Citat:
Ursprungligen postat av
Tyr96sn213bda
Nej. Som du vet behöver en del inte ha en särskilt hög alkoholkonsumtion för att nå över 0,3 i PEth.
För dem som tror att AI har svaret så roade jag mig med att ställa följande fråga till chatgpt:
Q: Vilket PEth-värde utttryckt i μmol/liter får en normal man över tid, om han konsumerar ett standardglas per dag?
A: Om en normal man konsumerar ett standardglas per dag under en längre period (t.ex. flera veckor), kan hans PEth-värde förväntas ligga mellan 0,81 mikromol/L och 1,35 mikromol/L.
Det är viktigt att notera att dessa värden är genomsnittliga uppskattningar, och individuella variationer kan förekomma beroende på kroppsstorlek, alkoholtolerans och andra faktorer som påverkar metabolismen.
För att testa logiken hos AI ställde jag en följdfråga:
Q: Får en normal kvinna samma värde?
A: En normal kvinna som konsumerar ett standardglas per dag kan förvänta sig ett något
lägre PEth-värde än en man vid samma konsumtionsnivå. Detta beror på att kvinnor generellt sett har en lägre kroppsvikt och lägre vätskemängd i kroppen, vilket innebär att alkoholen och dess biprodukter (som PEth) tenderar att koncentreras högre i kvinnors blod än hos män vid samma alkoholintag.
Nåja, till chatgpt:s försvar så avslutades svaret med att kvinnan kommer att få "något högre" PEth-värde än mannen. Men det är ett bra exempel på att man kan få i princip vilket svar som helst. Grodan att kvinnor bör få lägre PEth pga lägre kroppsvikt får mig att tänka på när McDonalds försökte introducera 1/3 pounder som alternativ till 1/4 pounder. Det gick inte så bra. En stor del av kundkretsen trodde att 1/3 var mindre än 1/4. Det är många som är matematiskt utmanade, däribland chatgpt och IOGT.