Citat:
Ursprungligen postat av
X.files
Jag skulle vilja höra era erfarenheter och tankar kring detta, att "checka ut" eller ta avstånd från samhället. Med detta menas inte att sluta jobba, flytta ut i skogen, bo i husvagn eller något annat tydligt avvikande, utan snarare att checka ut från samhället mentalt.
T.ex.
- Sluta följa mainstream-media (innehåller endast vinklad och lögnaktig nyhetsrapportering och uppmaningar till dekadens, otrohet, ateism, drogmissbruk osv).
- Sluta följa politik (alla "demokratiska" politiker ljuger, vänder kappan efter vinden och tycker i princip likadant i alla samhällsförvandlande frågor. Sossarna går med i NATO, V stödjer Israel och utesluter medlemmar för israelkritik, SD stoppar inte invandringen, M driver igenom könsbyteslagen osv)
- Sluta följa normer för hur "man ska" bete sig, t.ex sluta fika med kollegorna på arbetsplatsen, sluta instämma i "the current thing" i diskussioner såsom att hata Trump eftersom Alex Schulman på DN gör det.
- Tala sanning och stå för vad man tycker även när gruppen/kollegorna har fel och tycker annat.
- Inte godhetssignalera.
Ni som har erfarenhet av detta får gärna svara, också om det finns andra tydliga exempel på avståndstagande än de jag listade. Hur har det förändrat era liv, trivs ni bättre idag än innan, vilka positiva respektive negativa konsekvenser har det fått? Majoriteten av människorna är ju rätt småsinta och tål inte sådant som inte överensstämmer med deras egna värderingar och sätt att göra saker på.
PS. Om tråden passar bättre någon annanstans får mod gärna flytta den.
Nu menade du inte att sluta jobba och flytta till skogen, men det var precis det jag gjorde, för jag hade råd och kunde. Kände ingen mening att lönearbeta när hälften går till skatt och merparten av det till sådant jag verkligen avskyr. Bidrar fortfarande med skatt genom aktieutdelning och skatt på ränta, men i mycket mindre utsträckning än tidigare. Kör bil också och det är ju bilskatt och moms på bensinskatten eller om det var tvärt om?
Stäng ned dina sociala medier, sluta fika med dina kollegor på jobbet om du inte tycker om dem. Sa flera gånger rakt ut till folk: Jag har betalt för att umgås med dig på jobbet, men efter arbetstid - ALDIG! Till vissa jag tyckte extremt illa om brukade jag säga, jag har OB tillägg för att prata med dig.
På fritiden väljer man vilka man umgås med eller har på sina social medier. har Facebook, men den är helt stängd för allmänheten, har endast folk jag umgås med där.