2025-07-06, 15:01
Medlem
MrB00ZEs avatar
Ska till Dubrovnik senare i sommar och undrar om några som varit där kan tipsa om kul saker man kan göra i och utanför Dubrovnik.
Citera
2025-07-06, 15:07
Medlem
Snusfris avatar
Finns fina horor. Lite dyra men väl värt. Ölen måste du med testa. Sen finns det lokala brudar att ragga upp. Ställer upp på det mesta.
Citera
2025-07-06, 15:10
Avslutad
Det är dyrt i Dubrovnik eftersom det är en liten charmig semesterort. Det finns inget särskilt där eller utanför staden. Det beror iofs på vad du söker. Kroatisk landsbygd men kommer du att tycka att det ens ska bli lönt att vara där?
Citera
2025-07-06, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE
Ska till Dubrovnik senare i sommar och undrar om några som varit där kan tipsa om kul saker man kan göra i och utanför Dubrovnik.
Dubrovnik är en otroligt fin stad, lite typ Venedig och det finns mycket bra restauranger i de smala gränderna men de tar skapligt betalt.. Ett tips är att läsa på lite historia för att göra besöket än mer intressant.

Jag var i Dubrovnik i två dygn och då tyckte jag att staden var avbetad. Jag drog därefter norrut och hittade fina byar och områden utmed kusten. Jag gillar att vandra och det finns det bra möjligheter till i bergen. Fantastiska vyer!

Längre norrut ligger Makarska rivieran med en blandning av arkipelag, turistorter och mer genuina byar och där kan du säkert hitta nåt kul som passar dej. Jag hittade bra rockbarer med liveband på orterna Gradac och Makarska och hängde där med musiker och lokalbefolkning några dar, kul om man gillar rocknroll, vindsurfing på dagarna och grunge på nätterna.
Citera
2025-07-06, 17:59
Medlem
Snusfris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri
Dubrovnik är en otroligt fin stad, lite typ Venedig och det finns mycket bra restauranger i de smala gränderna men de tar skapligt betalt.. Ett tips är att läsa på lite historia för att göra besöket än mer intressant.

Jag var i Dubrovnik i två dygn och då tyckte jag att staden var avbetad. Jag drog därefter norrut och hittade fina byar och områden utmed kusten. Jag gillar att vandra och det finns det bra möjligheter till i bergen. Fantastiska vyer!

Längre norrut ligger Makarska rivieran med en blandning av arkipelag, turistorter och mer genuina byar och där kan du säkert hitta nåt kul som passar dej. Jag hittade bra rockbarer med liveband på orterna Gradac och Makarska och hängde där med musiker och lokalbefolkning några dar, kul om man gillar rocknroll, vindsurfing på dagarna och grunge på nätterna.

Finns det horor? Alltså riktiga horor. Horor man betalar för. Hur mycket kostar hororna?
Citera
2025-07-06, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Finns det horor? Alltså riktiga horor. Horor man betalar för. Hur mycket kostar hororna?
Har ingen koll på det.
Citera
2025-07-06, 22:17
Medlem
Smekarn87s avatar
Det dinns ett museum om inbördeskriget på berget ovanför dubrovnik
Citera
2025-07-07, 09:32
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Missouri

Jag kan inte alls hålla med om detta (fetade). Då måste man vara naivt positiv eller ha haft osannolik tur är min åsikt.

Dubrovnik lider av samma som alla liknande turistställen som är baserade på extrem massturism med korta vistelser. En väldigt stor andel av turisterna är till exempel från kryssnings skepp där man vallar turist-boskapen genom staden under en dag och sen seglar dem vidare. Det finns inga incitament att faktiskt erbjuda kvalité på sådana ställen. In med boskapen till tråget, utfodra dem kvickt till god marginal (höga priser, billiga råvaror) och iväg med dem omedelbart så nya betalande boskap kan ta plats.

Varför skulle man vilja ha ett sällskap sittandes en timme eller två och njuta en god måltid med dessert, kaffe och avec? När du på samma tid kan omsätta 4-5 betalande sällskap, trycka i dem varsin grynig carbonara eller en degig calzone och ta bra betalt 5 gånger istället för 1?

De kommer ändå vara borta redan samma eftermiddag, och nu har de bockat av Dubrovnik och tagit sina selfies så nu kommer de aldrig tillbaka. Det finns noll incitament att försöka leverera kvalité och bygga upp en lojal kundkrets för det finns inga sådana potentiella kunder.

Så ja, Dubrovnik är vackert och värt ett besök. Men att åka dit för kulinariska upplevelser är dömt att bli en besvikelse.
Senast redigerad av RiverStyx 2025-07-07 kl. 09:48.
Citera
2025-07-07, 09:44
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrB00ZE

Håll det hyfsat kort är mitt råd. Jag gjorde missen att åka dit och bo INNE i Dubrovnik i 5 dygn. Det var som att bo inne i ett museum som man var klar med redan efter en dag, eller om jag ska vara generös två dagar.

I mitt tycke ska man nog se Dubrovnik mer som en attraktion än som ett resmål. Och i den omedelbara närheten runt Dubrovnik (gångavstånd) fanns där ingenting värt besöket som jag sprang på.

Så mitt råd hade nog blivit att åka till en större semesterort i Kroatien inom hyfsat nära avstånd från Dubrovnik och sen ta en utflykt dit, istället för att se Dubrovnik som ett resmål i sig. Det var vad jag gjorde och jag var trött på det efter 2 av 5 dagar och resten av tiden var ärligt talat ganska trist med mycket tid med min iPad på rummet med skakig jävla wifi och ett par vinare var kväll.

Edit: inser jag lät väldigt negativ, så jag vill tillägga att den första dagen i Dubrovnik var underbar och det är verkligen ett ställe värt att besöka. Men som sagt, man klarar av det ganska så kvickt. Tänk Vatikanen eller liknande, en attraktion inte en destination.
Senast redigerad av RiverStyx 2025-07-07 kl. 09:47.
Citera
2025-07-07, 12:08
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snusfri
Ölen måste du med testa.

Jag tycker deras öl var odrickabar. Men det var på 80-talet. De kanske skärpt sig?
Citera
2025-07-07, 15:28
Medlem
Balonzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Jag tycker deras öl var odrickabar. Men det var på 80-talet. De kanske skärpt sig?

Sitter på ett kafé i Dubrovnik just nu och dricker en iskall Ozujsko. Inte dumt! Till TS - det kommer vara väldigt varmt. Ta med ett bra snorkelset och hoppa på en båt ut till öarna Kalamota, Lopud, Sipan eller Mljet. Svalare väder på sjön och helt obeskrivlig medelhavsnatur. Ät mat på en Konoba, om ni är ett sällskap som äter så beställ peka med octopus.

Gamla stan gör sig bäst på kvällen, undvik innan klockan 18. Var beredd på mycket folk. Om du bor i gamla stan, ta buss 4 eller 6 från Pile till Lapad för sköna stränder och klippor.

För en grym utekväll gå till Revelin nattklubb. Förfesta gör du bäst på Buzz Bar eller Buza bar.

Hoppas du får en minnesvärd resa, njut av det adriatiska havet!
Citera
2025-07-07, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Jag kan inte alls hålla med om detta (fetade). Då måste man vara naivt positiv eller ha haft osannolik tur är min åsikt.

Dubrovnik lider av samma som alla liknande turistställen som är baserade på extrem massturism med korta vistelser. En väldigt stor andel av turisterna är till exempel från kryssnings skepp där man vallar turist-boskapen genom staden under en dag och sen seglar dem vidare. Det finns inga incitament att faktiskt erbjuda kvalité på sådana ställen. In med boskapen till tråget, utfodra dem kvickt till god marginal (höga priser, billiga råvaror) och iväg med dem omedelbart så nya betalande boskap kan ta plats.

Varför skulle man vilja ha ett sällskap sittandes en timme eller två och njuta en god måltid med dessert, kaffe och avec? När du på samma tid kan omsätta 4-5 betalande sällskap, trycka i dem varsin grynig carbonara eller en degig calzone och ta bra betalt 5 gånger istället för 1?

De kommer ändå vara borta redan samma eftermiddag, och nu har de bockat av Dubrovnik och tagit sina selfies så nu kommer de aldrig tillbaka. Det finns noll incitament att försöka leverera kvalité och bygga upp en lojal kundkrets för det finns inga sådana potentiella kunder.

Så ja, Dubrovnik är vackert och värt ett besök. Men att åka dit för kulinariska upplevelser är dömt att bli en besvikelse.
Det är helt säkert som du skriver, att Dubrovnik precis som de flesta stora turistorter har många syltor med dåligt käk. Slinker man in på chans på nåt hak är risken säkert stor att man blir missnöjd.

Jag kollade i Guide Michelin inför mitt Dubrovnikbesök och markerade ett tjugotal restauranger som hade fått bra omdöme och under mina dagar i staden käkade jag lunch och middag på 5-6 ställen och fick fantastiskt bra mat.

Jag vidhåller att med lite förhandskoll så kan Dubrovnik definitivt erbjuda besökare på kulinariska upplevelser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in