• 1
  • 2
2025-07-05, 13:12
Medlem
Hej. Jag avslutade mitt senaste jobb på heltid i april 2020. Jag var medlem i Unionen A-kassa men gick ut i oktober 2020 av olika anledningar.

Jag blev sjukskriven 1 januari 2021 och har varit det sen dess. Ska börja studera och gå över till CSN 1 september och utbildningen är slut i april 2026.

Uppfyller jag arbetsvillkoret om jag går med i en a-kassa?
Citera
2025-07-05, 13:15
Nej.
Citera
2025-07-05, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GhostG
Hej. Jag avslutade mitt senaste jobb på heltid i april 2020. Jag var medlem i Unionen A-kassa men gick ut i oktober 2020 av olika anledningar.

Jag blev sjukskriven 1 januari 2021 och har varit det sen dess. Ska börja studera och gå över till CSN 1 september och utbildningen är slut i april 2026.

Uppfyller jag arbetsvillkoret om jag går med i en a-kassa?

Nej, det gör du inte!
Citera
2025-07-05, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Nej.

"Tid som kan hoppas över
Ibland kan tiden innan arbetslöshet bestå av annat än arbete. I vissa fall kan sådan tid hoppas över. Det innebär att arbetsvillkoret kan vara uppfyllt längre tillbaka i tiden än de senaste 12 månaderna.

Vi kan hoppa över högst 5 år och lägga ut ramtiden det sjätte året."
Citera
2025-07-05, 13:33
Citat:
"Tid som kan hoppas över
Ibland kan tiden innan arbetslöshet bestå av annat än arbete. I vissa fall kan sådan tid hoppas över. Det innebär att arbetsvillkoret kan vara uppfyllt längre tillbaka i tiden än de senaste 12 månaderna.

Dåså, varför frågar du oss här, om du ändå vet svaret på din egen fråga?
Citera
2025-07-05, 13:34
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
"Tid som kan hoppas över

Din arbetade tid är inte problemet. Problemet är att du gick ur a-kassan. Du kan inte få pengar från en försäkring som du inte har.
Citera
2025-07-05, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Din arbetade tid är inte problemet. Problemet är att du gick ur a-kassan. Du kan inte få pengar från en försäkring som du inte har.

I mitt original inlägg frågade jag om jag går med i en A-kassa.
Citera
2025-07-05, 13:42
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
I mitt original inlägg frågade jag om jag går med i en A-kassa.

Ja, det borde du göra för framtida behov. Men du kan inte gå med fem år retroaktivt. Det blir som att skaffa en hemförsäkring efter att huset brunnit ner.
Citera
2025-07-05, 13:43
Medlem
"Inte medlem i a-kassan?
Om du inte varit medlem i a-kassan kan du få grundersättning. Den beräknas på din arbetstid och om du arbetat heltid under ett år kan du få 510 kronor om dagen."
Citera
2025-07-05, 13:48
Citat:
"Inte medlem i a-kassan?
Om du inte varit medlem i a-kassan kan du få grundersättning. Den beräknas på din arbetstid och om du arbetat heltid under ett år kan du få 510 kronor om dagen."

Du kan vara med i A-kassan, men den är till för arbetslösa som är inskriva hos AF, studenter lever på CSN alt egna sparade pengar. Har du gått ur och ska nu försöka mjölka tills du får CSN så får du stå ditt kast och leva på pantburkar tills dess.
Citera
2025-07-05, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Du kan vara med i A-kassan, men den är till för arbetslösa som är inskriva hos AF, studenter lever på CSN alt egna sparade pengar. Har du gått ur och ska nu försöka mjölka tills du får CSN så får du stå ditt kast och leva på pantburkar tills dess.

Jag är sjukskriven och ska inte mjölka någonting. Läs ordentligt innan du skriver. Jag funderar på om jag kan ha rätt till det när jag har studerat klart. Att jag gick ut har sina orsaker.
Citera
2025-07-05, 13:58
Citat:
Jag är sjukskriven och ska inte mjölka någonting. Läs ordentligt innan du skriver. Jag funderar på om jag kan ha rätt till det när jag har studerat klart. Att jag gick ut har sina orsaker.

Är du sjukskriven får du sjukersättning. Du studerar väl för att få ett jobb inte a-kassa? Vi kan inte svara på vilka regler som gäller för A-kassan i April 2026.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in