Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-06-30, 16:05
Medlem
talcsofts avatar
Går på en veckas semester på fredag, för att huvuddelen av semestern måste tas ut under sommaren, jag hade glatt fortsatt jobba när vädret sviker, och prognosen är ju en katastrof.

Regn varje dag så långt fram smhi visar, temperaturen toppar vid 18, och den här jävla byvinden ligger över 10 m/s varje dag.

Ingen idé att göra iordning balkongen, köpa nya möbler och försöka ta sig en öl, de stackars blommorna jag ställt ut är rejält piskade

Letar sista minuten
Citera
2025-06-30, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Från torsdag och framåt orkar inte ens temperaturen över 15 grader i södra sverige.

Var ser du den prognosen? Jag kan faktiskt inte hitta någon ort i södra Sverige där temperaturen inte överstiger 15 grader till helgen enligt smhi. Ser ut att bli 17-18 grader här i Göteborg från torsdag och framåt. Vilket såklart är kallt för att vara i juli då normal temperatur är 22 grader.
Senast redigerad av Jal16 2025-06-30 kl. 16:25.
Citera
2025-06-30, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niceweathertoday
Typ 26 grader är vad dom kallar supervärme nu för tiden

Normal svensk sommar för 10 år sedan.

Normal temperatur i södra Sverige är 22-23 grader i juli (dagtid). "Supervärmen" passerar oss hastigt och det hinner inte bli någon extrem värme. Nere i Tyskland kan det bli över 35 grader.
Senast redigerad av Jal16 2025-06-30 kl. 16:40.
Citera
2025-07-01, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av talcsoft
Går på en veckas semester på fredag, för att huvuddelen av semestern måste tas ut under sommaren, jag hade glatt fortsatt jobba när vädret sviker, och prognosen är ju en katastrof.

Regn varje dag så långt fram smhi visar, temperaturen toppar vid 18, och den här jävla byvinden ligger över 10 m/s varje dag.

Ingen idé att göra iordning balkongen, köpa nya möbler och försöka ta sig en öl, de stackars blommorna jag ställt ut är rejält piskade

Letar sista minuten

Varför chansar du på att det ska bli högsommar om sol och värme är så viktigt?
Citera
2025-07-01, 12:11
Avstängd
Jag har föreslagit för SVT att de skall byta ut sin solsymbol på kartorna mot en krulltott (stiliserat negerhuvud) under värmeböljor. Jag tror att det skulle göra väderkartorna mera lättlästa
Citera
2025-07-01, 12:44
Medlem
Fangfaces avatar
Bra förslag, hade blivit roligare kartor.

Når vi 35° imorrn tro? Ser ut att bli omkring 33 på många ställen.
Gissar på 35,2° som varmast.
Lär väl bli tropisk natt på många ställen oxå.

Sen ska det bli skönt med lite svalare väder från fredag och framåt. 19-20° och rätt mycket regn står det i prognosen, så 21-23° och inget regn blir det i verkligheten.
Helt ok.
Citera
2025-07-01, 13:08
Medlem
Klappasäftens avatar
Värmen kom och gick nu kommer hösten. Solen börjar redan bli för svag för att ge några större värmeböljor.
Citera
2025-07-01, 13:47
Medlem
talcsofts avatar
Varmt och skönt idag
Citera
2025-07-01, 14:48
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Värmen kom och gick nu kommer hösten. Solen börjar redan bli för svag för att ge några större värmeböljor.
Borde inte du vara ute i solen idag och inte sitta inne och skriva på flashback?
Citera
2025-07-01, 15:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fangface
Bra förslag, hade blivit roligare kartor.

Når vi 35° imorrn tro? Ser ut att bli omkring 33 på många ställen.
Gissar på 35,2° som varmast.
Lär väl bli tropisk natt på många ställen oxå.

Sen ska det bli skönt med lite svalare väder från fredag och framåt. 19-20° och rätt mycket regn står det i prognosen, så 21-23° och inget regn blir det i verkligheten.
Helt ok.

I norra Sverige blev det bara en dag och ca 22 grader.
Ganska skönt väder iofs även om det inte är så att man lockas till stranden.
Citera
2025-07-01, 16:11
Medlem
YouNailedIts avatar
27 grader här nu i skrivandets stund. SMHI:s automatprognos vill ha 29 grader kl 17, men som vanligt blir det alltid lägre maximitemp. Imorgon hela 32 grader enligt prognosen, men det tvivlar jag på.
Citera
2025-07-01, 16:22
Medlem
YouNailedIts avatar
Citat:

Solen är definitivt inte för svag. Den är som starkast nu med högsta solvinkeln. Värmeböljor kan vi få i augusti, även om solen står lägre på himlen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in