2025-07-02, 00:06
Medlem
procentarns avatar
Anna Björklund ska tillsammans med en nationalekonom reda ut varför Sverige har så låga födelsetal.

Citat:
Har du förslag på några konkreta åtgärder?

– Det är väldigt svårt att säga. Men det man kan konstatera när jag har tittat på och skrivit om det här fenomenet innan det är att det inte finns någon enkel förklaring. Det finns ingen siffra som knäcker problemet. Det finns en massa siffror som spelar in, tror jag. Vissa kanske tror att det är klimatoron. Men barnafödandet sjönk innan klimatmedvetenheten fanns också. Eller att det är räntan och ekonomin. Eller kriget i Ukraina. Eller omvärldsläget, säger hon och fortsätter:

– Men barnafödandet sjönk även när det var högkonjunktur och låg ränta och fred. Så det finns ingen sån riktig isolerad grej. Jag tror att det finns nånting ytterligare som är mycket djupare psykologiskt eller existentiellt. Och hur man ska åtgärda det, eller om man bara behöver acceptera att det är så här. Det vet inte jag.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/jQ5njL/regeringens-oro-for-fa-barn-fods

Kan Anna Björklund reda ut saken åt oss och få upp de låga födelsetalen?
Citera
2025-07-02, 04:29
Medlem
Tavastehuss avatar
Jag gillar henne. Kan bli intressant att ta del av hennes slutsatser när utredningen är klar.

Hon har själv flera barn och balanserar skickligt mellan vanliga svenssonåsikter och nya tidens ”konservatism”.
Citera
2025-07-02, 04:29
Medlem
Inkommers avatar
Feminism. Där har ni svaret.
Citera
2025-07-02, 04:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av procentarn
Anna Björklund ska tillsammans med en nationalekonom reda ut varför Sverige har så låga födelsetal.

Lite gulligt att hon inte nämner situationen i det svenska samhället. Jag vill inte skaffa barn eftersom jag tycker det är elakt att tvinga in en annan person i det svenska skolväsendet som det ser ut nu.

"eller om man bara behöver acceptera att det är så här."

Jag tror detta är det slutgiltiga svaret hon är satt att komma fram till. För lösningen då är mer invandring.

Varför annars skulle man tillsätta en radio-, kultur- och mediepersonlighet för att lösa detta problem?
Senast redigerad av dayeso 2025-07-02 kl. 04:36.
Citera
2025-07-02, 06:32
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Vi bör också lägga till allt skit med HBTQI, nu ska alla tycka om detta och helst även tillhöra en av dessa grupper och som alla vet så kommer inte 100 bögar få så många barn och detsamma gäller 100 lesbiska plus alla andra olika trans och personer med oidentifierat kön.
Unga flickor och pojkar blir idag matade med detta och det är en av delarna varför de inte blir några barn.

Nästa sak är krig, miljöförstöring, invandring och ekonomi som stoppar en stor del att ens kunna eller vilja skaffa barn.

Sen har vi problemet med jobb och utbildning. Ska man bli något idag så behöver man plugga minst fem år extra efter högstadiet. Under denna tid så bor man ofta hemma. Sen ska man göra karriär och hitta ett bra jobb och plötsligt är man 25 år och fortfarande bor hemma och föräldrarna betalar allt medans dina pengar går åt till skit från kina, drinkar på barerna och resor. Karriären tar sen fart och man är runt 30 år, man kan flytta hemifrån förhoppningsvis och hoppa in i dejtingvärldens underbara appdjungel och efter 214 dåliga dejter och onenights så ger man upp och skiter i familj.

Skönt att man föddes innan allt detta kom och sen valde ett liv utan barn så man nu slipper se sina barn snurra runt i denna skit.

Då en stor del av alla problem här på jorden kommer sig sv att vi är överbefolkade så är detta väldigt bra så vi blir färre människor. Kan vi nu också få länderna i afrika att föda färre barn så kan världen räddas framöver.
Senast redigerad av Vit-Brandbil 2025-07-02 kl. 06:36.
Citera
2025-07-02, 06:43
Medlem
Hur ska de komma fram till svar, när alla svar är förbjudna?

Allt det här ståhejet kommer enbart resultera i det eviga mantrat mer invandring.
Citera
2025-07-02, 07:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkommer
Feminism. Där har ni svaret.
Tror jag inte ett dugg på. Snarare sociala medier, där unga tjejer ser egoistisk influecers som gör reklam för att försöka köpa sig lycka genom prylar och låtsas att man kan vara lycklig livet ut genom att leva dom en tjugoåring.
Citera
2025-07-02, 07:44
Medlem
SoulOfSophias avatar
Citat:

Jag tror att färre barn har fötts i takt med att kvinnofientligheten har ökat och ökat. Det tror jag är orsaken.
Citera
2025-07-02, 07:56
Medlem
Klas-Vegass avatar
Man måste sluta beskatta män och överföra pengarna till kvinnorna.

Bortsätt från den mycket gamla siffran om 4 millioner i direkt överföring så går milliarder av statskassan till att skapa fake-jobb till kvinnor inom polisen (de stannar ett år i yttre tjänst innan de försvinner in på de varma polishusen och måste försörjas fram till pensionen), militären, en stor del av akademin är lekplatser där kvinnor kravlöst kan forska i ämnen som breakedance och genus (vi såg ett skräckexempel från australien). Sedan kvinnornas intåg i akademin så går uppåt 60% av alla vetenskapliga arbeten inte att reproducera med samma resultat.

Män måste fortfarande använda sina tillgångar: intelligens och muskler men kvinnor behöver inte alls använda sin enda tillgång, förmågan att producera barn. Istället kan de leka poliser, präster, politiker och militärer, men de är varken eller.

Inget kommer att förändras förrän dessa pengar dras in.

Vi hade nyss en tråd om en norrländsk kommun med 60 chefer men inga underställda. Man kan undra vilka som gör allt jobb som cheferna beslutar om.

det finns naturligtvis fortfarande kvinnor som måste arbeta, vi ser dessa i affären när vi handlar, vi ser dessa på sjukhus.
Men vi har en gigantisk klass av kvinnor som enbart seglar runt på en räkmacka som män betalar.

elakt skrivet av mig. Men det är världen som är elak. Jag bara påtalar hur det förhåller sig.
Senast redigerad av Klas-Vegas 2025-07-02 kl. 07:59.
Citera
2025-07-02, 08:10
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:

Detta med att det föds för lite barn har varit på tapeten sedan slutet 70-talet. Över 45 år sedan.
Citera
2025-07-02, 08:52
Medlem
RiverStyxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klas-Vegas
Man måste sluta beskatta män och överföra pengarna till kvinnorna.

Bortsätt från den mycket gamla siffran om 4 millioner i direkt överföring så går milliarder av statskassan till att skapa fake-jobb till kvinnor inom polisen (de stannar ett år i yttre tjänst innan de försvinner in på de varma polishusen och måste försörjas fram till pensionen), militären, en stor del av akademin är lekplatser där kvinnor kravlöst kan forska i ämnen som breakedance och genus (vi såg ett skräckexempel från australien). Sedan kvinnornas intåg i akademin så går uppåt 60% av alla vetenskapliga arbeten inte att reproducera med samma resultat.

Män måste fortfarande använda sina tillgångar: intelligens och muskler men kvinnor behöver inte alls använda sin enda tillgång, förmågan att producera barn. Istället kan de leka poliser, präster, politiker och militärer, men de är varken eller.

Inget kommer att förändras förrän dessa pengar dras in.

Vi hade nyss en tråd om en norrländsk kommun med 60 chefer men inga underställda. Man kan undra vilka som gör allt jobb som cheferna beslutar om.

det finns naturligtvis fortfarande kvinnor som måste arbeta, vi ser dessa i affären när vi handlar, vi ser dessa på sjukhus.
Men vi har en gigantisk klass av kvinnor som enbart seglar runt på en räkmacka som män betalar.

elakt skrivet av mig. Men det är världen som är elak. Jag bara påtalar hur det förhåller sig.

Allt du skriver är helt korrekt men hur fan ändrar man på det? Lycka till att övertyga en myndighets-kärring att hennes jobb inte är det viktigaste jobbet i universum, fast hon producerar noll och ingenting och mest skapar en massa byråkrati, hinder och strul för andra.

Kvinnor kommer inte rösta för förändring här och de har ju som bekant rösträtt numera.
Citera
2025-07-02, 10:30
Medlem
Klas-Vegass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RiverStyx
Allt du skriver är helt korrekt men hur fan ändrar man på det? Lycka till att övertyga en myndighets-kärring att hennes jobb inte är det viktigaste jobbet i universum, fast hon producerar noll och ingenting och mest skapar en massa byråkrati, hinder och strul för andra.

Kvinnor kommer inte rösta för förändring här och de har ju som bekant rösträtt numera.
tyvärr måste hela samhället rasera innan förändring

Skall jag vara ärlig tror jag att det blir muslimska brödraskapet som styr upp det. Brottsligheten och kaos måste bara bli lite större.

Sedan erbjuder de sig att skapa ordning i kaoset och även de som inte är muslimer kommer att rösta på dom. Så har skett i alla andra länder muslimska brödraskapet tagit över.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in