2025-07-07, 09:40
  #5521
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vi vet att detta även är en agenda till varför man tillämpar PEth test i förebyggande syftet, personen har redan ett medicinsk problem när man söker vård, menas att man redan går under termen för körkortslagen.

Det utgör att det inte är något fel TS utgör när man återkalla körkortet.

Folket får sin chans när man uppsöker vården, man lämnar blodprover, visar dessa förhöjda värden, läkaren påpekar och patienten bryr sig inte som ex Linn, skicka till TS och sedan förstod även Linn att hon var tvungen o dra ner alkohol, samt fler.

Media rapportera sedan vidare o folket nås av nyheten, drar man inte ner på alkoholen i samband med vård, riskera man även körkortet. Ser inget konstigt i det, mer konstigt människor inte ser det som ett uppvaknande, inse en förändring måste ske om inte annat för sin egna hälsa, bara för vården är gratis via skatt menas inte man ska missbruka vården.

Så är det ’medicinska problemet’ högt blodtryck ett giltigt skäl till körkortåterkallande enligt körkortslagen?
2025-07-07, 09:50
  #5522
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så är det ’medicinska problemet’ högt blodtryck ett giltigt skäl till körkortåterkallande enligt körkortslagen?
Japp det finns med känner du dig yr, trött eller yrsel är det du som gjort en fel bedömning o satt sig bakom ratten.
Blodtryck är dokumenterat det kan ge yrsel, läkaren behöver bara gör bedömning att detta hänt o körkort kan bli återkallat.
2025-07-07, 09:54
  #5523
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Vi vet att detta även är en agenda till varför man tillämpar PEth test i förebyggande syftet, personen har redan ett medicinsk problem när man söker vård, menas att man redan går under termen för körkortslagen.

Det utgör att det inte är något fel TS utgör när man återkalla körkortet.

Folket får sin chans när man uppsöker vården, man lämnar blodprover, visar dessa förhöjda värden, läkaren påpekar och patienten bryr sig inte som ex Linn, skicka till TS och sedan förstod även Linn att hon var tvungen o dra ner alkohol, samt fler.

Media rapportera sedan vidare o folket nås av nyheten, drar man inte ner på alkoholen i samband med vård, riskera man även körkortet. Ser inget konstigt i det, mer konstigt människor inte ser det som ett uppvaknande, inse en förändring måste ske om inte annat för sin egna hälsa, bara för vården är gratis via skatt menas inte man ska missbruka vården.
Den här ”diskussionen” med dig är bara löjlig eftersom körkort inte får dras in hur som helst. Transportstyrelsen har gjort fel. Om du inte förstår det så ligger problemet enbart hos dig.
2025-07-07, 10:17
  #5524
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så är det ’medicinska problemet’ högt blodtryck ett giltigt skäl till körkortåterkallande enligt körkortslagen?
Vid högt blodtryck och PEth-värde över 0,3 finns inga legitima skäl att plocka körkortet.
Däremot vid allvarlig kognitiv funktionsnedsättnig.
Man undrar hur Transportstyrelsen ställer sig till den bidragsfuskande hjorten ifall han får testa sina kognitiva förmågor?
2025-07-07, 10:46
  #5525
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Japp det finns med känner du dig yr, trött eller yrsel är det du som gjort en fel bedömning o satt sig bakom ratten.
Blodtryck är dokumenterat det kan ge yrsel, läkaren behöver bara gör bedömning att detta hänt o körkort kan bli återkallat.

Men din tok. Oftast känner man inte av högt blodtryck, det är det lömska med den ’åkomman’. Den kallas för en tyst sjukdom.

Så oftast finns det inga symtom vid högt blodtryck.

Lågt blodtryck däremot ger yrsel. Kanske ska ta deras körkort istället?
2025-07-07, 10:48
  #5526
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Vid högt blodtryck och PEth-värde över 0,3 finns inga legitima skäl att plocka körkortet.
Däremot vid allvarlig kognitiv funktionsnedsättnig.
Man undrar hur Transportstyrelsen ställer sig till den bidragsfuskande hjorten ifall han får testa sina kognitiva förmågor?

Ja. Hjorten hustlar sig genom flera kontrollsystem för egen vinning, men propagerar samtidigt för en kontroll- och angiveristat. Märkligt
2025-07-07, 11:04
  #5527
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Men din tok. Oftast känner man inte av högt blodtryck, det är det lömska med den ’åkomman’. Den kallas för en tyst sjukdom.

Så oftast finns det inga symtom vid högt blodtryck.

Lågt blodtryck däremot ger yrsel. Kanske ska ta deras körkort istället?
Precis
Han behöver nog ta sig en stänkare så blodtrycket går upp
2025-07-07, 11:37
  #5528
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Så är det ’medicinska problemet’ högt blodtryck ett giltigt skäl till körkortåterkallande enligt körkortslagen?

Ja malign hypertoni som inte svarar på behandling. Det är ett ovanligt tillstånd.
2025-07-07, 11:54
  #5529
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hadegott
Ja malign hypertoni som inte svarar på behandling. Det är ett ovanligt tillstånd.

Jag avser det man i allmänhet kallar högt blodtryck. Ca 25% av Sveriges vuxna befolkning har högt blodtryck. En stor del av dem känner inte av detta tillstånd och det finns inget som säger att det höga trycket skulle göra någon till en sämre bilförare.
2025-07-07, 12:00
  #5530
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag avser det man i allmänhet kallar högt blodtryck. Ca 25% av Sveriges vuxna befolkning har högt blodtryck. En stor del av dem känner inte av detta tillstånd och det finns inget som säger att det höga trycket skulle göra någon till en sämre bilförare.

Inte blodtrycket i sig men det kan ju vara orsakat av alkoholkonsumtion så därför kan man behöva ta PEth-test. Och högt och långvarigt bruk av alkohol gör att man är olämplig som förare pga högre risk för olyckor.
2025-07-07, 12:09
  #5531
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag avser det man i allmänhet kallar högt blodtryck. Ca 25% av Sveriges vuxna befolkning har högt blodtryck. En stor del av dem känner inte av detta tillstånd och det finns inget som säger att det höga trycket skulle göra någon till en sämre bilförare.

Nej det utgör inget hinder, bara svåra livshotande tillstånd kan vara aktuellt för ingripande. Jag har själv hypertoni och äter en tablett för det som fixar trycket. Jag har aldrig blivit testad med alkoholmarkörer, troligtvis på grund av att behandlingen fungerar bra. Jag är mycket nöjd med vårdens bemötande och behandling.

Jag hade högt blodtryck i flera år innan diagnos/behandling och märkte inget särskilt, kanske lite trött och sliten ibland men det är väl alla till och från.

Så precis som du skriver, hypertoni är inget hinder.
2025-07-07, 12:12
  #5532
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Inte blodtrycket i sig men det kan ju vara orsakat av alkoholkonsumtion så därför kan man behöva ta PEth-test. Och högt och långvarigt bruk av alkohol gör att man är olämplig som förare pga högre risk för olyckor.
Det finns inget lagstöd för att dra in körkort enbart på dessa skäl. Det behövs mer specifika medicinska skäl baserade på en individuellt anpassad utredning. Det är fullständigt häpnadsväckande att du fortfarande inte förstår det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in