2025-07-01, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gulsmurf2
Nu är jag inte expert. Men övergångsstället du refererar till är ju inte I färdriktningen för cyklisten. Är du säker på att cykelvägen slutar då?

Jag frågade chat gpt.
I den här bilden från Ringvägen (i Stockholm) visar vägmarkeringarna och trafikmiljön att cyklister på cykelbanan har företräde framför bilar som ska korsa cykelbanan.

Här är varför:

1. Cykelbana fortsätter rakt över utfarten – Det är en genomgående cykelbana med markeringar som går förbi en sidogata eller utfart.

2. Ingen övergångsskylt som ger företräde för bilister – Det finns inget som tyder på att cyklisterna behöver lämna företräde.

3. Utfart från parkeringsficka eller gata – Om bilar kommer från en utfart, trottoar eller liknande, har de väjningsplikt mot all korsande trafik, inklusive cyklister.

Slutsats:

👉 Bilar som korsar cykelbanan har väjningsplikt mot cyklister.

Detta är i linje med Trafikförordningen (1998:1276), särskilt 3 kap. 61 §, som säger att fordon som korsar en cykelbana ska lämna företräde.
Det aktuella stället för olyckan är en så kallad cykelpassage, regelverket säger följande : cyklister som skall passera en väg över en cykelpassage skall ge fordon företräde, men bilister skall låta cyklister så är på eller just är på väg ut på cykelpassagen möjlighet att passera denna,,,,
Citera
2025-07-01, 23:09
Medlem
Citat:
Nu är jag inte expert. Men övergångsstället du refererar till är ju inte I färdriktningen för cyklisten. Är du säker på att cykelvägen slutar då?

Jag frågade chat gpt.
I den här bilden från Ringvägen (i Stockholm) visar vägmarkeringarna och trafikmiljön att cyklister på cykelbanan har företräde framför bilar som ska korsa cykelbanan.

Här är varför:

1. Cykelbana fortsätter rakt över utfarten – Det är en genomgående cykelbana med markeringar som går förbi en sidogata eller utfart.

2. Ingen övergångsskylt som ger företräde för bilister – Det finns inget som tyder på att cyklisterna behöver lämna företräde.

3. Utfart från parkeringsficka eller gata – Om bilar kommer från en utfart, trottoar eller liknande, har de väjningsplikt mot all korsande trafik, inklusive cyklister.

Slutsats:

Detta är i linje med Trafikförordningen (1998:1276), särskilt 3 kap. 61 §, som säger att fordon som korsar en cykelbana ska lämna företräde.
OBS det aktuellla fallet för olyckan är inte en cykelbana! det är en cykelpassage,
Citera
2025-07-01, 23:10
Medlem
Citat:

Jag frågade chat gpt.

Här är varför:

Slutsats:

Fast det är inte en cykelbana för att den slutar vid övergångsställt. Chat gtp tolkar det fel den tror cykelbanan forsätter vilket den inte gör. Det är en cykelpassage. Om du ser den lilla punkten som är övermålad på övergångsstället där ska cyklar stanna. Där slutar cykelbanan och överfångstället tar över. Om cykelbanan hade forsatt hade du ju fått cykla på övergångstället.

Därför gör man så här med cykel passager och cykelöverfarter. Det är olika regler som gäller och reglerna är rätt nya.
Citera
2025-07-01, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisseman
Det kryllar verkligen av folk i denna tråden som inte borde ha körkort.

Det finns massor av trafiklösningar som varken är cykelpassage eller cykelöverfart.

Det finns även något som heter obruten väg, detta används ofta av kommunerna för att både bilister och cyklister skall vara osäkra på vad som gäller. Den klassiska lösningen för detta är när cykelbanan har jämnhög asfalt hela vägen medan bilvägen har en stensatt kant innan cykelbanan. Här har bilisten väjningsplikt. Det behövs då inga skyltar...

I fallet i denna tråden är det klockrent lastbilen som har svängt in över cyklisten fil. Detta innebär dock inte nödvändigtvis att lastbilens förare är skyldig då det kan vara cyklisten som kommit sent in i situationen och därför borde ha väjt.

Det finns en dödsolycka i Göteborg där en cyklist blev krossad av en lastbil där chauffören friades trots att han svängde över en cykelbana. Denna var förresten av typen "obruten väg" för cyklisten. Men i det fallet bedömdes inte att lastbilschauffören skulle kunna ha sätt cyklisten innan denna svängde över cykelbanan. På just detta ställe har jag sett flera andra incidenter, inklusive en cyklist som hamnade under en bil. Ibland har det varit bilisterna fel, men ofta är det cyklisten som kört snabbare än vad trafiksituationen tillåter.
Troligen har du fel i din analys, lastbilen har inte korsat någon cykelbana, det är en cykelpassage, du kan läsa på transportstyrelsen vem som har företräde i detta fall,
Citera
2025-07-01, 23:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrsharpangel2
Hade det inte varit ett övergångsställe där så stämmer det du skriver. MEN nu när du kommer till övergångstället så slutar cykelvägen och du ska passera en gata med en cykelpassage då ska du lämna bilarna företräde. Du har väjningsplikt då. Men det kommer antagligen inte spela någon roll hur jag förklarar deta men du har faktiskt fel

Nej, det kommer inte spela någon roll hur du förklarar det för det är du som har tvärfel. Svängande bilist ska lämna företräde för cyklister.
Citera
2025-07-01, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xanatoz
Nej, det kommer inte spela någon roll hur du förklarar det för det är du som har tvärfel. Svängande bilist ska lämna företräde för cyklister.
Cykelpassage: Cyklister och mopedister har väjningsplikt
Vid en cykelpassage ska bilister anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister och mopedister som är ute på cykelpassagen.

Cyklister och mopedister som ska färdas ut på en cykelpassage måste sänka hastigheten innan utfart. De ska även ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara. Cyklister och mopedister har alltså väjningsplikt när de ska korsa en väg på en cykelpassage.

Cykelpassagen kan märkas ut med vägmarkering M16 men det är inte nödvändigt.
https://msverige.se/resa-med-bil/tra...cykeloverfart/
Vi tar det igen du har fel enligt lagen enligt Transportstyrelsen och enligt alla andra bedömare i frågan
Citera
2025-07-01, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klarlack
100 % rätt.
När du ska svänga höger eller vänster avviker du från färdriktningen.
Det säger sig självt att man har väjningsplikt.

Folk kan titta på denna gatubild. Det är väl uppenbart att bilar ska vänta tills alla mopedister, cyklister och andra passerat!
https://maps.app.goo.gl/QDV1VvsLdYMb8RQ69

Jag har cyklat här så många gånger. ALLA bilister, bussar, lastbilar m fl stannar alltid när jag cyklar framåt. Och jag brukar alltid vinka vänligt till alla bilister som stannar för mig.
Du har rätt att alla bilister stannar där,,jag gör det också, senast för några timmar sedan,,men det beror endast på att ALLA cyklister bara dammar på! och inte vet/förstår/skiter i reglerna! Detta är en cykelpassage vilket innebär att cyklisterna skall lämna företräde, läs gärna på transporstyrelsen,
Citera
2025-07-01, 23:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Troligen har du fel i din analys, lastbilen har inte korsat någon cykelbana, det är en cykelpassage, du kan läsa på transportstyrelsen vem som har företräde i detta fall,

Det är för det första en bevakad cykelpassage, de regler du hänvisar till gäller trafik som korsar den men det spelar mindre roll då det hanteras av trafikljusen. I det här fallet gäller reglerna för fordon som svänger, och då ska lastbilen lämna företräde.

Grejar man inte att läsa och förstå lagtexter är det bara att läsa på valfri pluggsida för körkort, där brukar det förklaras med lite enklare termer...
Citera
2025-07-01, 23:23
Medlem
Citat:
Vid en cykelpassage ska bilister anpassa hastigheten så att det inte uppstår fara för cyklister och mopedister som är ute på cykelpassagen.

Cyklister och mopedister som ska färdas ut på en cykelpassage måste sänka hastigheten innan utfart. De ska även ta hänsyn till fordon som närmar sig passagen och får korsa vägen endast om det kan ske utan fara. Cyklister och mopedister har alltså väjningsplikt när de ska korsa en väg på en cykelpassage.

Vi tar det igen du har fel enligt lagen enligt Transportstyrelsen och enligt alla andra bedömare i frågan
Alla som svänger har väjningsplikt mot korsande trafik. Det är inte högerregeln vi pratar om här.
Citera
2025-07-01, 23:26
Medlem
Citat:

Att du skriver att cykelpassage KAN märkas ut med M16 visar hur bra koll du har... sedan ett gäng år SKALL den markeras med M16. Men det spelar ingen roll, för det är "svängningsreglerna" som gäller i det här fallet.

Skillnaden mellan oss är att du tror att du har rätt, medan jag vet att jag har det.
Citera
2025-07-01, 23:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zkumbollen
Så tragiskt

Något man undrar är om tjejen fipplade med mobilen och eller hade hörlurar på sig?

För jag blir ofta förundrad hur många zoombies det är i trafiken nuförtiden, helt väck

I San Francisco är det sedan minst 2014 ett lagbrott / böter om man cyklar med hörlurar på i vissa distrikt

Samt polisen haffar inom synhåll alla som kör bil och fipplar med mobilen
Dagens bilar är välisolerade och man hör ingenting utifrån i, och de kommer med bra bilstereo. Varför är det ett problem med lurar då?

Bilister är sämre än cyklister på att uppfatta omgivningen, eftersom bilister sitter och sover i sina bilar.
Citera
2025-07-01, 23:41
Medlem
Moobs avatar
Ev har bilar från Rosenlundsgatan företräde mot cyklarna på passagen, men icke de som svänger in från ringvägen eftersom cyklister inte passerar ringvägen på passagen.
Men håller man sig som cyklist alltid i körbanan så behöver man inte bry sig om någon passage, utan man kör på som vore man en bil eller mc .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in