2025-07-06, 14:22
Medlem
i england lever många i bostäder som övergår 6-12 gånger vad en på medelinkomst har råd med. Målet är så klart att hyra ut det till folk som går på bidrag.

Invandring trissar upp huspriserna. Vill du bo tryggt och vitt så ska du räkna med att betala dubbelt eller bo i landet. Bor du i rosengård betalar du 60-85% mindre per kvm vilket ironiskt nog frigör investerings kapital(dvs om du har inkomst)
Senast redigerad av Intressgruppen 2025-07-06 kl. 14:29.
Citera
2025-07-06, 15:01
Medlem
Här är ett exempel med lgh Barkarby.
https://www.homeq.se/projekt/888?ht_source=project.888&ht_container=search_resu lts_list&ht_position=2&

3a 54kvm. Ett sovrum 6kvm. Visste inte att man får kalla så litet rum för sovrum.

Visst är hyrorna uppåt väggarna. Nu bor jag inte i Stockholm. Men 90kvm för över 20t. Skulle jag acceptera nåt sånt så skulle det antingen vara nåt vid vatten alt centralt i nån stad ,hr med kakelugnar, i vart fall gammal stil. Alt nybyggt med större tomt, bra utsikt, gym och/eller andra förmåner i attraktivt område. Gärna med mest äldre hus där få nybyggen till kommer att ske.
Sen är väl inte 20t boendekostnad så svårt dra runt på t ex 2 hyggliga inkomster 60t totalt netto. Men som sagt man vill nog ha större livskvalitet i området för detta.
Senast redigerad av DrGiggles 2025-07-06 kl. 15:04.
Citera
2025-07-06, 15:13
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
Här är ett exempel med lgh Barkarby.
https://www.homeq.se/projekt/888?ht_source=project.888&ht_container=search_resu lts_list&ht_position=2&

3a 54kvm. Ett sovrum 6kvm. Visste inte att man får kalla så litet rum för sovrum.

Visst är hyrorna uppåt väggarna. Nu bor jag inte i Stockholm. Men 90kvm för över 20t. Skulle jag acceptera nåt sånt så skulle det antingen vara nåt vid vatten alt centralt i nån stad ,hr med kakelugnar, i vart fall gammal stil. Alt nybyggt med större tomt, bra utsikt, gym och/eller andra förmåner i attraktivt område. Gärna med mest äldre hus där få nybyggen till kommer att ske.
Sen är väl inte 20t boendekostnad så svårt dra runt på t ex 2 hyggliga inkomster 60t totalt netto. Men som sagt man vill nog ha större livskvalitet i området för detta.
Alla nyproduktioner får en efterbliven planlösning, lägenheter som hus och oavsett storlek.
Öppna planlösningen mellan köket och vardagsrummet ska göra det helt omöjligt att kunna möblera vardagsrummet vettigt och det ska alltid finnas det där skitrummet på 6 kvadrat som på sin höjd kan användas som litet kontor.
Bygger man något större går all yta till en enorm tvättstuga...
Jag hatar verkligen nyproduktioner, dom kan bygga en 130 kvadratare och göra det helt hopplöst medans ett lägenhet eller radhus från 70 talet på 120 kvadrat har optimalt utnyttjat varenda cm.
Citera
2025-07-06, 15:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hyreshuskommunist
bostadsbolag sänker inte hyrorna för då leder det till att de får skriva ner värdet på sina tillgångar med motsvarande. det känner deras ägare av direkt då deras innehav minskar i krav över en natt.

Det låter rimligt. Men hur länge kan de låta en lägenhet stå tom? 23.000kr i månaden är 276.000kr om året i uteblivna intäkter. Har man 100 tomma lägenheter så börjar även det bli pengar.

Men jag förstår att en nedskrivning av värdet på en dyr fastighet kanske är en värre ekonomisk smäll.

Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej men om alternativet är outhyrda lägenheter så blir de "flexibla"... Pengarna måste in.

Citat:
Ursprungligen postat av Blaska
Tanken är väl att skattebetalaren står för detta? Nyanlända måste ha någonstans att bo.

Lägenheten som används som exempel har stått outhyrd i 9 månader. När exakt börjar kommunerna hyra dessa om det ännu inte har hänt?
Citera
2025-07-06, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
En del hyresvärdar godkänner inte socialbidrag.

Ja, det har du rätt i, men enligt lag så måste kommunerna ordna boende till nyanlända och flyktingar, vilket gör att socialen går in som garanti på dessa lägenheter och ordnar fram dem, så det är alltså en gräddfil in på svenska bostadsmarknaden för dem och också därför de gillar att komma till Sverige.
Citera
2025-07-06, 15:37
Medlem
Hade jag varit 20 igen hade jag lätt gått ihop 4 polare och hyrt den. Helt nyproducerad och sen lagt resten av pengarna på sparande eller resande. Vi svenskar är ofta lite dumma i huvudet när det kommer till att bo i egna lägenheter.

Senaste dagarna har denna artikel kommit upp på Facebook, Reddit och även här. 90% av alla som kommenterat har hånat och häcklat summan. Samtidigt vet jag bara i min närhet massvis med personer som hyr andrahand 40kvm för 14-15tusen i månaden, eller hyr en 1,5a förstahand för 11000 i månaden. Eller bor själv ensamstående BR med 15000 i månaden i utgifter.
Jag frågade en vän som skulle bli av med sitt andrahandsboende för just 15000 i månaden om han ville bo några månader i ett möblerat rum tills han hittat något eller sparat lite men det var väldigt viktigt att bo själv så han tackade vänligt nej.
Citera
2025-07-06, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Folk har ju begripit att nyproduktioner, både hyresrätter och bostadsrätter innebär MYCKET invandrare.
I Stockholmsförorten jag bodde tidigare såg man inte en ända svensk i dom nyproducerade bostadsrätterna och dom boende hade knappast betalat själva...
Välj aldrig nybyggt, varken hyresrätt eller bostadsrätt.

Byggs väl massa i t ex Täby och Nacka där svenskar flyttar in?
Citera
2025-07-06, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Ja, det har du rätt i, men enligt lag så måste kommunerna ordna boende till nyanlända och flyktingar, vilket gör att socialen går in som garanti på dessa lägenheter och ordnar fram dem, så det är alltså en gräddfil in på svenska bostadsmarknaden för dem och också därför de gillar att komma till Sverige.

Precis så, det är väldigt logiskt att en stor del av nybyggda bostäder därför går till personer som får bidrag till boendekostnaden.

Som skattebetalare blir man ju såklart lite ledsen att se vart ens skattepengar går.
Citera
2025-07-06, 16:11
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trailwalker
Byggs väl massa i t ex Täby och Nacka där svenskar flyttar in?
Gör det?
Jag skulle nog säga att bidragstagande invandrare som får kontantinsats och hyra betald av staten är högre i alla nyproducerade bostäder oavsett område i Stockholm kontra en lägenhet byggt på 60/70 talet där i stort sett alla har fått betalat själva.
Har själv sett det med egna ögon i Stockholm.
Vill man fly kaozgrannar ska man inte välja nyproducerat, oavsett ort.
Jag bor i ett bilfritt radhusområde I Stockholms utkant, äganderätt och här lyser dom med sin frånvaro, än så länge.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-07-06 kl. 16:14.
Citera
2025-07-06, 16:15
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
De som pratar sig varma för marknadshyror menar ju att sådana här situationer inte ska uppstå, hyresvärarna ska ju sänka hyran tills någon är beredda att betala. Jag tycker marknadshyror är en väg värd att prova eftersom det nuvarande systemet fungerar dåligt men sådana här exempel gör att jag tvekar om hur stor positiv effekt marknadshyror skulle få i praktiken.

Det finns inget som hindrar att hyresvärdarna sänker sina hyror, det går alldeles utmärkt att göra utan marknadshyra. Det marknadshyror bidrar med är generellt att trycka upp låga hyror.
Citera
2025-07-06, 16:24
Avstängd
Alla har råd att betala 23,000 kr i månadshyra plus tillägg.

Men de giriga snååljääävlaarna vill inte betala detta - de vill helst bo graatiiiis o
spara minst 30,000 kr mån Åke Sundvall Fastighetsägare

En ny femrumslägenhet på 116 kvadratmeter i Barkarby har stått tom sedan bygget färdigställdes för snart nio månader sedan – trots bostadsbrist. Det skriver DN som pekar på månadshyran om 23 000 kronor exklusive varmvatten och el som en trolig förklaring.

– Det är så klart väldigt mycket pengar. Men man får samtidigt mycket för hyran, säger Susanna Lemar, fastighetschef på Åke Sundvall.

O 23,000 kr måän för 116 kvm är ju suuupeeerbilligt
Citera
2025-07-06, 16:25
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Lava
Det finns inget som hindrar att hyresvärdarna sänker sina hyror, det går alldeles utmärkt att göra utan marknadshyra. Det marknadshyror bidrar med är generellt att trycka upp låga hyror.

Om de är höögbelååånade kan de få lån uppsagda men det är det ju rimligare att få vid låg beläggning/
höga vakanser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in