2025-07-02, 18:41
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Ksenia74
Man har rätt att slå sönder rutorna om det är djur och barn i en varm bil .

Bruka vara så, häng ut den som stängde in jyckarna, djurplågeri är inte populärt.
Citera
2025-07-02, 18:41
Avstängd
Ksenia74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LexSinner
Jo, det är olagligt sedan 2024 eller om det var 2025.

Ja man bör oavsett ringa polisen, men nu riskerar man alltså straff om man inte går igenom sekvensen jag beskrev i förra inlägget.

Nödfall är nödfall ser man ett barn eller djur som det inte är liv i eller verkar slöa så får man krossa rutorna då kan det handla om liv eller död då gäller inga sekvenser .
Citera
2025-07-02, 18:42
Moderator
OYs avatar
Citat:
Jo, det är olagligt sedan 2024 eller om det var 2025.

Ja man bör oavsett ringa polisen, men nu riskerar man alltså straff om man inte går igenom sekvensen jag beskrev i förra inlägget.

Man riskerar alltid att hamna inför skranket, om det var ett nödfall eller inte avgör domstolen i efterhand.
Citera
2025-07-02, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solestrolls
Vem fan har FEM hundar i en och samma bil? Kanske var små hundar, men hur som helst? Är det lagligt att åka runt med så många hundar? Man får ju knappast plats med burar och selar till alla. Redan där anar man ju att det är en idiot som har haft hand om de här stackars djuren. Bra att polisen grep in! Hoppas att de beslag tog hundarna och att de kan få nya hem.

Ja, jag hajade också till och reagerade. Helt sjukt…
Citera
2025-07-02, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Från HD....

Tack. Lapp var ju bra men ändå. Borde nog inte haft med hundarna överhuvudtaget.
Citera
2025-07-02, 18:45
Medlem
LexSinners avatar
Citat:
Nödfall är nödfall ser man ett barn eller djur som det inte är liv i eller verkar slöa så får man krossa rutorna då kan det handla om liv eller död då gäller inga sekvenser .
Strunt samma om det är nödfall eller inte, följes inte sekvensen jag beskrev så är det en brottslig handling man begår. Jag har en säkerhetsklassad tjänst så om jag blir straffad för brott så blir jag av med jobbet, därför kommer jag inte ha sönder någons ruta även om det är för att rädda ett barn. Denna nya idiotlag ska straffas.

Citat:
Ursprungligen postat av OY
Man riskerar alltid att hamna inför skranket, om det var ett nödfall eller inte avgör domstolen i efterhand.
Jo, men nu bryter man alltså mot lagen om man inte följer sekvensen jag beskrev. Tidigare så kanske man bröt mot lagen, men nu gör man det per automatik.
Citera
2025-07-02, 18:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Strunt samma om det är nödfall eller inte, följes inte sekvensen jag beskrev så är det en brottslig handling man begår. Jag har en säkerhetsklassad tjänst så om jag blir straffad för brott så blir jag av med jobbet, därför kommer jag inte ha sönder någons ruta även om det är för att rädda ett barn. Denna nya idiotlag ska straffas.

Jo, men nu bryter man alltså mot lagen om man inte följer sekvensen jag beskrev. Tidigare så kanske man bröt mot lagen, men nu gör man det per automatik.

Domstolen avgör i efterhand om det begåtts lagbrott.

Man kan aldrig i förhand veta hur en domstol värderar bevisningen.

Det finns ingen automatik.

I det aktuella fallet riskerar ingen privatperson åtal då ingen ruta på bilen krossats.
Citera
2025-07-02, 18:50
Medlem
Citat:

Fast polisen själva skriver såhär:

"Om du ser ett instängt djur eller en person som visar tecken på överhettning, har du rätt att, för att rädda djuret eller personen, krossa rutan med stöd av nödbestämmelsen i 24 kap 4 § Brottsbalken. Nöd föreligger bland annat när fara hotar liv, hälsa eller egendom. Den som vidtar den räddande åtgärden måste vara beredd att identifiera sig för tillkallad polis eller bilägaren/föraren.

Ring helst först. Polisen kan ha en patrull i närheten som kan hjälpa till med bedömningen."
Citera
2025-07-02, 18:56
Moderator
OYs avatar
Citat:
Man har rätt att slå sönder rutorna om det är djur och barn i en varm bil .

Nä, däremot har man rätt att krossa en ruta och rädda person eller djur i nöd.

Om nöd förelåg bedömer en domstol i efterhand.

Brottsbalken

Citat:
4 § En gärning som någon, i annat fall än som nämnts tidigare i detta kapitel, begår i nöd utgör brott endast om den med hänsyn till farans beskaffenhet, den skada som åsamkas annan och omständigheterna i övrigt är oförsvarlig.

Nöd föreligger när fara hotar liv, hälsa, egendom eller något annat viktigt av rättsordningen skyddat intresse. Lag (1994:458).

En varm kupé i sig innebär inte nöd.
Citera
2025-07-02, 19:14
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moranco
Garanterat svartskalle, dom har noll respekt för djur.

Bara djur?
Citera
2025-07-02, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Domstolen avgör i efterhand om det begåtts lagbrott.

Man kan aldrig i förhand veta hur en domstol värderar bevisningen.

Det finns ingen automatik.

I det aktuella fallet riskerar ingen privatperson åtal då ingen ruta på bilen krossats.

Hen misstänks för djurplågeri.
Citera
2025-07-02, 19:22
Medlem
halaltarzans avatar
Det som kan bli problem med att krossa en ruta är väl om ägaren till bilen inte alls vill lyssna på något om någon nödbestämmelse och spöar upp dig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in