2025-07-07, 21:45
  #5569
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Som upprepat förklarats för dig handlar det här både om en medicinsk och en rättslig skandal. Att du inte förstår det visar bara att du inte förstår sådant som objektivitetsprincipen, förvaltningslagen, hälso- och sjukvårdslagen, patientlagen och så vidare.

Och som upprepats till dig så många gånger är att du saknar förutsättningar att föra en nyanserad debatt, du överdriver och förvränger verkligheten. Bara för att Transportstyrelsen fått några domar mot sig visar inte att man gjort fel i andra fall. Varje fall är ju trots allt unikt.
2025-07-07, 21:48
  #5570
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Inte alls. Alla som överklagar kan ta hjälp av expertis som kan ifrågasätta Transportstyrelsens argumentation. Om man använder PM eller har informationen paketerad på annat sätt har ingen praktisk betydelse.
Ett PM har ingen juridisk giltighet och ska inte användas på detta sätt. Domstolen ska förhålla sig till lagar, förordningar och föreskrifter.
2025-07-07, 21:48
  #5571
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Och som upprepats till dig så många gånger är att du saknar förutsättningar att föra en nyanserad debatt, du överdriver och förvränger verkligheten. Bara för att Transportstyrelsen fått några domar mot sig visar inte att man gjort fel i andra fall. Varje fall är ju trots allt unikt.
Rent personangrepp som jag inte bemöter.
2025-07-07, 21:51
  #5572
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Inte alls. Alla som överklagar kan ta hjälp av expertis som kan ifrågasätta Transportstyrelsens argumentation. Om man använder PM eller har informationen paketerad på annat sätt har ingen praktisk betydelse.
Att anlita expertis och advokater kostar en hel del
Alltså du får stå för kostnaden i såna ärenden
Rättshjälp får du inte
Och det vet TS om
Dom kan överklaga hej vilt det kostar ingenting för myndigheten
2025-07-07, 21:51
  #5573
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Ett PM har ingen juridisk giltighet och ska inte användas på detta sätt. Domstolen ska förhålla sig till lagar, förordningar och föreskrifter.

Det där är trams. Domstolen kan bedöma grunderna för återkallandet oavsett om Transportstyrelsen använder sig av PM, föreskrifter, eller hur man nu vill paketera informationen. Det innebär att domstolen givetvis även kan hävda att det som står i PM inte är tillräckligt för bedömningen vid återkallelse. I praktiken har PM spelat ut sin roll i Kammarrätten eftersom man där bedömt vad Transportstyrelsen anför, vad personen själv anför, samt utlåtandet från sakkuning som rätten inhämtat utlåtande från.
__________________
Senast redigerad av fakbab 2025-07-07 kl. 21:57.
2025-07-07, 21:54
  #5574
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
Att anlita expertis och advokater kostar en hel del
Alltså du får stå för kostnaden i såna ärenden
Rättshjälp får du inte
Och det vet TS om
Dom kan överklaga hej vilt det kostar ingenting för myndigheten

Från domen.

Citat:
Kammarrätten har inhämtat ett utlåtande från Sven Andréasson, överläkare vid Beroendecentrum i Stockholm, tillika professor emeritus vid Karolinska institutet, som har yttrat bl.a. följande.

Det är alltså inte personen själv som inhämtat detta så jag förutsätter att kostnaderna för utlåtandet bekostas av det allmänna. Så även här har du fel.
2025-07-07, 21:57
  #5575
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det där är trams. Domstolen kan bedöma grunderna för återkallandet oavsett om Transportstyrelsen använder sig av PM, föreskrifter, eller hur man nu vill paketera informationen. Det innebär att domstolen givetvis även kan hävda att det som står i PM inte är tillräckligt för bedömningen vid återkallelse.
Nej, det blir cirkelresonemang om domstolen använder Transportstyrelsens PM för att bedöma Transportstyrelsens agerande. Det bryter mot objektivitetsprincipen enligt grundlagen.

Domstolen ska förhålla sig till lagar, förordningar och föreskrifter.
2025-07-07, 21:59
  #5576
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Nej, det blir cirkelresonemang om domstolen använder Transportstyrelsens PM för att bedöma Transportstyrelsens agerande. Det bryter mot objektivitetsprincipen enligt grundlagen.

Domstolen ska förhålla sig till lagar, förordningar och föreskrifter.

Det gör man givetvis inte. Ta och läs domen så slipper du killgissa. Man bedömer vad resp. part anför och sakkunnig läkares utlåtande. PM saknar betydelse i den bedömningen och nämns inte i domen. Du slåss mot väderkvarnar. Återigen, läs domen, sluta spekulera. Du är fast i ett cirkelresonemang om hur du TROR det är istället för att ta reda på hur det FAKTISKT är. Det tog inte ens 5 minuter från att jag begärde ut domen tills jag hade tillgång till den. Gör din läxa först innan du uttalar dig.
__________________
Senast redigerad av fakbab 2025-07-07 kl. 22:05.
2025-07-07, 22:04
  #5577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Från domen.



Det är alltså inte personen själv som inhämtat detta så jag förutsätter att kostnaderna för utlåtandet bekostas av det allmänna. Så även här har du fel.
Nej jag har inte fel det var kammarrätten
Som inhämtade expertis
Ska du själv inhämta expertis och advokater så får du själv betala
Du får ingen rättshjälp i förvaltningsrätten
2025-07-07, 22:05
  #5578
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Det gör man givetvis inte. Ta och läs domen så slipper du killgissa. Man bedömer vad resp. part anför och sakkunnig läkares utlåtande. PM saknar betydelse i den bedömningen och nämns inte i domen. Du slåss mot väderkvarnar. Återigen, läs domen, sluta spekulera. Du är fast i ett cirkelresonemang om hur du TROR det är istället för att ta reda på hur det FAKTISKT är.
Sluta tramsa. Det gäller givetvis inte kammarrättens senaste dom, som är mycket bra. Cirkelresonemanget är till exempel mycket tydligt i Linns fall. Det här har varit upp i tråden massor av gånger. Ditt sätt att spamma tråden med upprepade felaktigheter och påhopp gång på gång är lika tydligt som tröttsamt.
2025-07-07, 22:13
  #5579
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Sluta tramsa. Det gäller givetvis inte kammarrättens senaste dom, som är mycket bra. Cirkelresonemanget är till exempel mycket tydligt i Linns fall. Det här har varit upp i tråden massor av gånger. Ditt sätt att spamma tråden med upprepade felaktigheter och påhopp gång på gång är lika tydligt som tröttsamt.

Du gör bort dig igen. Inte heller i förvaltningsrättens avgörande där man avslår Linns överklagande hänvisar man till detta PM utan man diskuterar sakförhållanden via bl.a. de 5 proverna över 0,3, att de var stigande och ett var på 0,69. Man har även bedömt vad Linns läkare säger och vad Transportstyrelsens läkare säger. I slutklämmen kommer man fram till:

Citat:
Vid sådana förhållanden föreligger ett missbruk i den mening som avses i 12 kap. 3 § TSFS 2010:125.

Man har alltså bedömt mot

Citat:
3 § Med diagnosen missbruk avses i dessa föreskrifter ett substansbruk
som uppfyller kriterierna för diagnosen missbruk av psykoaktiv substans
eller är ett bruk av substans som sägs i 1 § som inte är tillfälligt och som
från medicinsk synpunkt är skadligt. Om kriterierna för diagnosen beroende
någon gång har uppfyllts ska bestämmelserna om beroende tillämpas.

Det finns inget cirkelresonemang här heller. Kom igen nu, sluta killgissa!

Sen spelar det ingen roll hur många gånger någon har påstått ett cirkelresonemang i tråden, då detta helt enkelt inte finns.
__________________
Senast redigerad av fakbab 2025-07-07 kl. 22:54.
2025-07-07, 22:40
  #5580
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Det du sysslar med är bedrägeri och med andra ord är du en kriminell individ som sjukskriver dig och åker på semester, parasitjävel.

Du skrev förut att du inte vill betala för andra som inte sköter sig samtidigt som du själv missköter dig både moraliskt och fysiskt. Du har enlig dina inlägg smitit från militärtjänst, undvikit läkarbesök pga ditt höga PEth-värde, och nu säger du att du stjäl från socialförsäkringssystemet. Allt för dina egna fördelar.

Samtidigt tycker du att det är rätt att Linn blev av med körkortet pga PEth som DU själv gjorde allt för att smita i från att riskera testa. En jävla skamlös lus är du.

Hoppas du blir anmäld för bidragsfusk och annat krimminellt du sysslar med. Och att ditt körkort blir omhändertaget.
Men sådant här tycker ni är helt ok, supa o förlänga sjukskrivningen är ok men det var fel o ta hans körkort. Finns många likande, fortsätta vara sjukskriven o fortsätta supa.

Jag visar bara hur jag kan balansera på dessa regler, inget jag gör är olagligt, tar man lumpen var det läkaren som gjorde fel som skrev intyget, det är inte mitt fel, doktor bedömer, lika väl vid PEth.

Läkarbesöket är inget krav, mer än jag kände tisdagen efter Påsk som även Benny Eriksson blev kallad på kändes inte rätt för mig, men berätta jag kan komma dagen efter midsommar, det passar bättre för mig, jag har hört talas om PEth.

Genom att det är en farkt jag haft, behöver du inte vara orolig, jag kommer att vara sjuk otroligt mycket framöver, är bara 53, men har ett risk arbete, vid minsta symptom finns risker för att skadas.
Kommer inte heller byta arbete då jag trivs att vara egen o varit det större delen av livet. Samt tanken är inte o jobba heltid mer i livet.

Kan dessa PEth människor hålla på göra som dom vill, inte bry sig om hälsan, folk försvara dessa kan även jag göra det samma, bara det att effekten för mig blir helt annorlunda då jag även får sjukpenning lör-sön samt jul, påsk osv, samt jag har haft en legitim sjukdom för alla symtom jag kan referera till. eller kort, behöver inte dess peth folk följa någon moral behöver inte jag.




Benny Eriksson, 60, hade varit sjukskriven i flera månader. När han kom till vårdcentralen var det i tron att han skulle få läkarintyg för förlängd sjukskrivning. Men när han kom in i undersökningsrummet säger sköterskan att han ska lämna prover, utan att förklara varför.
Det var tisdagen efter påsk förra året. Han hade fått besök av några vänner från en annan del av landet. De hade inte träffats på länge, och drack en del under helgen.
https://www.svd.se/a/0VykvE/benny-eriksson-blev-av-med-korkortet-efter-peth-test

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in