2025-07-06, 11:17
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Soc betalar.
Nyproduktion, samhällets nya invandrarlösning.
Det var helt otroligt där jag bodde tidigare.
Lägenheter byggda på 60/70 talet: Ofta mestadels svenskar.
Svindyra nyproduktioner: Endast invandrare och knappast raketforskartypen.

Jasså - soc bjussar invandrare på BR för 100,000 kr/kvm - hur många har soc
bjussat i Oscar Jude-tornet
Citera
2025-07-06, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larasoft
Från bostadsbrist till överskott av hyresrätter som få kan eller vill flytta in i.

Skiftet på Stockholms bostadsmarknad har varit dramatiskt.

– Det är brist på bostäder som folk har möjlighet att betala, säger experten Henrik Weston på Länsstyrelsen.

Även från artikeln:

- många små lägenheter när större efterfrågas
- många lägenheter i samma område
- i mindre attraktiva lägen

Vem kommer att befolka dessa områden och lägenheter med hög standard? Vem kommer att ha minst nytta av dessa byggen?

https://www.dn.se/ekonomi/skifte-pa-...ma-lagenheter/

DN har flera artiklar på samma ämne: https://www.dn.se/ekonomi/ny-lagenhe...-snart-ett-ar/

Jag undrar var smärtgränsen för bostadsbolagen går? Lägenheten i artikeln har en hyra på 23.000kr och har stått tom i 9 månader. När är de beredda att sänka hyran? Eller kan de inte göra det för att då går kalkylen inte ihop? Men så länge lägenheten inte är uthyrd så går det att trixa lite med kalkylen och skjuta problemet framför sig i bokföringen?

De som pratar sig varma för marknadshyror menar ju att sådana här situationer inte ska uppstå, hyresvärarna ska ju sänka hyran tills någon är beredda att betala. Jag tycker marknadshyror är en väg värd att prova eftersom det nuvarande systemet fungerar dåligt men sådana här exempel gör att jag tvekar om hur stor positiv effekt marknadshyror skulle få i praktiken.
Citera
2025-07-06, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Soc betalar.
Nyproduktion, samhällets nya invandrarlösning.
Det var helt otroligt där jag bodde tidigare.
Lägenheter byggda på 60/70 talet: Ofta mestadels svenskar.
Svindyra nyproduktioner: Endast invandrare och knappast raketforskartypen.

Lägenheten i artikleln har stått outhyrd i 9 månader utan att "soc" har hyrt den.
Citera
2025-07-06, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Minns småstaden jag bodde i. På slutet av 80-talet byggde kommunala bostadsbolaget nya fina exklusiva lägenheter i kanonläge. Svindyr hyra.

Sen kom 90-talskrisen och lägenheterna blev snart bebodda av enbart bidragstagare. Nästan ett helt hus med bara zigenare blev det.
Vet du hur det ser ut i dagsläget? Hyran borde vara låg jämfört med dagens nyproducerade lägenheter.
Citera
2025-07-06, 11:52
Medlem
Alla som skriver om invandrare och sociala. Lägenheten hade stått tom ett år. Hade funnits intresserade, men de uppfyllde inte värdens inkomstkrav. https://www.dn.se/ekonomi/ny-lagenhe...-snart-ett-ar/
Senast redigerad av IngridBe 2025-07-06 kl. 11:57.
Citera
2025-07-06, 12:07
Medlem
MrDonutss avatar
Bidragstagare och de med gott ställt.

Konstiga för mig är att det är ”allmännyttan” som har dessa bostäder..
Citera
2025-07-06, 12:14
Medlem
Paris24s avatar
jag blev själv lite chockad, har varit med i världens längsta bobubbla 1989-2022, när det 2022 plötsligt var färdigbyggt i Linköping och Norrköping. Resultatet är att det då gick att omedelbart, utan kötid, få ett förstahandskontrakt mitt i centrum. bara nybyggt och höga hyror typ 17.000 kr för en 4:a, men ändå.

Som jag misstänkte så slog detta som ringar på vattnet och året efter kunde min son inte hyra ut sitt extrarum i lägenheter för 5900 kr som han alltid har kunnat. För man kan nu få ett äldre förstahandskontrakt mitt i Linköping utan kötid, hyra ca 6000 kr för en stor 1:a. Det har vem som helst med jobb råd med, t.o.m en student.

Jag tänkte att detta tar nog många år innan det slår i Stockholm men kanske räckte 2 år. I så fall kommer det bara att ta 2-3 år innan vanliga äldre hyresrätter finns utan kötid i Stockholm. Inte säkert i innerstan men i närförorter.

Detta kommer att ge BR-marknaden en chock. massor med köpare kommer att försvinna, så många som hellre hyr än lägger upp 4 mkr på att köa en BR.
Citera
2025-07-06, 12:15
Medlem
Paris24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SC430
Fel - vi efterfrågar centrala stoooraaa hyreslägenheter med hyror på 1,000 kr mån per rum.
5 r o k 5,000 kr mån - 1 rok 1,000 kr mån - det är ändå både dyyyrt o mycket pengar eftersom
det finns BR med NOLL i avgift o BR som man får betalt för att bo i*

*Högbergsgatan där ProGym finns/fanns
Du glömmer att BR i Stockholms innerstad med låg månadsavgift kostar 100-120.000 kr per kvm. En 3:a kostar 8mkr och en 4:a 10 mkr. Det är belopp som ingen vanlig svensk någonsin får låna.
Citera
2025-07-06, 12:25
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brakfesten009
Socialkärringarna skiter i vad det kostar när de skall härbärgera inhysehjonen. Får de tag i lediga lägenheter så slår de till, oavsett vad det kostar.

Ja, men hyresvärdar ställer krav på inkomst, som de med socialbidrag inte når upp till, då hyresvärdar helst hyr ut till personer med arbeten. Därför står lägenheterna kvar tomma.
Citera
2025-07-06, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tratt
Ja, men hyresvärdar ställer krav på inkomst, som de med socialbidrag inte når upp till, då hyresvärdar helst hyr ut till personer med arbeten. Därför står lägenheterna kvar tomma.

Men det är väl inte alla som betros med att själva betala in hyran utan detta sköts av socialen som står som huvudman för lägenheterna. Då spelar det mindre roll vad hyran är, det gäller bara att snabbt ordna tak över huvudet på tusentals människor. Detta är ett krav från statsmakten.
Citera
2025-07-06, 12:37
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
DN har flera artiklar på samma ämne: https://www.dn.se/ekonomi/ny-lagenhe...-snart-ett-ar/

Jag undrar var smärtgränsen för bostadsbolagen går? Lägenheten i artikeln har en hyra på 23.000kr och har stått tom i 9 månader. När är de beredda att sänka hyran? Eller kan de inte göra det för att då går kalkylen inte ihop? Men så länge lägenheten inte är uthyrd så går det att trixa lite med kalkylen och skjuta problemet framför sig i bokföringen?

De som pratar sig varma för marknadshyror menar ju att sådana här situationer inte ska uppstå, hyresvärarna ska ju sänka hyran tills någon är beredda att betala. Jag tycker marknadshyror är en väg värd att prova eftersom det nuvarande systemet fungerar dåligt men sådana här exempel gör att jag tvekar om hur stor positiv effekt marknadshyror skulle få i praktiken.

bostadsbolag sänker inte hyrorna för då leder det till att de får skriva ner värdet på sina tillgångar med motsvarande. det känner deras ägare av direkt då deras innehav minskar i krav över en natt.
Citera
2025-07-06, 12:40
Avstängd
självklar vill man inte betala 23k för en HR. 23k är ju 40k före skatt om man tjänar över 100k vilket ju är målgruppen här.

sänk skatten på höginkomsttagare så ska ni se att dessa blir uthyrda DIREKT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in