Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2025-07-04, 14:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Allt söder om Östersund har haft normala temperaturer. Norr om har det varit marginellt kallare än normalt. Smhi är alltså klimataktivister :-D

Smhi är statligt kontrollerade och finansierade och har definitivt en agenda bakom allt de skriver och alla artiklar är vinklade för att passa deras klimatpropaganda. Röda kartor med temperaturer på 20 grader, och har det varit molniga nätter så medeltempen orkat nån grad över normalt då är det alarmrubriker om "extremhetta", sen spelar det ingen roll om det varit kallblåst och regn hela jävla dagarna. Är det däremot kallare än normalt då är det inte kallare utan då heter det att det är "nära normalt" "i princip normalt" och liknande.
Du använder samma lögnretorik och vinkling i ditt resonemang.
Citera
2025-07-04, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Al-Thar
Nej, fel. Halva landet har haft kallare än normalt och den andra halvan har haft normal dygnsmedeltemperatur. Men du har redan fått förklarat för dig att det är ett fåtal varma dygn som höjt medelvärdet till nära normalt. Tar vi bort dessa dygn så har det varit svinkallt och blåsigt resten av månaden.

Du förstår dig uppenbarligen inte på smhi:s kartor. Ljusblått = 0-1 grader kallare än normalt.
Ljusgult = 0-1 grader varmare än normalt. Linjen mellan det blåa och det gula representerar 0 graders avvikelse från medel. Både ljusblått och ljusgult är alltså lika nära medel.

https://www.smhi.se/images/18.2a5f370b19787ed8d741523/1751378081538/tmp_avv2506_2506.png

Det finns liksom en tabell vid sidan av kartan som visar vad de olika färgerna representerar... Förstår inte hur du kan misstolka detta. Eller varför inte mejla smhi om du inte tror mig?

Och jag har redan förklarat för dig att jag vet att medeltemperaturen inte säger allt.
Senast redigerad av Jal16 2025-07-04 kl. 14:40.
Citera
2025-07-04, 15:22
Medlem
TELAVIV91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ja nej då är det svårt att hålla 20 grader de flesta somrar
Tvärtom ett sätt att hålla nere temperaturen och optimera luftkvaliteten, men någon gång blir det för kallt ändå.
Citera
2025-07-04, 15:33
Medlem
YouNailedIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16
Du förstår dig uppenbarligen inte på smhi:s kartor. Ljusblått = 0-1 grader kallare än normalt.
Ljusgult = 0-1 grader varmare än normalt. Linjen mellan det blåa och det gula representerar 0 graders avvikelse från medel. Både ljusblått och ljusgult är alltså lika nära medel.

https://www.smhi.se/images/18.2a5f370b19787ed8d741523/1751378081538/tmp_avv2506_2506.png

Det finns liksom en tabell vid sidan av kartan som visar vad de olika färgerna representerar... Förstår inte hur du kan misstolka detta. Eller varför inte mejla smhi om du inte tror mig?

Och jag har redan förklarat för dig att jag vet att medeltemperaturen inte säger allt.

Kanske inte alla tycker att det känns skönt bara för att medeltempen ligger runt normal. Normalt i Sverige kan ändå upplevas som kallt. Ofta är väderupplevelser här och nu. Att dra ett snitt genom en hel månad kan därav bli missvisande.
Senast redigerad av YouNailedIt 2025-07-04 kl. 15:36.
Citera
2025-07-04, 15:36
Medlem
Citat:
Smhi är statligt kontrollerade och finansierade och har definitivt en agenda bakom allt de skriver och alla artiklar är vinklade för att passa deras klimatpropaganda. Röda kartor med temperaturer på 20 grader, och har det varit molniga nätter så medeltempen orkat nån grad över normalt då är det alarmrubriker om "extremhetta", sen spelar det ingen roll om det varit kallblåst och regn hela jävla dagarna. Är det däremot kallare än normalt då är det inte kallare utan då heter det att det är "nära normalt" "i princip normalt" och liknande.
Du använder samma lögnretorik och vinkling i ditt resonemang.

Va en konspirationsteoretiker på Flashback se på fan
Citera
2025-07-04, 17:20
Medlem
Fangfaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jal16

Jag har försökt förklara detta för honom tidigare men han fattar inte.
Citera
2025-07-04, 21:03
Citat:
Nej, fel. Halva landet har haft kallare än normalt och den andra halvan har haft normal dygnsmedeltemperatur. Men du har redan fått förklarat för dig att det är ett fåtal varma dygn som höjt medelvärdet till nära normalt. Tar vi bort dessa dygn så har det varit svinkallt och blåsigt resten av månaden.

Det är väl knappast normalt att man ska behöva gå med höstjackan på i början på Juli på dagtid för att det blåser så, redan på Söndag kommer ju nästa kallfront in och det är knappt varmt däremellan heller.
17-20 grader är mer som höst.

Folk gnäller överallt på vädret, hörde det senast idag på stan, dom har aldrig varit med om någon liknande och ihållande kyla långt in på sommaren. Det är ju alltid minst någon varmperiod men inte i år, det kommer stanna max 20 grader kommande 10 dagar.

Tror glassförsäljningen kommer gå dåligt här i norr iaf

Detta är ju definitionen av en skitsommar hittills, inte en enda sol och bad dag.
Citera
2025-07-05, 08:39
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Kanske inte alla tycker att det känns skönt bara för att medeltempen ligger runt normal. Normalt i Sverige kan ändå upplevas som kallt. Ofta är väderupplevelser här och nu. Att dra ett snitt genom en hel månad kan därav bli missvisande.

Ser ut som det kommer bli bäst väder mellan den 8e till den 12 Juli, sen är vi återigen inne i det norska regn bältet.

Som sagt medeltempen säger inte mycket om hur vädret varit, du kan ju ha i princip 17 grader dygnet runt så får du en hög medeltemp också utan några varma toppar.
Ser ut som maxtempen kommer bli runt 22 grader för Juli månad.
Citera
2025-07-05, 12:31
Medlem
YouNailedIts avatar
Regn och blåst idag. Knappt 15 grader. LT:n står på kö för att komma in över Sverige. Prognosen för nästa vecka blir mer och mer osäker. Fanns ljusglimtar förut men nu krymper chanserna för en HT-rygg. Det hinner knappt stabilisera sig innan nästa regn och skurområde drar in. Kastar nog in handduken för juli. Verkar vara kört om man vill ha sol och hyfsad värme längre än några futtiga dagar. Vi får se vad augusti kan erbjuda.
Senast redigerad av YouNailedIt 2025-07-05 kl. 12:35.
Citera
2025-07-05, 12:40
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av YouNailedIt
Regn och blåst idag. Knappt 15 grader. LT:n står på kö för att komma in över Sverige. Prognosen för nästa vecka blir mer och mer osäker. Fanns ljusglimtar förut men nu krymper chanserna för en HT-rygg. Det hinner knappt stabilisera sig innan nästa regn och skurområde drar in. Kastar nog in handduken för juli. Verkar vara kört om man vill ha sol och hyfsad värme längre än några futtiga dagar. Vi får se vad augusti kan erbjuda.
Kan du inte boka en resa till Medelhavet? Där har de högtryck.
Citera
2025-07-05, 13:55
Medlem
StigEngstroms avatar
Glömmer folk att vi bor i Sverige?
Vill man ha garanterad solsemester MÅSTE man åka utomlands, så är det bara.
Med det sagt, såhär ostabilt väder i Stockholm har jag inte upplevt på länge.
Det är solvärme, regnskurar från Amazonas och orkanväder pendlade fram och tillbaka som en jojo.
Senast redigerad av StigEngstrom 2025-07-05 kl. 13:59.
Citera
2025-07-05, 13:58
Medlem
YouNailedIts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Kan du inte boka en resa till Medelhavet? Där har de högtryck.

Börjar tyvärr jobba på måndag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in