2025-07-10, 12:12
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leveragex100
Att aldrig sälja Bitcoin och bara HODLa är inte nödvändigtvis en effektiv investeringsstrategi. Att helt avstå från att realisera vinster kan innebära att man binder kapital utan att ta tillvara på möjligheter att säkra värde eller frigöra medel för andra behov.

Visst, marknadstajming är svårt, men det betyder inte att man ska undvika att ta hem vinster helt och hållet. En genomtänkt strategi kan kombinera regelbundna köp med selektiv försäljning för att både öka sin position och skydda kapitalet.

Att enbart köpa utan att någonsin sälja är en förenklad syn på investeringar som bortser från marknadens volatilitet och individuella behov. En framgångsrik investerare är flexibel och anpassar sig efter förändrade förutsättningar, snarare än att förlita sig på att priset alltid ska stiga.

Så länge vi är eniga om att marknadstajming är svårt så är jag nöjd.
Fine behöver du sälja för att du behöver pengar, för all del sälj. Men den som säljer i tron om att kunna köpa på sig på lägre nivåer, lurar sig själv.

Visst kan man vinna på black jack av och till, men förstår man varför man över tid kommer förlora mot banken så förstår man vad jag försöker komma till.
Citera
2025-07-10, 12:14
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManManne
OK, ursäkta. Det där är en poäng, men man måste inte vara med på den premissen.
Bra, då har vi rätt ut det missförståndet.

Då blir jag intresserad av att höra vart du tror Bitcoin priset är ungefär om 6 månader respektive om 5år? Så kanske vi kan föra en diskussion kring det.
Citera
2025-07-10, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leaston
Bra, då har vi rätt ut det missförståndet.

Då blir jag intresserad av att höra vart du tror Bitcoin priset är ungefär om 6 månader respektive om 5år? Så kanske vi kan föra en diskussion kring det.

Jag tror bitcoin har potential uppåt fortfarande. Allt från 70k till 300k ser jag som möjligt/troligt inom 6 månader eller 5 år med tonvikt uppåt.
Vad tror du och vad vill du diskutera?
Citera
2025-07-10, 12:29
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Jag tror bitcoin har potential uppåt fortfarande. Allt från 70k till 300k ser jag som möjligt/troligt inom 6 månader eller 5 år med tonvikt uppåt.
Vad tror du och vad vill du diskutera?
Ok, fegt gissat om du frågar mig.

Jag tror på runt $1M om 5 år, och därför anser jag att vore det vansinnigt att sälja Bitcoin snarare än att köpa. Resonemanget gäller även om vi ponerar att jag trott att Bitcoin "bara" skulle vara värt hälften av det om 5 år.
Citera
2025-07-10, 12:33
Medlem
Citat:

Jag tror på runt $1M om 5 år, och därför anser jag att vore det vansinnigt att sälja Bitcoin snarare än att köpa. Resonemanget gäller även om vi ponerar att jag trott att Bitcoin "bara" skulle vara värt hälften av det om 5 år.
Du verkar ha dålig fantasi när det gäller alternativa investeringar.
Citera
2025-07-10, 12:36
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Du verkar ha dålig fantasi när det gäller alternativa investeringar.

Du tänker EOS, NANO, IOTA, Ethereum, Trump, Cardano och sådant? Tack men nej tack. Över tid så har dessa alternativa investeringar förlorat i värde mot Bitcoin. Iaf så länge du inte var VC och hade tillgång till projektet INNAN det släpptes ut till retail för pump and dump.

100% av alla som köpt och hållt Bitcoin i mer än en vecka ligger plus.
Tittar vi på EOS, Trump, Doge, Ethereum eller random shitcoin så gissar jag att i snitt så ligger ca 80% av alla som äger den minus sen dom köpte den.

Eller vad tänkte du?
Senast redigerad av Leaston 2025-07-10 kl. 12:40.
Citera
2025-07-10, 12:44
Medlem
Citat:
Du tänker EOS, NANO, IOTA, Ethereum, Trump, Cardano och sådant? Tack men nej tack. Över tid så har dessa alternativa investeringar förlorat i värde mot Bitcoin. Iaf så länge du inte var VC och hade tillgång till projektet INNAN det släpptes ut till retail för pump and dump.

100% av alla som köpt och hållt Bitcoin i mer än en vecka ligger plus.
Tittar vi på Doge, Ethereum eller random shitcoin så gissar jag att ca 80% av alla som äger den ligger minus sen dom köpte den.

Eller vad tänkte du?
Nu verkar du dåligt informerad. Distributionen av NANO t ex var en av de rättvisaste, men av de du nämner tror jag nog att ethereum kan slå bitcoin under en tid framöver, men jag vet inte. Vi får se.
Citera
2025-07-10, 13:05
Medlem
Citat:
Orkar inte bemöta dig mer än att konstatera att du försöker flytta målstolparna från poängen jag försökte förmedla.
Och även om jag låter dig göra det så är jag inte med i de slutsatser du drar av det.
Varför börjar du bemöta mig då? Jag besvarade din argument punkt på punkt för flera saker du skrev är direkt felaktiga. Det är du som ser allt svart och vitt, inte jag.
Citera
2025-07-10, 14:39
Avslutad
Citat:

Varför köper du då inte själv BTC för allt krut du har?
Citera
2025-07-10, 14:53
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrTyger
Varför köper du då inte själv BTC för allt krut du har?
Jag är all in BTC till typ 95%. Oroa dig inte.
Citera
2025-07-10, 14:59
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:
Jag är all in BTC till typ 95%. Oroa dig inte.
Varför? Du har ju själv förklarat att en investering i MSTR är överlägsen pga att du på så vis kan få exponering till fler bitcoin över tid per investerad krona
Citera
2025-07-10, 15:18
Medlem
Leastons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Varför? Du har ju själv förklarat att en investering i MSTR är överlägsen pga att du på så vis kan få exponering till fler bitcoin över tid per investerad krona
Och min positionering speglar inte detta på något sätt menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in