• 1
  • 2
2025-07-05, 13:35
Avstängd
slemhogs avatar
Går man runt på gatan i Stockholms närförorter ser man att många, de flesta killar mellan 25-50 har tränat styrketräning i någon form, nu eller gjort de under långa perioder förut. Mitt tränade öga och jämförelse med vänner i 18-20 års åldern och 70-talet ser sånt direkt. En hel del har även mer kroppsfett nuförtiden över den större muskelmassan så folk ser kraftigare ut.
.
Män ser ofta rätt kraftiga ut nuförtiden än den normala manliga kroppen faktiskt är.
Många ser lika stora ut som mig som tränat i 20 år och drar 110 kg bänk.
Kroppskonstutioner på 180 cm 82-85 kg, 190 cm 95 kg och sådär när den egentligen manliga formen är 180 cm 60-65 kg, 190 cm 75-80 kg max.
Ingen är spinkig och slank längre som 80-90% av män var på 70-80-talet och som är mannens naturliga form.
Fler gymmar nu än vad jag minns för 20 år sen. Folk var inte generellt inte lika feta då heller.
Påfallande många är riktiga bitar som tränat länge ser man.

Är det kravet på konkurrera om fitta och framstå som attraktiv för tjejer orsaken precis som att alla sprungit och tatuerat sig senaste 15 åren för att se bad ass?

Jag tycker det är en otrevlig utveckling av samhället, det fysiska och primitiva premieras och fokuseras på istället för det mentala, verbala och litterära som på 60-70-talet, då var gemene person väldigt duktig verbalt och kunde uttrycka sig finare.
Senast redigerad av slemhog 2025-07-05 kl. 13:41.
Citera
2025-07-05, 13:39
Medlem
Varför tränar du själv?
Kanske av samma anledning som många andra tränar.
Citera
2025-07-05, 13:41
Medlem
Baisianuss avatar
Som allt annat är det en trend. För trettio-fyrtio år sedan var de flesta unga tjejer solbruna året om via solarier som låg i varje kvarter. Det är borta nu och gymtrenden och hälsotrenden har tagit över, till stor del boostat av sociala medier. Att vara muskulös, eller åtminstone lite Brad Pitt-fit, är en medelklassmarkör.

Detta kommer inte att vara för evigt, snart kommer en ny trend och då följer nästa generation den. Människor är så.
Citera
2025-07-05, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Går man runt på gatan i Stockholms närförorter ser man att många, de flesta killar mellan 25-50 har tränat styrketräning i någon form, nu eller gjort de under långa perioder förut. Mitt tränade öga och jämförelse med vänner i 18-20 års åldern och 70-talet ser sånt direkt. En hel del har även mer kroppsfett nuförtiden över den större muskelmassan så folk ser kraftigare ut.
.
Män ser ofta rätt kraftiga ut nuförtiden än den normala manliga kroppen faktiskt är.
Kroppskonstutioner på 180 cm 82-85 kg, 190 cm 95 kg och sådär när den egentligen manliga formen är 180 cm 60-65 kg, 190 cm 75-80 kg max.
Ingen är spinkig och slank längre som 80-90% av män var på 70-80-talet och som är mannens naturliga form.
Fler gymmar nu än vad jag minns för 20 år sen. Folk var inte generellt inte lika feta då heller.

Är det kravet på konkurrera om fitta och framstå som attraktiv för tjejer orsaken precis som att alla sprungit och tatuerat sig senaste 15 åren för att se bad ass?

Jag tycker det är en otrevlig utveckling av samhället, det fysiska och primitiva premieras och fokuseras på istället för det mentala, verbala och litterära som på 60-70-talet, då var gemene person väldigt duktig verbalt och kunde uttrycka sig finare.

Det är bara en övergående trend!
Citera
2025-07-05, 14:11
Medlem
Europes avatar
Säkert en modetrend. Däremot tycker jag nog inte som 1970-talist att det så värst ofta går att diskutera vetenskap och de litterära klassikerna med min generation heller, varken nu eller när jag växte upp i miljonprogrammet. De flestas intresse har nog alltid kretsat kring massmedia, populärkultur, sport och trender. Hur som helst har det nog alltid varit vanligare med styrketräning bland unga MENA-män i miljonprogrammet även tidigare, så kanske påverkar även den mer omfattande MENA-invandringen, utöver trender i sociala medier?

Själv började jag träna och bli biffig först som gammal gubbe, eftersom det är botemedlet mot krämpor och trötthet.
Citera
2025-07-05, 14:16
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Ett sätt att må bra
Finns inget bättre att gå till gymmet om dagen har varit dålig
Samt att man träffar nya vänner
Citera
2025-07-05, 14:20
Medlem
Citat:
.

80% av de som går på ett gym tränar och äter inte bra, de kunde lika gärna ligga hemma och runka.
Feta är däremot väldigt många yngre och äldre idag.
Tror att du blandar ihop fetma med muskler
Citera
2025-07-05, 14:23
Medlem
Fettsugnings avatar
När jag började styrketräna i mitten av 80 talet var det 80-90?% som tröck ryssfemmor och många av dessa tävlade inom bodybuilding. Vi övriga var oftast sådana som höll på med någon annan idrott och styrketränade som komplement sedan fanns några enstaka discogymmare. Alla gym var källargym eller motsvarande.

Är väl iofs bra att folk tränar.
Citera
2025-07-05, 14:25
Medlem
Här radar jag upp anledningar:

För fitta som du beskrivet det dvs man vill se snyggare ut - vilket man oftast är om man tränar.
För hälsan - i hopp om att få leva längre dock är de som lever länge oftast smala och korta.
För styrkan - att värna sig bättre om man blir attackerad.
För att vara en förebild - många vill uppfattas som framgångsrika och disciplinerade. Ett ideal.
För att höra till gänget - alla andra tränar så man blir en udda fågel/hackkyckling om man inte gör det.
För att kriga - det sägs ju att det snart blir inbördeskrig i flera europeiska länder.

Vad säger ni?
Citera
2025-07-05, 14:30
Idrottsföreningar numera är dåliga på att välkomna vuxna nybörjare, allt satsas bara på elitsatsningar och därför välkomnas bara barn som de tror kan bli proffs.

Har själv försöka slå mig in i en rad vitt skilda sporter som vuxen men man betraktas bara som en utböling och idiot. På gymmet får man komma som man är och man tävlar egentligen bara mot sig själv vilket jag uppskattar.

Föreningslivet i Sverige är förstört av diverse idioter sedan lång tid tillbaka.
Citera
2025-07-05, 14:31
Bannlyst
Citat:
.

Innan 2021 var det hyfsat ovanligt att snubbar i 20 40 årsåldern sprang runt och oroade sig för inflammation, myokardit, immunpåverkan, eller vad fan dom egentligen sprutade in i sig. Men efter att 85% av befolkningen frivilligt blivit försöksdjur i Pfizers experiment så vaknade en del.
Citera
2025-07-05, 14:48
Medlem
Nu finns nästan inga fysiskt krävande arbeten. Förr var man trött efter jobbet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in