Hej.
Du har koll på vad som krävs av dig i framtiden, för att skadehantera så bör du fundera på:
1. Radera så många konton du kan. Där du inte kan radera kontot själv kan du maila ägarna att ta bort dig.
2. Där du inte kan radera ditt konto av ett skäl eller annat, plocka bort så mycket data du kan om dig själv. Det vill säga, gör kontot mindre värdefullt för attack.
3. Byt lösenord på samtliga konton, särskilt de du inte kan ta bort dig själv ifrån.
Som andra nämner är tvåfaktorsautentisering ett skydd när någon redan har dina uppgifter.
Du kan också göra en analys av kontona där du överväger skadan som kan uppstå vid attack, för att hjälpa dig själva att prioritera.
Om du använder ett enda mailkonto som en typ av huvudkonto är det väldigt viktigt att du skyddar det.
Citat:
Ursprungligen postat av
Despat
Hej.
Så jag har fått alla mina lösenord läckta och jag känner mig skapligt överväldigad. Jag har uppdaterat alla mina nuvarande konton jag brukar. Men ska man seriöst uppdatera sina 100 resterande gamla konton man ej brukar? Än värre är att jag fram tills detta hände har återanvänt lösenord, och jag har definitivt ännu mer konton än de som kom ut i läckan. Som jag inte har en aning om vilka de är.
Det känns absolut omöjligt att få någon sorts struktur på allt detta eller ha någon sorts koll alls egentligen. Jag tror genuint att en vanlig person kanske har minst 200 konton online, om inte mer.
Jag kan ge ett exempel på varför jag säger så. Jag bokar flyg till en semesterort -> Kräver konto. Jag bokar ett hotell på orten -> Kräver ett nytt konto. Jag åker med Uber från flygplatsen till hotellet -> Kräver ett nytt konto. Jag kanske tar sen en elsparkcykel till affären från hotellet -> Kräver ett nytt konto. Ifall man är medlem i affärskedjan får man rabatt -> Kräver nytt konto.
Väl hemma från affären bestämmer jag mig för att beställa hem den där plattan jag alltid har velat ha från typ NetOnNet -> Starka incitament att skaffa ett nytt konto. Jag betalar via faktura, vilken går via ResursBank -> Kräver nytt konto. Sen fixar jag en fin pizza till hotellet -> Kräver nytt konto hos Foodora t.ex. Sen när jag ska på restaurang på kvällen finns inte de där tidigare elsparkcyklarna till hands, utan får skaffa en från ett annat företag -> Kräver nytt konto. Väl i restaurangen får man kanske 10% rabatt om man är medlem -> Kräver nytt konto.
Ja jag kan ta det hur långt som helst men jag tror att ni fattar vad jag menar. Det känns absolut omöjligt och totalt orealistiskt att ha koll över all ens konton, såvida man inte sedan tidigare har varit extremt noggrann med vart man reggar sig, vilket nog väldigt få är och har varit.
Så när jag nu har säkrat mina nuvarande konton, till den grad jag kan, så funderar jag lite på detta med eventuellt återbruk av gamla konton i framtiden. Och vad man ska göra där?
Som sagt jag är totalt överväldigad. Sett till hur absolut omöjligt detta är att säkerställa/skydda så är jag mer och mer inställd på att bara ett riktigt fåtal typer av konton kräver min uppmärksamhet. Och att allt annat är liksom fair game. Är detta rimligt?