2025-06-29, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omduvaemin
Hur går jag tillväga för att stämma staten?
Hur är det med eu, och svenska genomförda lagar, kan eu neka Sveriges förslag, eller genomförande lagar ?

Bara om det bryter mot unionsrätten.

Tänk också på att även om du tycker att det är en förhastade och felaktig lag så har väldigt många tyckt till om den och jobbat med den på olika sätt innan den träder i kraft så för ett stort antal insatta personer är det en fullt rimlig lag.
Citera
2025-06-29, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Bara om det bryter mot unionsrätten.

Tänk också på att även om du tycker att det är en förhastade och felaktig lag så har väldigt många tyckt till om den och jobbat med den på olika sätt innan den träder i kraft så för ett stort antal insatta personer är det en fullt rimlig lag.

Hur gör jag om det strider mot unionsrätten?
Citera
2025-06-29, 17:20
Medlem
Citat:

Redhat har nog bättre koll men vad jag förstår så måste någon bryta mot den nya lagen och lagföras för att en laglighetsprövning ska ske.
Citera
2025-06-29, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Det är väldigt olika. I de mer reformtunga lagarna så krävs det utredningar som ligger på tjänstemän i Rosenbad och som arbetar fram ett lagförslag. Sedan undersöker man vad en rad olika intressegrupper och myndigheter, som berörs av lagen, tycker om förslaget. Sedan får lagrådet yttra sig. Därefter bearbetar man lagförslaget utefter den feedback man får, och sedan överlämnas det som en proposition till riksdagen. I riksdagen fattar man sedan beslut om propositionen ska bifallas eller ej.

OCh detta tar kanske cirka 6 månader upp till ett par år? Möjligen mer. Vissa lagar hinner man inte lägga fram till riksdagen innan mandatperioden är över och det blir maktskifte.
Men vi har i alla fall haft en hel del folk som fått tycka till om det innan det blev lag. Det är väldigt långsam process. Men den är rättssäker. Så lite synd att du inte fick yttra dig personligen. Du kanske ska engagera dig i någon förening eller intresseorganisation av något slag. De brukar ingå i remissrundorna

Här har du mer info: https://www.regeringen.se/sa-styrs-sverige/lagstiftningsprocessen/utredningar-och-kommitteer/

Nej det har gått så snabbt så behöver ha hjälp hur jag kan stämma staten eller anmäla staten för oaktsamhet i beslut om lag eller att det strider mot de mänskliga rättigheterna.
Citera
2025-06-29, 22:33
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Redhat har nog bättre koll men vad jag förstår så måste någon bryta mot den nya lagen och lagföras för att en laglighetsprövning ska ske.

Citat:

Om det finns en lag som stiftats i strid mot unionsrätten och den påverkar dig personligen så kan du vända dig till EU-domstolen och begära om att få rättsakten ogiltigförklarad.

Du har mer info här: https://european-union.europa.eu/institutions-law-budget/institutions-and-bodies/search-all-eu-institutions-and-bodies/court-justice-european-union-cjeu_sv

Citat:
Nej det har gått så snabbt så behöver ha hjälp hur jag kan stämma staten eller anmäla staten för oaktsamhet i beslut om lag eller att det strider mot de mänskliga rättigheterna.
Av ren nyfikenhet. Vilken lag är det du nojjar över?
Citera
2025-07-01, 16:14
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Om man inte fått någon info fören förslaget trätt i kraft, vad finns det för möjligheter då?
Vad menar du med "inte fått någon info"? En nackdel, i ditt fall, med det svenska regelverket gällande offentliga handlingar är att den som är intresserad, och vill ha info, kan kontakta berörd myndighet och ta del av arbetet. Enkelt uttryckt är ingen myndighet skyldig att informera dig om vad den gör, men om du frågar ska du få svar.
Ett exempel på offentligheten är riksdagens åskådarläktare. Fri entré, ingen ID-koll och du får observera men absolut inte störa eller påverka arbetet.
Citera
2025-07-01, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vad menar du med "inte fått någon info"? En nackdel, i ditt fall, med det svenska regelverket gällande offentliga handlingar är att den som är intresserad, och vill ha info, kan kontakta berörd myndighet och ta del av arbetet. Enkelt uttryckt är ingen myndighet skyldig att informera dig om vad den gör, men om du frågar ska du få svar.
Ett exempel på offentligheten är riksdagens åskådarläktare. Fri entré, ingen ID-koll och du får observera men absolut inte störa eller påverka arbetet.

De som har gjort utredningen är väll framförallt skyldiga. Om man läser själva utredningen regeringen tillsatte, så är det ju de som skall anmälas eftersom vi inte är inkluderade i den. Dessutom har man blandat ihop barn och utsatthet med oss.
Citera
2025-07-03, 07:40
Medlem
Citat:

Men jag har fått reda på att flera personer skrivit in, även domstolar var tveksamma till den hur den nya lagen skulle tillämpas i praktiken och att den kan möta svårigheter i att tolkas. Tycker inte en lag skall vara svår att förstå eller lämna utrymme i att missförstås.

Sen är vi ju arbetare och den nya lagen försvårar oss att kunna bedriva vårat arbete, vilket i sig borde kunna skötas av facket. Men jag vet inte riktigt. Det verkar som de inte bryr sig om konsekvenserna. De kanske kan tror att detta skulle göra en förbättring men jag tror detta bara skjuter oss längre ifrån samhället
Citera
2025-07-03, 16:16
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Men jag har fått reda på att flera personer skrivit in, även domstolar var tveksamma till den hur den nya lagen skulle tillämpas i praktiken och att den kan möta svårigheter i att tolkas. Tycker inte en lag skall vara svår att förstå eller lämna utrymme i att missförstås.

Sen är vi ju arbetare och den nya lagen försvårar oss att kunna bedriva vårat arbete, vilket i sig borde kunna skötas av facket. Men jag vet inte riktigt. Det verkar som de inte bryr sig om konsekvenserna. De kanske kan tror att detta skulle göra en förbättring men jag tror detta bara skjuter oss längre ifrån samhället
Vilken lag handlar det om?
Bortsett från att EU ibland har rätt att lägga sig i så kan en lag vara exakt så korkad och svårtolkad som lagstiftaren (riksdagen) vill. Sedan är det upp till de självständiga domstolarna att tolka. Domstols tolkning är att betrakta som korrekt, om lagstiftaren tycker annorlunda kan den ändra lagen.
Citera
2025-07-03, 20:14
Medlem
Citat:
Vilken lag handlar det om?
Bortsett från att EU ibland har rätt att lägga sig i så kan en lag vara exakt så korkad och svårtolkad som lagstiftaren (riksdagen) vill. Sedan är det upp till de självständiga domstolarna att tolka. Domstols tolkning är att betrakta som korrekt, om lagstiftaren tycker annorlunda kan den ändra lagen.

Den nya sexköpslagen på distans
Citera
2025-07-03, 20:56
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Den nya sexköpslagen på distans
Du skrev tidigare att det har "gått så snabbt", men propositionen (2024/25:124) publicerades 2 april, alltså i för tre månader sedan, och Riksdagen fattade beslut i ärendet 20 maj (i länken finns även ändra datum för Riksdagens behandling av ärendet).
Citera
2025-07-03, 20:59
Medlem
Citat:
Du skrev tidigare att det har "gått så snabbt", men propositionen (2024/25:124) publicerades 2 april, alltså i för tre månader sedan, och Riksdagen fattade beslut i ärendet 20 maj (i länken finns även ändra datum för Riksdagens behandling av ärendet).

Ja är inte det väldigt snabbt dessutom trodd jag aldrig att ett sådant beslut skulle gå igenom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in