2025-07-02, 21:27
Medlem
bandspelarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .nattramn.

2 Och många av dem som sova i mullen skola uppvakna, somliga till evigt liv, och somliga till smälek och evig blygd. 3De förståndiga skola då lysa, såsom fästet lyser, och de som hava fört de många till rättfärdighet såsom stjärnor, alltid och evinnerligen. 4Men du, Daniel, må gömma dessa ord och försegla denna skrift intill ändens tid; många komma att rannsaka den, och insikten skall så växa till.»
När jag läser Daniel 12 så förstår jag det som om han skrev en bokrulle och gömde den för att vi en dag ska hitta den. Efter detta, troligtvis ganska nära inpå eftersom detta nämns rätt efter så kommer styggelsen att sättas upp.

Som jag förstår det har vi inte hittat Daniels gömda bokrulle ännu. Så denna styggelse kan inte ha hänt ännu.

Detta är något av det jag ser framemot, jag gillar Daniel, han har ett bra sätt att formulera sig. Hur spännande hade det inte varit om vi hittar denna gömda rulle.

Jag håller med XGP här och tror det är de texter vi redan har som var försegladet till ändens tid.

Jag ska dra det helt kort. Det är adventkyrkans tolkning jag delger. Först citat ur Daniel igen och sen ur Uppenbarelseboken.
Daniel 12:4-9
"4 Men du, Daniel, ska gömma dessa ord och försegla bokrullen till den sista tiden. Många ska forska i den och kunskapen ska bli stor.”
5 När jag, Daniel, såg upp, se, då stod det två andra där, en på flodens ena strand och en på den andra stranden.
6 En av dem sade till mannen som stod klädd i linnekläder ovanför flodens vatten: ”Hur länge dröjer det innan slutet kommer med dessa märkliga ting?”
7 Jag lyssnade till mannen som stod klädd i linnekläder ovanför flodens vatten, och han lyfte sin högra och sin vänstra hand mot himlen och svor vid honom som lever för evigt: ”Efter en tid och tider och en halv tid, när det heliga folkets makt är krossad, då ska allt detta fullbordas.”
8 Jag hörde det men förstod inte, så jag frågade: ”Min herre, vad blir slutet på allt detta?”
9 Då sade han: ”Gå, Daniel, för dessa ord ska förbli gömda och förseglade till den sista tiden."
Detta följs upp i:
Upp 10:2-6
"2 och i handen hade han en liten bokrulle som var öppnad. Han satte sin högra fot på havet och sin vänstra på jorden 3 och ropade med stark röst som ett rytande lejon. Och när han hade ropat, talade de sju åskorna med sina röster.
4 När de sju åskorna hade talat skulle jag just skriva, men jag hörde en röst från himlen: "Försegla det som de sju åskorna har sagt och skriv inte ner det."
5 Och ängeln som jag såg stå på havet och på jorden lyfte sin högra hand mot himlen 6 och svor vid honom som lever i evigheters evighet och som har skapat himlen och det som finns i den och jorden och det som finns på den och havet och det som finns i det: "Tiden är ute."

I Daniel lyfts båda händerna , "ovanligt och mycket högtidligt" enligt chatgpt . En profetisk tid proklaameras.
I Uppenbarelseboken lyfts en hand. Han avslutar den profetiska tiden och säger "tiden är ute". Han kan bara lyfta en hand då den öppnade boken är i andra handen.

Daniel 12:7 : "En tid, tider och en halv tid" = 1260 år (från 538 till 1798 e.Kr.)
Uppenbarelseboken 10.. ”Tiden är ute” = slutet på den profetiska tiden.

De som omfattar den adventistiska profetietolkningen (ursprungsprotestanter) ansåg att år 1798 startade ändens tid då påven avsattes. Antikrists tid avslutades, vilddjuret fick det dödliga hugget.
Då öppnas Danielboken, eller de senare delarna av den. I Upp 10:2-6 kommer ängeln med en öppnad bokrulle. Den har alltså tidigare varit stängd. Nu är den öppnad så att de kunde börja förstå den.

Vid denna tid började en omfattande världsomspännande väckelse (pga påvedömets fall?) . Man slukade bibeln och man trodde sig börja förstå Danielboken. Det beskrivs i bibelcitatet nedan genom "ät upp den"
Upp 10:9-11
"9 Jag gick då bort till ängeln och bad honom ge mig den lilla bokrullen. Han svarade mig: "Ta den och ät upp den! Den ska svida i din mage men vara söt som honung i din mun." 10 Jag tog bokrullen ur ängelns hand och åt upp den, och i min mun var den söt som honung. Men när jag hade ätit den sved det i min mage. 11 Och man sade till mig: "Du måste profetera på nytt om många folk och länder och språk och kungar."
Att boken var söt i munnen var de nya insikter man fick under dessa tider. Man trodde sig förstå Daniel. Speciellt föll man för 2300 dagars profetian (2300 kvällar och nätter). Enligt Miller-rörelsens tolkning var det en 2300årsprofetia som slutade 1844. Man trodde Jesus skulle återkomma då.
Men Jesus kom inte , det blev en oerhörd besvikelse. Det sved i magen. Många blev förtvivlade. Man hade satsat allt på Jesu återkomst. Men en del återhämtade sig och började studera vad som hade gått fel.

I nästa kapitel i Uppenbarelseboken fann de då följande.
Upp11:1
"1 Jag fick en mätstång som liknade en stav, och man sade: "Stå upp och mät Guds tempel och altaret och dem som tillber där inne."
Templet här menar de symboliserar det himmelska templet. Att mäta templet betyder att en undersökande dom påbörjas i det hmmelska templet. "Som du mäter upp ska det mätas upp åt dig" och "som du dömer ska du bli dömd". Men endast de "heliga" (be)döms ännu, de döda som varit Jesu följare till först . Hedningarna ska ju dömas efter "de tusen åren".

De som varit med om den stora besvikelsen och som återhämtat sig inser nu att det var domen i den himmelska templet som börjat. Det var inte Jesu återkomst 2300 dagarprofetian gällde utan domen i himlen, då Jesus går in i det heligaste. Och man uppmärksammade och följde orden i Upp 10:11 "Du måste profetera på nytt om många folk och länder och språk och kungar."

Detta är adventkyrkan, de som upplevde besvikelsen 1844 och som sen följde påbudet "du måste profetera på nytt".
Senast redigerad av bandspelaren 2025-07-02 kl. 21:29.
Citera
2025-07-02, 22:41
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Här kan du se om ditt namn finns med i "Livets bok":

Om gud finns så har jag svårt att tro att han skulle straffa mig bara för jag inte trodde på honom.
Jag hade kunnat säga till mig själv att jag tror, jag hade kunnat säga det till andra.
Men sanningen är att jag aldrig genuint skulle kunna tro. Min hjärna tycker helt enkelt det är för ologiskt hur mycket jag än hade försökt intala mig att det är sant.
Då tycker jag det är ärligare säga att jag är ateist men jag kan liksom följa 10 guds bud och mer därtill utan att behöva tro på den övernaturliga historien.
Citera
2025-07-02, 22:56
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Vad är den femte platsen detta står i bibeln? I Daniel förekommer det 3 gånger och en gång i mat24. Men var är den sista?
Men när I fån se 'förödelsens styggelse' stå där han icke borde stå -- den som läser detta, han give akt därpå -- då må de som äro i Judeen fly bort till bergen, (Markusevangeliet 13:14)
Så det är lite av ett pussel. I Matteusevangeliet framkommer det att förödelsens styggelse nämns av Daniel samt att den plats där den icke borde stå rör sig om en helig plats:
När I nu fån se 'förödelsens styggelse', om vilken är talat genom profeten Daniel, stå på helig plats -- den som läser detta, han give akt därpå -- då må de som äro i Judeen fly bort till bergen,
Slutligen talar Lukasevangeliet om att förödelsens styggelse rör sig om krigshärar och att den heliga platsen där förödelsens styggelse icke borde stå rör sig om Jerusalem:
Men när I fån se Jerusalem omringas av krigshärar, då skolen I veta att dess ödeläggelse är nära. Då må de som äro i Judeen fly bort till bergen,
Citat:
Men vad är det för text som Daniel skulle skriva, försegöa och gömma tills tidens änďe menar du? Daniel levde väl sådär 600 år före Kristus. Någon ny text av honom har vi väl inte hittat . Det är samma text som har funnits hela tiden.
Jag tänker på att det som står, "dessa ord skola förbliva gömda och förseglade intill ändens tid", kan syfta på något som sades till Daniel i synen han fick. Bland dödahavsrullarna, varav de texter innehållandes delar av Daniels bok är daterade från sent 100-tal f.Kr. till cirka år 60 e.Kr., fann man delar utav alla kapitel i Daniels bok förutom kapitel nio och tolv. Således blir frågan vad som menades med dessa ord och att de skulle gömmas. Utgjorde de ytterligare en skrift vi ej känner till eller rörde det sig om något eller allt som sades till Daniel i synen? Utgjorde de något som sades till Daniel i kapitel tolv så tycks det i varje fall inte finnas belägg för att esséerna hade tillgång till texten i sina grottgömmor.
Citat:
Tidens ände brukar vara tiden då gud kommer tillbaka. Jag kan nästan köpa att det skulle vara när romariket fördrev israelerna, men historien förutsätter ju efter det, så nej den tiden är inte tidens ände.
Den vanligaste uppfattningen är att ändens tid rör sig om något framtida även för oss. Men det tror jag är en missuppfattning i och med vad exempelvis Jesus sa:
Människosonen skall komma i sin Faders härlighet med sina änglar, och då skall han vedergälla var och en efter hans gärningar. Sannerligen säger jag eder: Bland dem som här stå finnas några som icke skola smaka döden, förrän de få se Människosonen komma i sitt rike.» (Matteusevangeliet 16:27-28)
Den som blyges för mig och för mina ord, i detta trolösa och syndiga släkte, för honom skall ock Människosonen blygas, när han kommer i sin Faders härlighet med de heliga änglarna.» Ytterligare sade han till dem: »Sannerligen säger jag eder: Bland dem som här stå finnas några som icke skola smaka döden, förrän de få se Guds rike vara kommet i sin kraft.» (Markusevangeliet 8:38, 9:1)
Den som blyges för mig och för mina ord, för honom skall Människosonen blygas, när han kommer i sin och min Faders och de heliga änglarnas härlighet. Men sannerligen säger jag eder: Bland dem som här stå finnas några som icke skola smaka döden, förrän de få se Guds rike.» (Lukasevangeliet 9:26-27)
Likaså, när I sen allt detta, då kunnen I ock veta att han är nära och står för dörren. Sannerligen säger jag eder: Detta släkte skall icke förgås, förrän allt detta sker. (Matteusevangeliet 24:33-34 och Markusevangeliet 13:29-30)
Men när detta begynner ske, då mån I resa eder upp och upplyfta edra huvuden, ty då nalkas eder förlossning.» (Lukasevangeliet 21:28)
Likaså, när I sen detta ske, då kunnen I ock veta att Guds rike är nära. Sannerligen säger jag eder: Detta släkte skall icke förgås, förrän allt detta sker. (Lukasevangeliet 21:31-32)
Citera
2025-07-02, 23:09
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DeletedUser
Om gud finns så har jag svårt att tro att han skulle straffa mig bara för jag inte trodde på honom.
Jag hade kunnat säga till mig själv att jag tror, jag hade kunnat säga det till andra.
Men sanningen är att jag aldrig genuint skulle kunna tro. Min hjärna tycker helt enkelt det är för ologiskt hur mycket jag än hade försökt intala mig att det är sant.
Då tycker jag det är ärligare säga att jag är ateist men jag kan liksom följa 10 guds bud och mer därtill utan att behöva tro på den övernaturliga historien.
Jag tycker som dig och ditt tillstånd kallar Jesus för att vara mer förstockad. Han kallade sina lärjungar förstockade när de såg underverk men förträngde vad de sett.

Du tror på sanningen: att inte inbilla dig något eller ljuga.

Du tror på godheten: du följer buden och tror inte att du blir straffad för att du inte kan tro.

Jag var som dig när jag var ung. De som pratade om Gud var inte övertygande alls men med tiden insåg jag att det fanns mer än den vardagliga värld som man tyckte sig känna till. Vissa människors hänsynslöshet var svår att begripa. Och jag såg två flygande tefat. Och en del annat.

När jag gick in för att studera evangelierna upptäckte jag svar på frågor om världen och förstod att Jesus talade sanning även om mycket var obegripligt. Min tro är verkligen inte stor och jag är förstockad och får arbeta med tvivel, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte trodde att Gud fanns.
Senast redigerad av AskMeAboutJesus 2025-07-02 kl. 23:17.
Citera
2025-07-02, 23:15
Medlem
DeletedUsers avatar
Någonting kan inte vara sant och falskt samtidigt. Det är antingen det ena eller det andra.
Antingen väljer man att tro på modern vetenskap eller på obevisbara religiösa dogmer.
Det är inget som hindrar en vetenskapsman från att vara religiös på ett personligt plan.
Men det fungerar inte i praktiken.
Då måste man tro på jungfrufödslar och att jorden skapades på 7 dagar också.
Annars får man problemet att man står inför att förklara varför det står saker i bibeln som egentligen inte är sant.
Varför skrev till exempel Jesus att han skapade jorden på 7 dagar när det egentligen tog miljarder år?
Och om inte jesus skrev det, vem skrev det då?
Hade denna personen pratat med jesus och jesus sade att det tog 7 dagar så personen skrev det?
Och om man inte ens har pratat med jesus innan man skrev biblen då är det en sekundärkälla vilket är ännu mer opålitligt.
Två olika skapelseberättelser finns inom kristen tro och de överensstämmer inte ens med varandra.
Det finns mycket att förklara om man väljer att tro på den religiösa modellen.
Citera
2025-07-02, 23:25
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Någonting kan inte vara sant och falskt samtidigt. Det är antingen det ena eller det andra.
Antingen väljer man att tro på modern vetenskap eller på obevisbara religiösa dogmer.
Det är inget som hindrar en vetenskapsman från att vara religiös på ett personligt plan.
Men det fungerar inte i praktiken.
Då måste man tro på jungfrufödslar och att jorden skapades på 7 dagar också.
Annars får man problemet att man står inför att förklara varför det står saker i bibeln som egentligen inte är sant.
Varför skrev till exempel Jesus att han skapade jorden på 7 dagar när det egentligen tog miljarder år?
Och om inte jesus skrev det, vem skrev det då?
Hade denna personen pratat med jesus och jesus sade att det tog 7 dagar så personen skrev det?
Och om man inte ens har pratat med jesus innan man skrev biblen då är det en sekundärkälla vilket är ännu mer opålitligt.
Två olika skapelseberättelser finns inom kristen tro och de överensstämmer inte ens med varandra.
Det finns mycket att förklara om man väljer att tro på den religiösa modellen.
Jag tror att Jesus föddes nio månader efter samlag och han säger sig inte vara Gud men säger sig representera Gud på jorden. Mycket är osant i Bibeln men vad han själv säger är bra.
Citera
2025-07-02, 23:31
Medlem
DeletedUsers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AskMeAboutJesus
Jag tycker som dig och ditt tillstånd kallar Jesus för att vara mer förstockad. Han kallade sina lärjungar förstockade när de såg underverk men förträngde vad de sett.

Du tror på sanningen: att inte inbilla dig något eller ljuga.

Du tror på godheten: du följer buden och tror inte att du blir straffad för att du inte kan tro.

Jag var som dig när jag var ung. De som pratade om Gud var inte övertygande alls men med tiden insåg jag att det fanns mer än den vardagliga värld som man tyckte sig känna till. Vissa människors hänsynslöshet var svår att begripa. Och jag såg två flygande tefat. Och en del annat.

När jag gick in för att studera evangelierna upptäckte jag svar på frågor om världen och förstod att Jesus talade sanning även om mycket var obegripligt. Min tro är verkligen inte stor och jag är förstockad och får arbeta med tvivel, men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte trodde att Gud fanns.

Känslan och behovet av att det ska finnas något större är drivande bakom människor som söker sig till religion.
Det finns givetvis ett glapp i vår kunskap för vi kan inte svara på de största och mest centrala frågorna.
Kunskapsmässigt är religion otillförlitlig att fylla i det glappet med.
Inte en enda gång har vidskepelse visat sig vara svaret på även de mest omkullkastande händelserna genom historien.
Chansen att vidskepelse/religion är svaret på varför vi finns här är en lågoddsare.
Men om man kan ju vara religiös av den anledningen att det ger en vägledning i livet.
Det är inte skadligt så länge det inte kostar ens kritiska tänkande för mycket.
Citera
2025-07-02, 23:35
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Känslan och behovet av att det ska finnas något större är drivande bakom människor som söker sig till religion.
Det finns givetvis ett glapp i vår kunskap för vi kan inte svara på de största och mest centrala frågorna.
Kunskapsmässigt är religion otillförlitlig att fylla i det glappet med.
Inte en enda gång har vidskepelse visat sig vara svaret på även de mest omkullkastande händelserna genom historien.
Chansen att vidskepelse/religion är svaret på varför vi finns här är en lågoddsare.
Men om man kan ju vara religiös av den anledningen att det ger en vägledning i livet.
Det är inte skadligt så länge det inte kostar ens kritiska tänkande för mycket.
Nu är jag inte religlös utan mer som någon som kunde tro på smartphones för tusen år sedan.
Citera
2025-07-02, 23:47
Medlem
XGPs avatar
Citat:
Hur spännande hade det inte varit om vi hittar denna gömda rulle.
Jag fann det intressant att jämföra sista kapitlet i Daniels bok med sista kapitlet i Uppenbarelseboken:
Då sade han: »Gå, Daniel, ty dessa ord skola förbliva gömda och förseglade intill ändens tid. Många skola varda renade och tvagna och luttrade, men de ogudaktiga skola öva sin ogudaktighet, och ingen ogudaktig skall förstå detta; men de förståndiga skola förstå det. (Daniel 12:9-10)
Och han sade till mig: »Göm icke under något insegel de profetians ord som stå i denna bok; ty tiden är nära. Må den som är orättfärdig fortfara att öva sin orättfärdighet och den som är oren att orena sig. Så ock den som är rättfärdig, han fortfare att öva sin rättfärdighet, och den som är helig att helga sig. (Uppenbarelseboken 22:10-11)
Citera
2025-07-03, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XGP
Jag fann det intressant att jämföra sista kapitlet i Daniels bok med sista kapitlet i Uppenbarelseboken:
Då sade han: »Gå, Daniel, ty dessa ord skola förbliva gömda och förseglade intill ändens tid. Många skola varda renade och tvagna och luttrade, men de ogudaktiga skola öva sin ogudaktighet, och ingen ogudaktig skall förstå detta; men de förståndiga skola förstå det. (Daniel 12:9-10)
Och han sade till mig: »Göm icke under något insegel de profetians ord som stå i denna bok; ty tiden är nära. Må den som är orättfärdig fortfara att öva sin orättfärdighet och den som är oren att orena sig. Så ock den som är rättfärdig, han fortfare att öva sin rättfärdighet, och den som är helig att helga sig. (Uppenbarelseboken 22:10-11)

Du hajar väl att "Daniel" inte skrevs på 500-talet f.Kr. utan snarare runt 165 f.Kr. Alltså flera hundra år efter att den utger sig för att ha skrivits och därmed är ungefär lika profetisk som om vi idag skulle förutspå Gustav Vasa. Dvs inte alls!
Senast redigerad av Moscow-Mule 2025-07-03 kl. 10:20.
Citera
2025-07-03, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bandspelaren
Jag håller med XGP här och tror det är de texter vi redan har som var försegladet till ändens tid.

Jag ska dra det helt kort. Det är adventkyrkans tolkning jag delger. Först citat ur Daniel igen och sen ur Uppenbarelseboken.
Daniel 12:4-9
"4 Men du, Daniel, ska gömma dessa ord och försegla bokrullen till den sista tiden. Många ska forska i den och kunskapen ska bli stor.”
5 När jag, Daniel, såg upp, se, då stod det två andra där, en på flodens ena strand och en på den andra stranden.
6 En av dem sade till mannen som stod klädd i linnekläder ovanför flodens vatten: ”Hur länge dröjer det innan slutet kommer med dessa märkliga ting?”
7 Jag lyssnade till mannen som stod klädd i linnekläder ovanför flodens vatten, och han lyfte sin högra och sin vänstra hand mot himlen och svor vid honom som lever för evigt: ”Efter en tid och tider och en halv tid, när det heliga folkets makt är krossad, då ska allt detta fullbordas.”
8 Jag hörde det men förstod inte, så jag frågade: ”Min herre, vad blir slutet på allt detta?”
9 Då sade han: ”Gå, Daniel, för dessa ord ska förbli gömda och förseglade till den sista tiden."
Detta följs upp i:
Upp 10:2-6
"2 och i handen hade han en liten bokrulle som var öppnad. Han satte sin högra fot på havet och sin vänstra på jorden 3 och ropade med stark röst som ett rytande lejon. Och när han hade ropat, talade de sju åskorna med sina röster.
4 När de sju åskorna hade talat skulle jag just skriva, men jag hörde en röst från himlen: "Försegla det som de sju åskorna har sagt och skriv inte ner det."
5 Och ängeln som jag såg stå på havet och på jorden lyfte sin högra hand mot himlen 6 och svor vid honom som lever i evigheters evighet och som har skapat himlen och det som finns i den och jorden och det som finns på den och havet och det som finns i det: "Tiden är ute."

I Daniel lyfts båda händerna , "ovanligt och mycket högtidligt" enligt chatgpt . En profetisk tid proklaameras.
I Uppenbarelseboken lyfts en hand. Han avslutar den profetiska tiden och säger "tiden är ute". Han kan bara lyfta en hand då den öppnade boken är i andra handen.

Daniel 12:7 : "En tid, tider och en halv tid" = 1260 år (från 538 till 1798 e.Kr.)
Uppenbarelseboken 10.. ”Tiden är ute” = slutet på den profetiska tiden.

De som omfattar den adventistiska profetietolkningen (ursprungsprotestanter) ansåg att år 1798 startade ändens tid då påven avsattes. Antikrists tid avslutades, vilddjuret fick det dödliga hugget.
Då öppnas Danielboken, eller de senare delarna av den. I Upp 10:2-6 kommer ängeln med en öppnad bokrulle. Den har alltså tidigare varit stängd. Nu är den öppnad så att de kunde börja förstå den.

Vid denna tid började en omfattande världsomspännande väckelse (pga påvedömets fall?) . Man slukade bibeln och man trodde sig börja förstå Danielboken. Det beskrivs i bibelcitatet nedan genom "ät upp den"
Upp 10:9-11
"9 Jag gick då bort till ängeln och bad honom ge mig den lilla bokrullen. Han svarade mig: "Ta den och ät upp den! Den ska svida i din mage men vara söt som honung i din mun." 10 Jag tog bokrullen ur ängelns hand och åt upp den, och i min mun var den söt som honung. Men när jag hade ätit den sved det i min mage. 11 Och man sade till mig: "Du måste profetera på nytt om många folk och länder och språk och kungar."
Att boken var söt i munnen var de nya insikter man fick under dessa tider. Man trodde sig förstå Daniel. Speciellt föll man för 2300 dagars profetian (2300 kvällar och nätter). Enligt Miller-rörelsens tolkning var det en 2300årsprofetia som slutade 1844. Man trodde Jesus skulle återkomma då.
Men Jesus kom inte , det blev en oerhörd besvikelse. Det sved i magen. Många blev förtvivlade. Man hade satsat allt på Jesu återkomst. Men en del återhämtade sig och började studera vad som hade gått fel.

I nästa kapitel i Uppenbarelseboken fann de då följande.
Upp11:1
"1 Jag fick en mätstång som liknade en stav, och man sade: "Stå upp och mät Guds tempel och altaret och dem som tillber där inne."
Templet här menar de symboliserar det himmelska templet. Att mäta templet betyder att en undersökande dom påbörjas i det hmmelska templet. "Som du mäter upp ska det mätas upp åt dig" och "som du dömer ska du bli dömd". Men endast de "heliga" (be)döms ännu, de döda som varit Jesu följare till först . Hedningarna ska ju dömas efter "de tusen åren".

De som varit med om den stora besvikelsen och som återhämtat sig inser nu att det var domen i den himmelska templet som börjat. Det var inte Jesu återkomst 2300 dagarprofetian gällde utan domen i himlen, då Jesus går in i det heligaste. Och man uppmärksammade och följde orden i Upp 10:11 "Du måste profetera på nytt om många folk och länder och språk och kungar."

Detta är adventkyrkan, de som upplevde besvikelsen 1844 och som sen följde påbudet "du måste profetera på nytt".

Till att börja med så bortser du ju helt från att hela narrativet i Daniel 9 bygger på att Jerusalem redan har förstörts. Det blir rätt absurt att "profetera" om att det ska förstöras, igen, av samma aktör dessutom??

För det andra så verkar även du helt missat att Daniels bok inte skrevs av någon profet på 500-talet f.Kr. Utan att den skrevs under den mackabéiska revolutionen ca 167–164 f.Kr.

Så hela den tolkning som du för fram, dvs att "förödelsens styggelse" ännu inte har inträffat, att någon bokrulle ska återfinnas i framtiden och att Daniels profetior syftar på saker som påvedömets fall, Abrahamavtalen eller något kommande antikrist-scenario är direkt felaktiga.

Det du läser som framtidsprofetior (”förseglingen”, ”en tid, tider och en halv tid”, ”förödelsens styggelse”) är i själva verket alltså bara teologiskt laddade kommentarer till författarens samtid då han beskrev Antiochos IV:s tempelskändning och mackabéernas motståndskamp.

En historieskrivning bara helt enkelt inte någon gudomligt förutsagd framtid.
Citera
2025-07-03, 11:43
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moscow-Mule
Till att börja med så bortser du ju helt från att hela narrativet i Daniel 9 bygger på att Jerusalem redan har förstörts. Det blir rätt absurt att "profetera" om att det ska förstöras, igen, av samma aktör dessutom??

För det andra så verkar även du helt missat att Daniels bok inte skrevs av någon profet på 500-talet f.Kr. Utan att den skrevs under den mackabéiska revolutionen ca 167–164 f.Kr.

Så hela den tolkning som du för fram, dvs att "förödelsens styggelse" ännu inte har inträffat, att någon bokrulle ska återfinnas i framtiden och att Daniels profetior syftar på saker som påvedömets fall, Abrahamavtalen eller något kommande antikrist-scenario är direkt felaktiga.

Det du läser som framtidsprofetior (”förseglingen”, ”en tid, tider och en halv tid”, ”förödelsens styggelse”) är i själva verket alltså bara teologiskt laddade kommentarer till författarens samtid då han beskrev Antiochos IV:s tempelskändning och mackabéernas motståndskamp.

En historieskrivning bara helt enkelt inte någon gudomligt förutsagd framtid.
Inte för att jag bryr mig om Daniels bok särskilt mycket men det finns olika teorier och datum som har föreslagits av forskare.

En del forskare menar att Daniels bok skrevs under 500-talet f.kr., under den persiska perioden, strax efter att den babyloniska exilen hade slutat medan andra menar att boken skrevs under 100-talet f.kr., under den makedonska eller seleukidiska perioden. De viktigaste argumenten för den sena dateringen är just att boken innehåller profetior som verkar vara skrivna i efterhand. Men de flesta forskare är överens om att Daniels bok har en komplex historia, med både äldre och yngre delar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in