2025-07-10, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Jag borde bli totalt bortblåst av bevis på den runda jorden men får...... INGENTING! 🤣🤣🤣🤣

Det går väl kanske över ditt huvud men vi hittar på jorden.
Citera
2025-07-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ConquerOrDie
Världsrekordet passar på rund jord menar du?

Ja självklart.
Citera
2025-07-10, 22:42
Medlem
NiveaBodylotions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Det du kallar "världsrekord" är förenligt med en boll. Så varför skulle jag inte erkänna det?

Okey...
Du ignorera eller missa mitt inlägg igår med info om fotot och distansen osv. Jag använde även en så kallad earth curvature calculator och det skulle alltså inte gå att se bergskedjan från distansen 443 km för bergen skulle vara nere i 15 kms "kurvatur" looool så nej det är inte förenligt med abstrakt påhitt som globmodellen är.

Inlägg: #55338, sök efter det för jag vet inte om jag kan posta det igen utan en varning eller tillsägelse
Citera
2025-07-10, 22:44
Moderator
En massa trams raderat, skärpning!
Stäng av datorn, surfplatta eller telefon tills fullmånen passerat om det är svårt att behärska sig.
Från och med nu är toleransen för tramsvarning sänkt betydligt.

/Moderator
Citera
2025-07-10, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Nu förstår jag inte. Vi talade om geostationära satelliter som närmast uteslutande används för kommunikation, därav placeringen över en fix punkt på ekvatorn. Vem har påstått att de är där för att ta bilder från 36 000 km avstånd? Däremot finns det 10 000-tals* bilder tagna från satelliter mycket närmare jorden än så. Om du följde bombningarna av Iran så såg du kanske Maxar’s bilder, vilket är ett kommersiellt företag som numera erbjuder satellitbilder med 15 cm upplösning över stora delar av jorden. Dessa ligger typiskt på 500-600 km höjd.
https://blog.maxar.com/leading-the-industry/2024/maxar-intelligence-enhances-vivid-advanced-imagery-basemaps-to-offer-15-cm-hd-in-the-most-rapidly-ch anging-areas-of-the-world
Menar du att deras satelliter inte existerar?

Hurr det med den GPS-mottagare du har i din telefon som kan visa dig position i realtid i t.ex. Google Maps; är det en bluff, och om inte, hur fungerar det om det inte finns några satelliter som sänder signaler till din telefon?

Ja, och så svarade du aldrig på hur satellit-tv fungerar om det inte finns några satelliter, och heller inte på frågan varför man måste rikta dem olika i elevation beroende på hur långt norrut man bor för att få mottagning. Vad beror det på enligt dig?

*) om man räknar kartbilder är det snarare många miljoner.

Det fanns Eurovison song contest och OS även innan "satelliter". Och GPS fanns också. Det behövs inte "satelliter" för att förklara det som faktiskt sker.
Citera
2025-07-10, 22:57
Medlem
Tack moderator. Mycket personangrepp och glåpord här. För att vara on topic så är jag personligen övertygade om att jorden är rund. Vad jag baserar det på är alldeles för omfattande för att jag ska orka redogöra för det. Dessutom tycks det som att de som tror annorlunda till största delen är helt oemottagliga för argument. Så att...tro var och en vad ni vill.
Citera
2025-07-10, 23:03
Avslutad
Citat:
Ja självklart.
Ja just det toppen på berget några km bortom den icke existerande kurvan kommer tillbaka som ett magiskt hologram och är bevis på trumvirvel: glob! Berget är en illusion enligt dig och din debunkade globtro ändå lyckas illusionen blockera solen. 😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂😂

Återigen en bild på det förödande världsrekordet!

https://postimg.cc/mzsn873f
Citera
2025-07-10, 23:04
Medlem
Citat:
Har du något som helst logiskt resonemang till varför vatten inte skulle kunna krökas?

Det går ju stick i stäv mot vedertagen kunskap så man blir ju lite nyfiken på hur du kom fram till det och varför du tror dig veta bättre än t.ex fysiker?

Ja, du har helt rätt. Vatten kan faktiskt krökas.

https://www.youtube.com/watch?v=Toy4T9WMS9U

Men notera att vattnet är inuti hinken, och inte utanpå.. Vad för slutsats kan man dra utifrån det?
Citera
2025-07-10, 23:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Ja det är helt fel! Du kan väl googla själv, men du tror väl inte på några uppgifter alls som vetenskapen presenterat...

Hur är det nu med att det är natt på andra sidan jorden medan det är dag här? Dvs något som är totalt omöjligt om jorden vore platt....

ISS sägs vara belägen på 40 mils höjd och jag påstår att atmosfären sträcker sig betydligt högre upp än så, och du skriver själv att atmosfären sträcker sig ändå upp till 10 000 km höjd, alltså 1000 mil, är det något du känner att du vill komplettera?
Citera
2025-07-10, 23:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Ja, du har helt rätt. Vatten kan faktiskt krökas.

https://www.youtube.com/watch?v=Toy4T9WMS9U

Men notera att vattnet är inuti hinken, och inte utanpå.. Vad för slutsats kan man dra utifrån det?

Att… vatten kan krökas?
Citera
2025-07-10, 23:25
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av matteusnorge
Suck. Ska vi verkligen tillbaka dit igen? Vattnet kröker sig inte? Hur vet du det? Inser du inte att när solen eller en båt gradvis försvinner bakom horisonten så är det för att vattnet kröker sig. Jag blir mer och mer övertygad om att du inte kan tänka i mer än två dimensioner, eller att du aldrig har varit ute i verkligheten.

Nej båten försvinner inte bakom något krökt vatten.

https://m.youtube.com/watch?v=bRehz-0e9V8

Här ser du en inzoomad båt som försvinner vid utzoomning, och det beror inte på något jävla "krökt vatten" utan det beror på bla perspektivet.

Är det några fler idiotier du sitter och trycker på som du behöver få förklarat utifrån empirisk fakta och inte lösryckta fantasier som du sitter och slänger dig hej vilt med?
Citera
2025-07-10, 23:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av gason
Jodå, det finns geostationära vädersatelliter som tar officiella bilder av jorden. Nu är givetvis syftet bland annat att mäta och studera atmosfären för att kunna göra väderprognoser. Inte att ta vykort.

Men bilder finns det, Här är ett exemple från 2012. den första bilden från vädersatelliten MSG-3 placerad över Afrika.
https://www.rymdstyrelsen.se/upptack-rymden/bloggen/2012/08/dagens-bild-forsta-bilden-fran-ny-vadersatellit/
Hej! Jag vill veta hur du gick tillväga för att verifiera att dessa är äkta bilder. Du har bevisbördan i detta fall jag ska inte visa att dessa är fejk det vore omvänd bevisbörda vilket är ett feslut och något som globtroende ej förstår vad det är.

Så vore tacksam bevisa att detta är en äkta bild alternativt erkänn att du ej kan bevisa detta!

Tack på förhand!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in