Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Ja, jag vill att du ska förklara vad du anser att skillnaden är. Eftersom du inte har gjort det hittills. Jag menar, dina genomsnittliga inlägg är ju ganska långa. Så varför inte lägga typ en tredjedel av den textmassan på att förklara din ståndpunkt på ett klart och tydligt sätt? Om du faktiskt har en poäng här så finns det absolut ingen anledning att tala i gåtor.
Skillnaden är att det är två olika basvariabler, nämnaren skiljer sig åt. Du har nu fått svar på din fråga.
Jag tänker inte sitta och hålla på och förklara för dig skillnaden mellan två uträkningar som är på mellanstadienivå. Det är under min värdighet

. Du har fått en tillräckligt bra förklaring: Olika nämnare (olika basvariabler).
Haha, pratar i gåtor? Behöver du ha mer förklaring än såhär för att kunna se skillnaden mellan de två uträkningarna? Sluta larva dig för i helvete. Antingen ser du skillnaden eller så gör du inte det. Jag skiter i vilket.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Vidare säger du att detta bara är ett exempel. Så då är det lämpligt att du redogör även för dom andra faktorerna som du anser är relevanta.
Nej, jag behöver inte förklara något för dig

.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Var klar och tydlig i ditt resonemang. Lämna ingenting öppet för tolkning eller missförstånd.
Jag kan förklara skillnaden mellan de två uträkningarna om du erkänner att du inte är smart nog att se skillnaden. Först då kan jag förklara. Annars låter jag bli. Det är tramsigt att begära att någon ska förklara sådana här saker när du har svaret mitt framför näsan på dig. Det är du som inte förmår att kunna läsa alltså? Det är vad det kokar ner till.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Du ska förklara varför du tycker att det är meningsfullt för BRÅ att räkna på överrepresentation av "misstanke om brott", men att det inte är meningsfullt att räkna överrepresentation av rapporterade dödsfall för covid-vaccin i VAERS.
Halmgubbe. Jag sa att en klassisk överrepresentationsuträkning (utifrån min definition) inte lämpar sig. Du fortsätter fultolka.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Och jag påminner för säkerhets skull även om frågans kontext: Vi HAR tillgång till siffror på hur många doser som givits för respektive vaccin sen 1990. Vi ska INTE låtsas att vi bara känner till data från ett visst diagram. Okej?
Du vrider och vänder på allt. Synd du inte kan få böter för varje logiska snedsteg. Först då hade du lärt dig din nivå.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Nä hur skulle jag kunna vara medveten om det? Är DU medveten om att du diskuterar på ett anonymt forum? Så jag har ingen aning om vem du är och jag bryr mig inte ett smack. (Dessutom finns det gott om mytomaner här på FB, hoppas du inte tar det på fel sätt.)
Nej, jag tar det inte på fel sätt och jag har inget behov av att hävda mig. Tro vad du vill. Helt okej

.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Men nånting jag vet är hur människor som är djupt kunniga i sitt fält normalt beter sig. Dom blir inte sura och snipiga bara för att någon råkar ha en annan åsikt. Dom uttrycker sig inte kryptiskt och dom och talar inte i gåtor. Tvärtom så är dom generösa med sin kunskap. Och eftersom dom är genuint kunniga så har dom förmåga att förmedla sin kunskap på ett rakt och tydligt sätt, utan massa facktermer, även till lekmän.
Men någonting som du inte verkar förstå är att när du inte respekterar folk, tramsar och kör över folk utan att respektera deras gränser. Då tröttnar dem.
Du vet hur man gör en per capita uträkning och du kan se hur BRÅ har definierat vad en överrepresentationsuträkning är. Ändå så måste jag förklara för dig skillnaden. Förstår du hur absurt detta är? Du har ju SVARET MITT FRAMFÖR NÄSAN PÅ DIG! LÄS!
Haha, helt ofattbart, vill du ha hjälp med att se skillnaden mellan två mellanstadieuträkningar? Jag kan förklara, men då vill jag att du erkänner först att du inte förstår.
Det blir tramsigt att begära av andra att de ska förklara något för dig som du redan har svaret till. Har du inte kapacitet att tänka själv? Måste jag förklara som att du vore ett litet barn skillnaden?
Det finns inget logiskt problem här. Men det är du för trög för att fatta. Jag har redan tänkt igenom alla steg. Det finns inget logiskt problem. Om du anser att jag har ett logiskt problem så vill jag att du här och nu presenterar ett argument så kommer jag bemöta det argument och totalt krossa det på nolltid.
Har du inget argument, så lägger du ner. Stop beating a dead horse.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Så om du vill göra troligt att du har några sådana meriter som du antyder, så är det bara att börja leva upp till ovanstående dygder. Skippa högfärdigheten och förklara vad du menar på ett rakt sätt. Och om du då kan visa att du har vettiga poänger som du kan backa upp med klara och tydliga resonemang, så kommer du börja åtnjuta den respekt du efterfrågar. Det är faktiskt enda sättet.
Du kan verkligen inte läsa sociala signaler grabben.
Nej, om jag inte har någon specifik bevisbörda så behöver jag inte göra något. Jag tycker jag har varit tydlig nog

.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Det enda "teoretiska" jag sett hittills från dig är att du pyntar ditt språk med diverse facktermer här och där. Det visar inte att du är expert. För facktermer kan vem som helst gräva fram på Wikipedia. Det är inget som imponerar på nån.
Jag är logisk och jag har resonerat korrekt. Jag har även förklarat olika saker här i tråden.
Jag har inget behov av att du ser mig som en expert. Jag har aldrig påstått att jag har expert inom detta område. Men det fina är att när man har stark fundamental förståelse för statistik, då förstår man andra områden hyfsat bra och då kan man även ofta snabbt sätta sig in i nya områden för det är så mkt likheter.
Analyserna ska göras av domänexperter. Det är det ideala. Men för att kunna tycka till ett på kompetent sätt och kunna ta till sig den vetenskapliga litteraturen så behövs mycket, mycket kompetens och en viss fallenhet för logiskt resonerande vilket många i tråden verkar sakna.
Varför skulle jag vilja imponera på dig för? Tror du jag har behov av att imponera på någon som vill att jag förklarar skillnaden mellan två mellanstadieuträkningar för att den personen inte verkar kunna se skillnaden själv? Nix. Inte alls

.
Det jag bryr mig om huvudsakligen är korrekt resonerande. Ja, lär dig om statistik genom wikipedia du haha, det är nog det snabbaste sättet att börja lära in dig fel saker för det står en massa fel i olika wikipedia artiklar

. Den djupa kunskap jag har om olika koncept hittar du inte på wikipedia.
Inte ens vissa universitet idag lär ut korrekt. Häpnadsväckande hur det är.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Och om du nu har massa akademiska meriter inom det här ämnet, hur kommer det sig att du inte åtnjuter tillräckligt med validering IRL? Vad spelar det dig för roll om folk som du inte ens vet namnet på ödmjukar sig för dig, på ett anonymt forum? Verkar skitkonstigt.
Haha, tror du folk som har kompetens inte engagerar sig i publika diskussioner? Dummaste jag har hört.
Citat:
Ursprungligen postat av
RustyShackleford
Nä det är just det som är grejen, jag har inte fått nån vettig förklaring, trots upprepade uppmaningar. Och när du skriver stora textsjok där du skryter om akademiska meriter som ingen kan validera, men bara lägger två tre ord på en "hint" om frågan som diskuteras, så får man intrycket av att du egentligen inte har nåt att backa upp din ståndpunkt med. Då framstår det ju som att du bluffar. Är det inte bättre att bara vara rak och tydlig?
Du har svårt att koppla ihop saker till en helhet. Det är det som är problemet.
Detta är ett anonymt forum. Tanken är inte att röja identiteter. Du får tro på det jag säger eller inte. Det gör inte mig någo
Jag skryter inte om någonting. Jag säger som det är. Take it or leave it. Om du hade haft någon fingertoppskänsla så hade du insett vad jag försöker säga. Men du klarar inte av att läsa mellan raderna.
Det här är ett stort forum. Att det delvis finns folk med stor kompetens här kan du vara väldigt säker på.
Det du inte förstår dock, när du saknar träning, är att du inte har någon som helst förståelse för hur lite du kan. Så du tror du säger något smart men du förstår inte hur pass banalt du resonerar. Detta beror på att du inte har någon som helst insyn i den vetenskapliga världen. Du tror att din nivå är hög, men den är så låg så folk inte ens orkar underhålla dig.
Lite roligt att du nämner wikipedia. Wikipedia artiklarna är totalt undermåliga för att förklara en massa olika statistiska koncept.
Men fortsätt du zooma in på brusdata. Likt den stolle du är.