2025-07-06, 22:55
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
I ett befintligt hus så är det säkerligen ett helvete att installera centraldamsugare om det handlar om något med mer än ett plan.

Ska man satsa på det så är det nyare hus där det redan varit med i planeringen från början och man kan ha ett flertal uttag i olika rum. Att dra runt på en lång slang i hela huset kan inte vara smidigt någonstans.
Citera
2025-07-06, 23:25
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av orrtupp
Det slog mig plötsligt när jag dammsugade häromdagen med min vanliga electrolux att det var länge sedan jag hört eller sett något om centraldammsugare.

Aldrig ser jag reklam för sådana eller hör någon säga att den ska skaffa en sån eller att man har en sån.

För typ 25 år sedan verkade det vara populärt med sådana men som sagt så är det tyst på den fronten idag.

Har folk fasat ut dem eller är det bara så självklart att äga en sån så att det inte är något att orda om?
’Dammsugade’?

Men nej, bättre med en Dyson, sladd och slang är så 00-tal.
Citera
2025-07-06, 23:47
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
’Dammsugade’?

Förlåt, dammsög.
Citera
2025-07-06, 23:54
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
I ett befintligt hus så är det säkerligen ett helvete att installera centraldamsugare om det handlar om något med mer än ett plan.

Ska man satsa på det så är det nyare hus där det redan varit med i planeringen från början och man kan ha ett flertal uttag i olika rum. Att dra runt på en lång slang i hela huset kan inte vara smidigt någonstans.
Precis. Det är inte värt besväret och kostnaden. Men besväret och kostnaden blir ju nästan obefintlig om man har med det från början.

En bortgången släkting lät bygga ett arkitektritat hus och hade självklart med centraldammsugare från början.
Citat:
’Dammsugade’?
Så sa alltid morsan (och mormor) kommer jag ihåg. Och jag och farsan rättade henne alltid. Till ingen nytta.
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
De säljs väl fortfarande och ser likadana ut som då?
Så blåsningen är alltså "alive and well". Det var mer än vad jag visste.

Någon gång för 20 år sen lät jag en dörrförsäljare komma in och göra rent mina mattor för att "demonstrera produkten". Sen tackade jag nej.
Citera
2025-07-07, 00:17
Medlem
packmalms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Techbilly
Det är snabbt gjort att dra några plaströr och lite kabel, bor man i hus ska man ha centraldammsugare anser jag, finns ingen anledning att släpa runt på en låda och behöva byta uttag hit och dit, så rullar man ihop och hänger upp slangen lite prydligt sen när man är klar.

För det gör man inte med en centraldammsugare?
Citera
2025-07-07, 00:43
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
En bortgången släkting lät bygga ett arkitektritat hus och hade självklart med centraldammsugare från början.

Har en bekant som ritar hus. Han ritar så klart sina egna hus också och jag noterade att det nuvarande inte har centraldammsugare vilket de tidigare två hade. Så det är verkligen inte självklart längre. Det är robot som gäller numera.

Lite som när det skulle sättas Ethernet uttag i varenda jävla rum. Det är ju fan löjligt, jag tror jag har TVÅ bara i köket av någon anledning. Alla använder ju WiFi istället.
Senast redigerad av JohnnyDungeon 2025-07-07 kl. 00:45.
Citera
2025-07-07, 00:56
Medlem
Citat:
’Dammsugade’?

Ja den är smidig under sängar va.
Citera
2025-07-07, 00:58
Medlem
Kompisen har centraldammsugare i sitt hus, den funkar nog bra men varenda gång jag är där ligger slangen runt hela huset.
Citera
2025-07-07, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av packmalm
För det gör man inte med en centraldammsugare?
Jag har ett uttag i köket som täcker hela undervåningen + altan och ett i trappen som täcker hela övervåningen, det är lite skillnad mot att behöva byta mellan varje rum.
Citera
2025-07-07, 02:04
Medlem
Vanliga dammsugare har väl blivit bättre. Nu har dom faktiskt tillräklig lång slang som inte är ivägen samtdigigt som man kan dra dammsugaren med den. Elsladden är också lång. Själva enheten är lättare och har hjul som låter den rulla lätt

Vad kostar installation? Man kan få en rätt bra dammsugare för 5k och håller den 10 år lär man endå spara väldigt mycket jämförelse med att installera centralsystem
Citera
2025-07-07, 05:40
Medlem
killawifes avatar
Centraldammsugarens fördelar är att den inte har någon återdamning och den är väldigt tyst(jag vet inte vad nissen som skrev att deras vänner låter mycket har för erfarenhet men den är inte det normala). Sugkapaciteten är dock sällan bättre än en vanlig dammsugare och man måste även förvara och hantera den långa slangen.
När jag sålde Kirby-dammsugare stötte man ibland på centraldammsugare och de var rätt enkla att visa hur ineffektiva de var. De har ju dock ett flertal fördelar jämför med vanliga dammsugare.
Idag är det väl som folk säger robotdammsugare som gäller. De glider ju runt och gör ett halvdant jobb men deras sugförmåga är ju patetisk. Inte så konstigt kanske med tanke på storleken men folk betalar ju ändå 3-4000:- för en sån maskin. Och sen måste man planera sitt boende så att dammsugaren ska kunna göra sitt jobb. Nä, det går fetbort. Jag kommer iallafall att vänta på att Kattflicke-städrobotar blir allmänt tillgängliga innan jag lägger några pengar.

Senast jag såg en annons för centraldammsugare(säkert 10 år sen) så kostade hela enheten med alla rör och kopplingar UTAN installation 14.000:-. Det kostar nog lika mycket att få den installerad så knappast värt.

En rolig liten fotnot: På äldreboendet där min moster bor har de haft centraldammsugare installerat i samtliga lägenheter. Nu har de bestämt att de inte ska användas längre och alla hyresgäster har fått vanliga dammsugare istället. Anledningen var att deras vaktmästare inte kunde laga dem.
Senast redigerad av killawife 2025-07-07 kl. 05:43.
Citera
2025-07-07, 06:30
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
Kompisen har centraldammsugare i sitt hus, den funkar nog bra men varenda gång jag är där ligger slangen runt hela huset.

Delar den uppfattning, med erfarenhet hos de två jag känner som har centraldammsugare.

/AI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in