2025-07-08, 23:42
Avstängd
Severlohs avatar
Som rubriken lyder. Killen jag brukade gå till tog 199kr för en klippning men har nu höjt priset till ofattbara 399kr. För en herrklippning som tar en kvart. Dit går jag inte igen.

Vet någon en frisör i Stockholm som inte tror sig vara värd en timlön på 1600kr?
Citera
2025-07-08, 23:51
Medlem
Sqrbankens avatar
Vet inte vart du klippt dig tidigare men 350 - 450 för en herrklippning är väl vad det kostar idag för en frisör som betalar moms och arbetsgivaravgift? Åtminstone i Stockholm med förorter. Vet att syrier klippte svart för 150 - 200 spänn för några år sedan men denna industri kanske myndigheterna gick in och hängde lås på rätt omgående
Citera
2025-07-08, 23:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Severloh
Som rubriken lyder. Killen jag brukade gå till tog 199kr för en klippning men har nu höjt priset till ofattbara 399kr. För en herrklippning som tar en kvart. Dit går jag inte igen.

Vet någon en frisör i Stockholm som inte tror sig vara värd en timlön på 1600kr?

Nej, det är rätt ok för en klippning med 400 kr!
Citera
2025-07-08, 23:54
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Varför går du inte till en turkfrisör i orten? Snabbt, billigt och på köpet får du en kulturupplevelse!
Citera
2025-07-08, 23:58
Medlem
Glostrups avatar
399 kronor för en klippning som tar en kvart ger en timlön på 600 kronor efter skatter och sociala avgifter om frisören har kö och lyckas klippa fyra personer inom den timmen. Det är naturligtvis inte sannolikt, så förmodligen har frisören max en kund i timmen. Om frisören bara klipper såna som dig så skulle det ge en nettotimlön på ca 150 kronor, vilket motsvarar en nettomånadslön på 24000, vilket är ungefär vad en frisör med medianlön får ut.

MEN, sen tillkommer förstås kostnader; hyra (för stolen eller lokalen), sax, hårmedel, el och vatten mm, Där får du dra av minst 7000-10000 kronor i månaden från bruttolönen.

Som tur är så finns det kunder som betalar mer för färgning, slingor, permanent (görs det fortfarande?) och annat, vilket gör att medianlönen alltså ligger runt 32000 före skatt. Vilket är ungefär vad medianlönen är för hela Stockholm.

Du fattar väl att en frisör som klipper dig för 199 kronor idag gör det svart?
Senast redigerad av Glostrup 2025-07-09 kl. 00:13.
Citera
2025-07-09, 00:16
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Det är ju bara att dra ner på stan, överallt är det drop in för killar. Mellan två, tre hundra spänn. Bokstavligen överallt.
Citera
2025-07-09, 04:36
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
399 kronor för en klippning som tar en kvart ger en timlön på 600 kronor efter skatter och sociala avgifter om frisören har kö och lyckas klippa fyra personer inom den timmen. Det är naturligtvis inte sannolikt, så förmodligen har frisören max en kund i timmen. Om frisören bara klipper såna som dig så skulle det ge en nettotimlön på ca 150 kronor, vilket motsvarar en nettomånadslön på 24000, vilket är ungefär vad en frisör med medianlön får ut.

MEN, sen tillkommer förstås kostnader; hyra (för stolen eller lokalen), sax, hårmedel, el och vatten mm, Där får du dra av minst 7000-10000 kronor i månaden från bruttolönen.

Som tur är så finns det kunder som betalar mer för färgning, slingor, permanent (görs det fortfarande?) och annat, vilket gör att medianlönen alltså ligger runt 32000 före skatt. Vilket är ungefär vad medianlönen är för hela Stockholm.

Du fattar väl att en frisör som klipper dig för 199 kronor idag gör det svart?

1600kr brutto är fortfarande mer än de flesta jurister får brutto. Och jurister har inte heller kunder hela tiden. Tycker du att en frisör är värd lika mycket som en jurist?

Och jo, jag har fått vänta i kö varje gång jag varit där. Han har mycket mer än en kund i timmen. Hyra och el betalar han nog av på en arbetsdag.
Citera
2025-07-09, 04:37
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iwasbanned2
Det är ju bara att dra ner på stan, överallt är det drop in för killar. Mellan två, tre hundra spänn. Bokstavligen överallt.

Ge exempel. Jag har bara sett för minst 350 spänn senast jag kollade.
Citera
2025-07-09, 04:39
Avstängd
Severlohs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sqrbanken
Vet inte vart du klippt dig tidigare men 350 - 450 för en herrklippning är väl vad det kostar idag för en frisör som betalar moms och arbetsgivaravgift? Åtminstone i Stockholm med förorter. Vet att syrier klippte svart för 150 - 200 spänn för några år sedan men denna industri kanske myndigheterna gick in och hängde lås på rätt omgående

Ja det verkar ju så i Stockholm. Sjukt. I Skåne är det fortfarande lätt att få en klippning för 150-200kr.

Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Nej, det är rätt ok för en klippning med 400 kr!

Nej det är det verkligen inte. En frisör är inte värd en högre timlön än en jurist.
Citera
2025-07-09, 04:57
Medlem
Iwasbanned2s avatar
Citat:
Ge exempel. Jag har bara sett för minst 350 spänn senast jag kollade.

På stan typ.
Citera
2025-07-09, 05:09
Medlem
Citat:

Vill du gynna de myglande frisörblattarna som kör mycket svart går du dit och betalar 200-250 spänn.

Tycker du det är bra att din frisör gör rätt för sig kostar det runt 350-450 spänn.
Citera
2025-07-09, 05:15
Medlem
Baisianuss avatar
En hårtrimmer kostar en femhundring och sedan lär man sig hantera den på ett par gånger. Skulle aldrig falla mig in att betala hundratals kronor för en klippning. Särskilt inte om man vill klippa sig ofta och hålla det kort alltid.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in