2025-07-06, 18:14
Medlem
Hur många kanaler måste man ha för att få ett fylligt ljud i en studio ?
Citera
2025-07-06, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chunky000
Hur många kanaler måste man ha för att få ett fylligt ljud i en studio ?

Beror inte det rätt mycket på vad det är du spelar in. Spelar du in något med fylligt ljud så är chansen att få ett fylligt ljud rätt mycket större än om du spelar in något utan fylligt ljud.

Du borde kanske börja med att berätta vad det är du tänkt spela in, det ger en ganska bra hint om hur många kanaler du behöver. Iaf är det vad jag killgissar...
Citera
2025-07-06, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Beror inte det rätt mycket på vad det är du spelar in. Spelar du in något med fylligt ljud så är chansen att få ett fylligt ljud rätt mycket större än om du spelar in något utan fylligt ljud.

Du borde kanske börja med att berätta vad det är du tänkt spela in, det ger en ganska bra hint om hur många kanaler du behöver. Iaf är det vad jag killgissar...
Kan piano trummor bas gitarr låta fylligt eller måste man ha fler instrument
Citera
2025-07-06, 19:39
Medlem
HBTKuks avatar
Talar du om en mixer/ljudkort med flera kanalingångar? Det beror helt på vad du ska göra. Jag har fyra kanaler, två för fullstorlekssynth, en för semianalog synth samt en ingång för trummaskin.

Hur många kanaler du behöver beror på dina behov.
Citera
2025-07-06, 19:40
Moderator
Nospheratus avatar
Frågan känns lite 1994 sådär. Det finns väl obegränsat med kanaler i vilken DAW som helst nuförtiden.
Citera
2025-07-06, 20:56
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Frågan känns lite 1994 sådär. Det finns väl obegränsat med kanaler i vilken DAW som helst nuförtiden.
Han kanske kör semianalogt utan dator. Vill du köra flera saker samtidigt eller i synk behöver du flera ingångar i exempelvis ljudkort/mixer.
Citera
2025-07-06, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HBTKuk
Han kanske kör semianalogt utan dator. Vill du köra flera saker samtidigt eller i synk behöver du flera ingångar i exempelvis ljudkort/mixer.
jag har ingenting och precis lärt mig några accord men vill höra hur det låter och kanske någon annan som kompar mig , men vill att det ska låta fett.
Citera
2025-07-06, 21:20
Medlem
pn222jws avatar
Åtta borde räcka.
Citera
2025-07-07, 05:59
Medlem
MaryGoores avatar
Utgår från att du menar hur många ingångar ditt ljudkort/interface behöver?

Isf lika många som antalet instrument eller mickar du vill spela in SAMTIDIGT.
För dom flesta "hemmastudior" räcker 1-2 kanaler.

En ingång blir inte "upptagen" när du spelat in med den, och din DAW har obegränsat med kanaler.
Citera
2025-07-09, 20:54
Medlem
Noetlovskijs avatar
Din fråga är ganska luddig. Menar du:
- Hur många instrument som behövs för "fett" ljud
Egentligen bara ett, valfritt. Sedan hur du trakterar det och mixar spelar stor roll.
- Hur många kanaler varje instrument behöver
Du kan micka upp en gitarr med en eller 14 mikar, beroende på vad du är ute efter. Jag rekommenderar en eller två.
- Hur många spår i ett inspelningsprogram du behöver använda
Vad är ditt syfte? Är det en dokumentation eller en produktion?
- Hur väl man mixar allt
Om du har trummorna starkare än sången och gitarren med sjuttioelva effekter kommer det nog inte låta fett.
Experimentellt, men inte fett.

Det korta svaret är väl att om du spelar in (akustisk) gitarr med ett stereopar och sången med en hyfsad kondensatormik så har du en bra grund. Det behöver inte ske samtidigt. I så fall behöver du alltså minst två ingångar/kanaler på ditt ljudkort. Sen ska du vara en jävel på att mixa - då kan du få det att låta hur fylligt och fint som helst.

Sedan är det en massa parametrar som genre, rum, kvalitet på utrustning och instrument som spelar in så klart.

Happy playing!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in