation".

Men inget av dessa experiment är förenligt med uppfattningen att vår värld är utsidan av en sfär.
Som sagt, manipulerad form av "böjning" men visst vill man se detta som bevis för graviteten eller kurvatur om man är en empiri-allergisk jordklotsfanatiker... säger inte att du är en förresten
Citera
2025-07-11, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Underbart, empiri är den enda sanna faktan.

På sociala medier ser man att allt fler ställer sig bakom en platt Jord, men det verkar som vanligt som med allt annat släpa efter i Sverige.
Japp sker många ting bakom kulisserna också är involverad en del på X! Du borde kolla in Celestial theodolite om du kan riktigt förödande information som fått en del riktigt svårflörtade globskallar att ge med sig och bli FE. Experimentet är utformat av pHd Mark Heffron och kallad nollhypotesen för flat Earth. Han hade ett berg i sin närhet som klarade att dölja stjärnor. Jämförde med stellarium och slog på och av refraktion osv det hela resulterade i att han blev flat earther till slut då testet förutsade flat Earth samt visade det hela både när refraktion var involverat och inte.

Här kommer länken är man globskalle så hade jag ej ens bemödat mig då du ej kommer förstå ändå:

https://youtu.be/uuu8A1cCtko?si=-l9wDHLWtD6H5EWU

PM:a mig här om du kan jag är för ny.för det! 🤩
Citera
2025-07-11, 00:51
Avslutad
Celestial theodolite
Battle of the beams
Bevis på optisk horisont samt noll bevis på geometriskt.
En fulländad förklaring samt demonstration på att ting försvinner nedifrån och upp på en platt yta.

Detta är vad vi fått från FE de sista åren vi har tagit massiva steg framåt. Vad har vi fått från globen? Samma feslut som för nio år sedan då jag introducerades för ämnet.

Kommer inom några få dagar gå igenom de vanligaste felsluten och demolera dem på samma förödande sätt som jag förintade refraktion! 😄

Battle of the beams är radar sänt line of sight från Danmark och ett annat ställe jag ej minns långt bort under andra världskriget. När signalen korsades vid Derby t ex så bombade tyskarna på natten. Detta förbryllade de allierade.Problemet med det hela för den felaktiga globtron är att de skulle vara en jävla massa kurva emellan , en kurva som beviserligen ej existerar eftersom jorden är platt!
Senast redigerad av ConquerOrDie 2025-07-11 kl. 01:04.
Citera
2025-07-11, 01:19
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Det fanns Eurovison song contest och OS även innan "satelliter". Och GPS fanns också. Det behövs inte "satelliter" för att förklara det som faktiskt sker.
Vad har Eurovision att göra med det faktum att 100 000-tals svenskar tittat på satellit-tv i decennier med en parabol riktad 25-30 grader upp i skyn? Vad tänker du dig att dessa parabolantenner var/är till för?

GPS startade inte före 1957 (Sputnik), nej. Systemet lanserades på 70-talet genom uppskjutning av ett stort antal satelliter: https://en.m.wikipedia.org/wiki/Global_Positioning_System

Men eftersom du inte tror att satelliter existerar, hur tänker du dig att gps-mottagaren i din telefon (eller bil/båt/klocka) fungerar? Den gängse uppfattningen är att gps-chipet i din telefon tar emot radiosignaler från satelliterna med långa kodsekvenser som kan korreleras (jämföras), och med kunskap om satelliternas exakta postion kan din position beräknad ner på enstaka meter. Du tror inte på satelliter. Hur tänker du dig då att din gps fungerar utan satelliter när du är ute i skogen eller på sjön?
Senast redigerad av farbror_barbro 2025-07-11 kl. 01:21.
Citera
2025-07-11, 03:37
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Det spruts och kasar av en stilla boll med om du häller vatten på den, vad är (miss-)poängen?

Står du på jorden när du häller vatten på den bollen?
Citera
2025-07-11, 08:09
Medlem
Citat:
Exakt, steg två blir att hälla vatten på en spinnande boll, och normalbegåvat folk förstår redan innan att vattnet kommer spruta åt alla håll och kanter.

Nej en normalbegåvad människa vet att det även finns en tyngdkraft.

Citat:
Om vattnet träffar en boll som snurrar 1600 km/h så det väl klart att vattnet utsätts för centrifugalkraft och inte enbart lämnar bollen i en riktning nedåt, det borde du väl ändå förstå va?

Centrifugalkraften är en hundradel av tyngdkraften - så du borde förstå att den är försumbar.

Och det är ju jätteknasigt att ange hastigheten som "1600 km/h" med tanke på att man använder vinkelhastigheten när man räknar ut hur stor centrifugalkraften är. Du borde i stället ange den som 7.27 x 10^-5 radianer per sekund.
Senast redigerad av WilleGarvin 2025-07-11 kl. 08:17.
Citera
2025-07-11, 08:10
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Sedan du menar att du sitter på så fantastisk information om vilken självklarhet det är att jorden är en glob kan inte du då visa den för oss för jag tvivlar nämligen. Vad var det som gjorde dig så övertygad? Jag vill inte själv tro på en platt jord så visa vad det var tack!
Förklara hur det vid en tidpunkt kan vara natt, dag, soluppgång och solnedgång på olika platser på en platt jord. 😂
Citera
2025-07-11, 08:25
Moderator
Citat:
Hej! Jag vill veta hur du gick tillväga för att verifiera att dessa är äkta bilder. Du har bevisbördan i detta fall jag ska inte visa att dessa är fejk det vore omvänd bevisbörda vilket är ett feslut och något som globtroende ej förstår vad det är.

Så vore tacksam bevisa att detta är en äkta bild alternativt erkänn att du ej kan bevisa detta!

Tack på förhand!
Påståendet jag svarade på var att det inte fanns en enda officiell bild från en geostationär satellit.
Det visade jag att det är en lögn. Om någon väljer att kalla den "CGI" kan jag inte göra något åt. Det finns inget sätt någon av oss kan bevisa något åt varken det ena eller det andra hållet via forumet, så den diskussionen är meningslös.

Men en officiell bild är det likväl.
Citera
2025-07-11, 08:36
Medlem
Citat:
Du ignorera eller missa mitt inlägg igår med info om fotot och distansen osv. Jag använde även en så kallad earth curvature calculator och det skulle alltså inte gå att se bergskedjan från distansen 443 km för bergen skulle vara nere i 15 kms "kurvatur" looool så nej det är inte förenligt med abstrakt påhitt som globmodellen är.

Inlägg: #55338, sök efter det för jag vet inte om jag kan posta det igen utan en varning eller tillsägelse

Nej jag har inte ignorerat ditt inlägg, jag har svarat att observationen är förenlig med en sfärisk jord eftersom det finns refraktion. Om du mot förmodan vill fördjupa dig så finns det en bra diskussion här: https://www.metabunk.org/threads/explained-443-km-distance-mountains-visible.8980/

Så det handlar egentligen om att du av någon anledning inte tror på refraktion. Hur du har kommit fram till det har du dock aldrig kunnat svara på - och detta troligtvis pga att du inte har en aning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in