2025-07-08, 10:49
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Jag skulle mer kalla det för lobbyism.

Henrik Jönssons YT-kanal kan inte sägas vara "offentlig verksamhet" för fem öre.
Lobbyism är det, men inte "offentlig verksamhet" för Henrik jobbar inte stat eller kommun.
Citera
2025-07-08, 10:52
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.F.C.
Om vårt Public Service fungerat demokratiskt så skulle även högerröster få plats i etern. Där ligger det verkliga problemet.

Detta är OT men tänkte bara snabbt dyka in och säga hur jag genuint uppskattar FB på det sätt att jag ser hur andra sidan upplever saker.

Jag menar från "min sidas" folk ses PS som en centristisk eller högerröst i många fall.
Så det är gött att påminnas om att dom jag snackar med inte är alla synvinklar.

Duckar tillbaka nu för att inte fucka med tråden. Tack igen dock!
Citera
2025-07-08, 10:52
Medlem
Softails avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
"Svensk entreprenör och hans inkomster"

Det där var ett ganska pretentiöst/skitnödigt sätt att beskriva att en nyliberal influencer har avslöjats ljuga om gräsrotsfinansiering, när pengarna i själva verket kommer från Svenskt Näringsliv och friskolemiljardärer.

Hans och Barbara Bergström skänkte av sina egna pengar som de tjänat på försäljningen av friskolan. Om det sedan är rätt eller fel att man kan tjäna pengar på detta vis är en annan diskussion.

De pengar de skänkte var ämnade för Henrik Jönssons program 100%, vilket är en studioproduktion med inbjudna gäster och betydligt högre produktionskostnader. 100% är ett samarbete med Environment and Public Health Institute (EPHI).

"Tillsammans med Henrik Jönsson har vi tagit fram konceptet 100 %. Vårt samarbete med Jönsson har aldrig varit dolt, det har tvärtom varit något vi kommunicerat flitigt. Inte heller har showen 100% som lagts ut på Henrik Jönssons kanaler dolt att det är ett samarbete med EPHI, det står bland annat i programmets eftertexter. Henrik Jönsson och jag har tillsammans varit gäster i SvDs podd där vi berättade om samarbetet kring 100%.

Finansieringen för EPHIs verksamhet kommer från olika företag och organisationer i Sverige, bland annat från stiftelsen Fritt Näringsliv.

Marie Söderqvist, vd EPHI.
"
https://ephi.se/uncategorized/ephis-vd-kommenterar-samarbetet-med-henrik-jonsson-2/

Hans Youtube-kanal finansieras fortfarande via enskilda donationer. Hans kanal har över 152 000 prenumeranter och genererar mellan 500 000 till 1 miljon visningar varje månad

Att som någon hävda att bidragen till 100% skulle utgöra någon slags korruption är bara trams. Då skulle varenda tankesmedja vara korrupt.
Citera
2025-07-08, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anomalign
Jo det gör han. Kolla var som helst han är omnämnd. Det är ju själva grejen, hans signum, det att han inte bryr sig ett skit om fakta eller saklighet
Hur många timmar av hans videor har du konsumerat?
Länka gärna till alla dessa tillfällen isåfall.
Citera
2025-07-08, 11:01
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softail
Hans och Barbara Bergström skänkte av sina egna pengar som de tjänat på försäljningen av friskolan. Om det sedan är rätt eller fel att man kan tjäna pengar på detta vis är en annan diskussion.

De pengar de skänkte var ämnade för Henrik Jönssons program 100%, vilket är en studioproduktion med inbjudna gäster och betydligt högre produktionskostnader. 100% är ett samarbete med Environment and Public Health Institute (EPHI).

"Tillsammans med Henrik Jönsson har vi tagit fram konceptet 100 %. Vårt samarbete med Jönsson har aldrig varit dolt, det har tvärtom varit något vi kommunicerat flitigt. Inte heller har showen 100% som lagts ut på Henrik Jönssons kanaler dolt att det är ett samarbete med EPHI, det står bland annat i programmets eftertexter. Henrik Jönsson och jag har tillsammans varit gäster i SvDs podd där vi berättade om samarbetet kring 100%.

Finansieringen för EPHIs verksamhet kommer från olika företag och organisationer i Sverige, bland annat från stiftelsen Fritt Näringsliv.

"
https://ephi.se/uncategorized/ephis-vd-kommenterar-samarbetet-med-henrik-jonsson-2/

Hans Youtube-kanal finansieras fortfarande via enskilda donationer. Hans kanal har över 152 000 prenumeranter och genererar mellan 500 000 till 1 miljon visningar varje månad

Att som någon hävda att bidragen till 100% skulle utgöra någon slags korruption är bara trams. Då skulle varenda tankesmedja vara korrupt.

Från länken i min TS:

"Är paret Bergström den huvudsakliga finansiären bakom Henrik Jönssons 100%?

Paret Bergströms är helt klart en viktig finansiär för talkshowen. Enligt bolagets årsredovisning hade det 2,3 miljoner i inkomster 2024. Om det är Bergströms gåva som redovisas under övriga rörelseintäkter stod den för 86 % av inkomsterna.

Henrik Jönssons talkshow 100% drivs alltså till stor del på skolpengar som borde använts till att ge eleverna på Internationella Engelska Skolan en bra utbildning. Nu går de istället till politisk propaganda."
Citera
2025-07-08, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Därför att Internationella Engelska Skolan får sin finansiering genom skolpeng, vilket är belopp ur skattemedel.

SVT bedriver tv-verksamhet i allmänhetens tjänst och förhåller sig politiskt opartiska. Annars hade de inte fått bedriva sin verksamhet.
SVT är lika politiskt opartisk som du.
Citera
2025-07-08, 11:16
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dazzy
SVT är lika politiskt opartisk som du.

Knappast, men är man van vid att konsumera desinformation från trollmedier på daglig basis, kan jag förstå om det uppstår en verklighetskrock när man ser nyheterna på SVT.
Citera
2025-07-08, 11:16
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
Henrik Jönsson är en högerliberal influencer på Youtube och anklagas ofta för att slarva med fakta, fulklippa videor och vinkla påståenden för att tjäna hans politiska agenda. Klassisk trollfabrik och desinformation alltså.

"Vem finansierar honom?" undrade Magdalena Andersson (S) i en DN-intervju för nåt år sen >> Hon fick ett raljant svar att finansieringen bestod av små swishar från Jönssons följare. Eftersom Sverige inte har någon gåvoskatt, behöver Jönsson inte skatta en krona för dessa "donationer." Nu framkommer det dock att alla swisharna inte är så små.

Hans och Barbara Bergström gav två miljoner till Henrik Jönssons talkshow >>

Friskolemiljardärerna Hans och Barbara Bergström är två av Jönssons följare som har visat sin uppskattning för Jönssons positiva inställning till marknadsskolan, genom att donera två miljoner kronor till honom.

Är det rätt att dina surt förvärvade skattepengar, som kunde ha använts för att höja kvalitén på Internationella Engelska skolans undervisning, istället går till politisk propaganda?

Statliga medel går till Expo, Proletären, ETC och andra tok- och extremvänsterpack.

Börjar ni grina när det spelas på lika villkor? Är ni så jävla värdelösa att ni gråtskriker då?

Sen får du gärna visa vilka fakta han ljuger om och hur han vinklar och fulklipper, som du påstår. Jag vet redan nu att du inte kommer kunna ge mig en enda grej.
Citera
2025-07-08, 11:19
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muslimfitta
Statliga medel går till Expo, Proletären, ETC och andra tok- och extremvänsterpack.

Börjar ni grina när det spelas på lika villkor? Är ni så jävla värdelösa att ni gråtskriker då?

Sen får du gärna visa vilka fakta han ljuger om och hur han vinklar och fulklipper, som du påstår. Jag vet redan nu att du inte kommer kunna ge mig en enda grej.

Medierna du räknade upp är anslutna till det pressetiska systemet och du kan anmäla dem till granskningsnämnden när som helst om du upplever att de bryter mot publicistreglerna. Det kan man inte göra med trollfabrikerna du konsumerar. Eftersom de kan ljuga fritt och ostraffat, spelas det alltså inte på lika villkor.

"30 minuter" visade att Henrik Jönsson klipper citat och påståenden ur sina sammanhang för att de ska passa hans åsikter och teser. Som han presenterar dem har de alltså inget med verkligheten att göra.

Dagens arena >>
Citera
2025-07-08, 11:27
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Softail

"

Det är uppenbart att antalet visningar/prenumeranter är boostade med klickfarmar, så man ska ta de siffrorna med en skopa salt
Citera
2025-07-08, 11:32
Medlem
anomaligns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tedshiro
Hur många timmar av hans videor har du konsumerat?
Länka gärna till alla dessa tillfällen isåfall.

Jag har tittat på ungefär femton minuter av en av hans videor, och under de femton minuterna upptäckte jag vilseledande påståenden om IPCC och en av deras rapporter, och grovt vilseledande antydningar om själva problemformuleringen, som sammantaget inte kan beskrivas som annat än rena lögner. Det var i klimattråden jag redogjorde för hur Jönsson ljög i den videon, men jag har inte länk till det nu, för det har blivit så många inlägg där.
Citera
2025-07-08, 11:36
Medlem
Muslimfittas avatar
Citat:
"30 minuter" visade att Henrik Jönsson klipper citat och påståenden ur sina sammanhang för att de ska passa hans åsikter och teser. Som han presenterar dem har de alltså inget med verkligheten att göra.

Gäsp.

Han är bara lika objektiv som SVT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in