2025-07-09, 11:28
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det var något nytt för mig i så fall. Visste inte att forumet har krav på att lägga in långa citeringsharanger i trådstart. Tycker det gör trådstarten mer svåröverblickbar. Tvärtom levde jag i den tron att man inte får citera hur mycket som helst pga. upphovsrättsliga skäl. Men jag lovar bättra mig!

Imponerande med tanke på att du varit medlem sen 2009 och har över 23 000 inlägg
Citera
2025-07-09, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
Nej, TS är idiot med rubrik och startinlägg. HD säger att detta inte är sabotage, den del de skulle pröva, men det står redan klart att brottet är ohörsamhet mot ordningsmakten.

Nja. "ohörsamhet" är ju lite böter om ens det. Aktivisterna har sina sponsorer som gärna betalar för uppmärksamheten (reklamen). Sedan blir de bortförda, efter att först ha meddelat MSM, och sedan bjuder väl ordningsmakten på kaffe och kaka. Saften och bullarna är ju reserverade för gängriminella.
Citera
2025-07-09, 11:35
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amsvartner
Ett bra exempel på att juridik är en sak och sunt förnuft är en annan.
Sunt förnuft är subjektivt. Det måste du ha förstått innan du skrev den meningen?
Citera
2025-07-09, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KamerunHunter
Från artikeln eftersom TS inte klarar att citera

Tack.

HD har resonerat väldigt klokt tycker jag. I ett demokratiskt samhälle behöver man acceptera irritation och störningar, när andra visar sitt missnöje.
Citera
2025-07-09, 11:43
Medlem
Mr.RedHats avatar
Ser att HD inte uttalat sig om deras invändning om nöd. Någon som vet om underinstanserna berört den invändningen?
Citera
2025-07-09, 11:44
Medlem
Ichwills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PetterRetard
Tack.

HD har resonerat väldigt klokt tycker jag. I ett demokratiskt samhälle behöver man acceptera irritation och störningar, när andra visar sitt missnöje.
Även den svårt sjuke i ambulansen?
Citera
2025-07-09, 11:47
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordon Blixt
Så det faktum att någon döms för brott skickar enligt dig "klar signal" att man inte bestraffas? Jag måste säga att du har betydande otur när du tänker.

Signalen är att det inte betaktas som allvarligt. Att påföljden inte är i paritet med brottets natur; att sabotera transportnätet. Vad HD säger är: ja, det är straffbart att begå brottet, men konsekvensen kommer inte blir kännbar. Men vi får väl hoppas att det är just DU som blir drabbad nästa gång en ambulans inte kan utföra sitt arbete på grund av att dylikt sabotage betraktas som mindre allvarligt.
Citera
2025-07-09, 11:48
Medlem
BombaySaphires avatar
Sinnes. Sunt förnuft ges inget utrymme Svea Rikes Lag.
Citera
2025-07-09, 11:52
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Sinnes. Sunt förnuft ges inget utrymme Svea Rikes Lag.
I Europeiskt perspektiv är HD:s slutsats inte särskilt märklig. Tänker främst på Frankrikes bönder som våldgästar motorvägarna med sina traktorer.
Citera
2025-07-09, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Fast de dömdes bara för ohörsamhet mot ordningsmakten. Så länge man packar ihop sitt skit när polisen säger till så är det alltså fritt fram att blockera vägar och slippa straff.

Det är helt vansinnigt att så länge det är tidsbegränsat så blir man inte dömd för sabotage.

Kan inte de som blev stoppade göra en grupptalan av något slag o stämma de inblandade på pengar?
Vad är inte kostnaden för samtliga personers försening till jobbet? Måste handla om miljonbelopp.

De borde sätta sig och blockera flygplanen på en flygplats. Då ska du få se att lagen hanterar det annorlunda.
Citera
2025-07-09, 12:06
Medlem
EricBlairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det var något nytt för mig i så fall. Visste inte att forumet har krav på att lägga in långa citeringsharanger i trådstart. Tycker det gör trådstarten mer svåröverblickbar. Tvärtom levde jag i den tron att man inte får citera hur mycket som helst pga. upphovsrättsliga skäl. Men jag lovar bättra mig!

Anledningen är att länkade artiklar redigeras, försvinner eller hamnar bakom betalvägg. Var har du då ditt diskussionsunderlag?
Citera
2025-07-09, 12:07
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Det är inte sabotage i lagens mening korrekt, men fortfarande ohörsamhet mot ordningsmakten.

Här kan ni läsa domen i sin helhet.
https://rattspraxis.etjanst.domstol.se/sok/publicering/f94bbaea-955a-4308-9eb8-2c384960ad31?domstolskod=HDO
Jo, men frågan är vad det kan leda till i förlängningen? Nu handlade det ju om en av Sveriges mest trafikerade motorvägssträckor, med många transporter till Karolinska sjukhuset. Det man har gjort är ju i princip samma sak som att blockera akut-intaget på Karolinska.

Då kanske är det heller inte sabotage att blockera startplattan för en sjukhushelikopter? Den släpper ju trots allt ut en hel del CO2...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in