Citat:
Ursprungligen postat av
Sun Ruler
Trenden med låga födelsetal är tämligen global. År 2024 låg genomsnittet för världen på ca 2.2 barn per kvinna och trenden är nedåtgående.
Jag tror det är en kombination av:
- Urbanisering
- Kvinnligt deltagande i arbetslivet
- Minskad fattigdom
- Större tillgång till utbildning för större grupper
På individnivå kan det säkerligen finnas någon som inte vill föda barn pga klimatförändringarna men det är nog få till antalet.
Jag är också mer inne på din linje med ytterligare förklaringar och kompletteringar till det hela
- Urbanisering tror jag också påverkar till viss del. Främst yngre blir alldeles för ofta tvungna att flytta från sina tämligen trygga uppväxt trakter för att söka lycka på annat håll och i princip börja om från noll med att vara inneboende, ha otrygga jobb osv.
Detta är också ett ganska globalt fenomen, men ser olika ut i olika länder, men främst handlar det om för lite jobb och för höga bostadspriser där de växt upp och att man liksom inte har premierat ut yngre ska kunna vara kvar i trakten.
-Kvinnligt deltagande i arbetslivet stämmer också, utifrån det faktum att de med måste studera länge, kommer ut sent i arbetslivet och ska göra karriär, där tidsfönstret till att träffa någon, sätta bo och skaffa barn är snävt som tusan.
-Dina andra punkter håller jag inte med om, då det snarare borde ge bättre möjligheter att skaffa barn och familj, men i detta skulle jag flika in ytterligare förklaringar och det är med att utifrån man skaffat bättre jobb, så ökar ju också lite önskemålen på partnern och många är nog lite för okänsliga med vad de kan acceptera eller inte, vilket gör att man har blivit långt mer selektiv.
-Sedan ska vi inte glömma bort att både få tag i vettig bostad i en trygg boendemiljö eller köpa en bostad har blivit långt mer svårare för yngre.
När det gäller bostadsköp, så har man ju i stort tänkt sig att äldre skulle få en trygg ålderdom och bra ekonomi på ålderns höst genom bostadsförsäljning till yngre och att staten själva skulle slippa det problemet, där de yngre får låna jättemycket pengar som nu kommit till en gräns att det är snart sagt omöjligt för alldeles för många. I detta har du ju även det faktum hur ostabila alldeles för många förhållande är. Man lånar ju inte jättemycket pengar om man tvekar på att förhållandet kommer hålla bara något år, med tillhörande skilsmässa och kostnader.
Vad det gäller miljön odyl så kan folk inte bry sig mindre!
Det flygs som aldrig förr och turistorterna är äckligt knökfulla av turister, samt landet byggs fortfarande bort i en rasande takt.
Självklart om man får en mikrofon upptryckt i näsan och får frågan om man inte vill skaffa barn pga klimatångest, så kommer många svara att det beror på det för att få några godhetspoäng.