2025-07-04, 22:02
Medlem
groovesnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendummasillen
Jag förstår inte din logiska slutsatsförmåga här, att om förklaring saknas under ett scenario där jorden är platt, så betyder det att rådande teoretiska förklaring när jorden är en boll, är sann?

Hur avgör du ens att himlen ovanför oss har ett tredimensionellt djup? Att planeterna vi ser ligger många miljoner kilometer ifrån varandra?

Hur funkar det med att solen går upp och ned vid olika tidpunkter beroende på var på jorden du är?

Hur funkar det att det är kallt vid Nordpolen, varmt vid ekvatorn och sen kallt ute vid kanten (sydpolen för oss andra)?
Citera
2025-07-04, 22:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobbex73
Har du någon Youtuber som är favorit? Du pendlar mellan CC och Mikey Smith nämligen. De är också totalt frånvarande gällande att ta in och lära sig fakta. Hur känns det att inte inse att man har tokfel?

Vet inte vem CC eller Mikey Smith är.

Vad i det jag skrev tyckte du var "tokfel"?
Citera
2025-07-04, 23:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av billigost
Det beror på att vi inte bor på ett klot och därmed är din fråga extremt felformulerad.
Hmmm men det kan ju bara bero på att vi just bor på ett klot....
Citera
2025-07-06, 14:24
Medlem
Vilket kan ge FE-arna mest kunskap?
1) Läsa reserapporten?
2) Ringa och göra en intervju?
3) Kolla med myndigheterna om var personen är?
4) Ge sig ut och resa en bit så man kan göra en påhälsning (uppskattas nog om det blir fängelse)?

https://www.bbc.com/news/articles/cy5w0k3v1wvo
Eller sök Ethan Guo.
Citera
2025-07-09, 12:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Astronomiska observationer har inget med ”djup” att göra, endast vinklar (azimut, elevation) uppmätta över tid. Kepler använde Tycho Brahes data och kunde då se att elliptiska banor passade in på observationerna. Det gjorde att den heliocentriska världsbilden helt slog igenom. Du kan göra antagandet att jorden är platt, men det är fortfarande upp till dig att ta fram en alternativ modell som stämmer lika bra med kända observationer.

När sedan Newton med flera kan presentera en matematisk-fysisk modell som inte bara passar in på Kepler och Brahes historiska observationer, utan också förutsäga framtida händelser som solförmörkelser, då är det givetvis ett ytterligare bevis för att Keplers modell med elliptiska planetbanor överensstämmer med verkligheten.

Jag noterar att du inte ställer frågan eller presenterar en alternativ modell: finns det någon FE-modell som passar in på historiska observationer, eller som kan förutsäga någonting om framtiden? Solförmörkelser? Nymåne? Soluppgång? Solens höjd över horisonten vid olika datum? Alla dessa saker förutsägs exakt med celest mekanik med elliptiska planetbanor med solen i ena brännpunkten.

Problemet med dessa "observationer" är att de inte är falsifierbara, dvs vi har ingen aning om dessa beräkningar av vinklar utanför atmosfären är kompatiba med beräkningarna på Jorden.
Citera
2025-07-09, 13:00
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Problemet med dessa "observationer" är att de inte är falsifierbara, dvs vi har ingen aning om dessa beräkningar av vinklar utanför atmosfären är kompatiba med beräkningarna på Jorden.
Avvikelserna blir ju dock mindre och mindre desto mindre atmosfär det finns så att vinkelberäkningen skulle avvika så mycket att en platt jord med en nära sol skulle se ut att ligga miljontals mil bort via uträkningarna är ju inte sannolikt.
Citera
2025-07-09, 13:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Avvikelserna blir ju dock mindre och mindre desto mindre atmosfär det finns så att vinkelberäkningen skulle avvika så mycket att en platt jord med en nära sol skulle se ut att ligga miljontals mil bort via uträkningarna är ju inte sannolikt.

Vi vet såklart inte hur förhållandena är utanför atmosfären, för vi har aldrig varit där.
Citera
2025-07-09, 13:25
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Vi vet såklart inte hur förhållandena är utanför atmosfären, för vi har aldrig varit där.
Jo vi har flugit med rymdraketer och satelliter i 70 år.
Citera
2025-07-09, 13:55
Avslutad
Citat:
Jo vi har flugit med rymdraketer och satelliter i 70 år.

Det är inget varken du eller jag kan kontrollera, därmed återstår vår egna observera verklighet som utgångspunkt, och i den finns det ingenting som bevisar att Jorden är ett fristående snurrande klot mitt ute i rymden.
Citera
2025-07-09, 13:57
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Det är inget varken du eller jag kan kontrollera, därmed återstår vår egna observera verklighet som utgångspunkt, och i den finns det ingenting som bevisar att Jorden är ett fristående snurrande klot mitt ute i rymden.
Jo vem som helst kan rikta in en parabol från olika platser och därmed lätt se var satelliten befinner sig. Vem som helst kan se att jorden snurrar med hjälp av en gyrokompass. Lätt att kontrollera och ingenting som går att fejka.
Citera
2025-07-09, 13:58
Medlem
trickydicks avatar
Citat:

Det är väl förfan bara kolla med ett teleskop på ISS eller någon satellit. StarLink kan du se med blotta ögat.

Och jag har en kompis som sett rymdfärjan lyfta två gånger. Vart fan tror du den varit när den landar 14 dagar senare?
Citera
2025-07-09, 14:04
Avslutad
Citat:
Jo vem som helst kan rikta in en parabol från olika platser och därmed lätt se var satelliten befinner sig. Vem som helst kan se att jorden snurrar med hjälp av en gyrokompass. Lätt att kontrollera och ingenting som går att fejka.

Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Det är väl förfan bara kolla med ett teleskop på ISS eller någon satellit. StarLink kan du se med blotta ögat.

Och jag har en kompis som sett rymdfärjan lyfta två gånger. Vart fan tror du den varit när den landar 14 dagar senare?

Nu befinner sig inte dessa "satelliter" utanför Jordens atmosfären.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in