2025-07-09, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
En seger för demokratin

Hoppas du eller någon i din familj ligger i ambulansen nästa gång.
Citera
2025-07-09, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
En seger för demokratin
Ja en viktig seger i ett annars dystert politiskt klimat!
Citera
2025-07-09, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Henriksen82
Hoppas du eller någon i din familj ligger i ambulansen nästa gång.
Det är Polisens sak att se till att utryckningsfordon kommer fram vid lagliga demonstrationer.
Citera
2025-07-09, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Postino
Det är Polisens sak att se till att utryckningsfordon kommer fram vid lagliga demonstrationer.

Hade dem ringt polisen innan och meddelat att de skulle stoppa all trafik? Om inte, ja då har dem saboterat för ambulansen och riskerat folks liv.
Citera
2025-07-09, 16:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenkille
Haha, tror du att du är bättre än någon annan?
Är man advokat så har man diagnos.
Vad har du för diagnos?

Inte alls. Håll dig till saken.
Citera
2025-07-09, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Excenter32
Vad står det där som gör att de inte kan dömas för sabotage? Hade de lämnat attrapper som stängde ner vägen samma tid hade det varit sabotage. Så det är just demonstration, inte omfattningen som friar.

HD anser att demonstranterna inte inte uppfyller kraven för det som står där och kan således inte dömas för sabotage. Däremot har de dömts för annat.
Citera
2025-07-09, 16:18
Medlem
Citat:

Laglig? Varför blev de då dömda?
Citera
2025-07-09, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zappazen
Du kanske har en bättre definition av "sabotage" än vad min"lilla AI" säger?
Ja. Den som finns i lagen. Tyckte det var rätt uppenbart med avseende på min fråga som du inte svarade på.

Tycker du HD ska döma efter vad din AI säger eller vad lagen säger?
Citera
2025-07-09, 16:27
Medlem
Några argument från verkligheten så blev vänsterdårarna här inne tysta dom vanligt. Det enda dem klarar av är oneliners som ”demokratin måste skyddas” osv….helt uppe i det blå.
Citera
2025-07-09, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av derfilo999
Notera ordet "allvarligt". Alla sorters störningar av trafiken är således inte nödvändigtvis sabotage i juridisk mening. Det står uttryckligen i lagen att strejkaktioner inte kan klassas som sabotage, vilket indikerar att utövande av grundlagsstadgade rättigheter ska påverka bedömningen.

Jag förstår hur du menar. Men lagliga demonstrationer är alltid utlysta i förväg så att gator kan stängas av så ingen ska bli störd eller skadad. Men aktivisterna som sätter sig mitt på motorvägen är knappast en demonstration av åsikter utan ett en medveten handling för att sabotera trafiken. Varför skulle de annars sätta sig där?
Citera
2025-07-09, 16:30
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Fast det här var väl inte en laglig demonstration. De blev ju trotts allt dömda även om de inte kunde dömas för just sabotage.
Citera
2025-07-09, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Ja. Den som finns i lagen. Tyckte det var rätt uppenbart med avseende på min fråga som du inte svarade på.

Tycker du HD ska döma efter vad din AI säger eller vad lagen säger?

Jag har redan citerat lagen gällande sabotage på flera andra ställen i tråden. Om du orkat läsa hade du sett detta och sluppit kommentera som ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in