• 1
  • 2
2025-06-29, 21:30
Medlem
Hej!

Har ett äldre badrum där det enbart suttit en "energisparande halogen" (E27) som belysning, AIRAM 46W, 240 V 50/60 Hz, 2800 K, 702lm.

Det säljs ju inte längre "vanliga" glödlampor, räcker det då med en som har 702lm för att jag ska få lika bra ljus, eller är dagens glödlampor så mesiga att det behövs högre lm än så?

Och ser man bäst och tydligast i varmvitt, kallvitt eller neutralvitt sken?

Tack på förhand!
Citera
2025-06-29, 22:03
Medlem
321js avatar
https://www.boolighting.com/sv/guide...OHvtlJqRDPLqkd

Varmvit (2000K – 3000K): Föreställ dig det varma skenet från ett stearinljus – inbjudande, lugnande och lätt bärnstensfärgat. Det här är det ljus som får utrymmen att kännas mysiga och bekväma. Tänk sovrum, vardagsrum eller matplatser där du vill koppla av eller varva ner efter en lång dag.

Neutralvit (3500K – 4500K): Om du kisar lite är det varken för varmt eller för kallt. Den är praktisk och balanserad för utrymmen där du behöver klarhet utan att känna dig som i ett undersökningsrum på ett sjukhus. Perfekt för kontor, kök och klassrum – utrymmen där både fokus och komfort är viktigt.

Kallvit (5000K – 6500K): Nu laddar du in i ett ljust, dagsljusliknande utrymme. Det här är det ljus du vill ha på platser som kräver vakenhet och precision. Du hittar det här ljuset i kommersiella miljöer, områden med arbetsbelysning eller till och med utomhus. Det känns skarpt – nästan så att du måste hålla dig vaken och aktiv.

Samma lumen borde räcka men det kan väl vara olika för olika personer vad som behövs.
Senast redigerad av 321j 2025-06-29 kl. 22:06.
Citera
2025-06-29, 22:27
Medlem
Busgriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ny.Koala
Hej!

Har ett äldre badrum där det enbart suttit en "energisparande halogen" (E27) som belysning, AIRAM 46W, 240 V 50/60 Hz, 2800 K, 702lm.

Det säljs ju inte längre "vanliga" glödlampor, räcker det då med en som har 702lm för att jag ska få lika bra ljus, eller är dagens glödlampor så mesiga att det behövs högre lm än så?

Tack på förhand!
Köp en Airam igen, men denna gången en smartlampa där man kan reglera både värme, färg och styrka, så kan du pröva dig fram. Du måste inte kontrollera den via app efteråt, det är en bonus för den som så önskar.

https://www.airam.fi/se/product/smar...e27-op-4713890
Citera
2025-06-30, 00:41
Medlem
KiselMupps avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

Det fetade: Lumen anger ljusflödet, M.a.o 702 lumen är 702 lumen oavsett antal watt eller färgtemperatur.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lumen_(enhet)
Citera
2025-06-30, 02:07
Medlem
Se till så du har fler ljuspunkter på toan! En som lyser i ansiktet vid spegeln och en som lyser rejält som allmänbelysning när du ska städa. Någon mildare variant för nattliga besök/morgnar innan ögonen vant sig. Så svaret blir olika
Citera
2025-06-30, 03:09
Medlem
Jag hatar när det är "murrigt" ljus i badrum. En vinter när jag var så jävla trött i största allmänhet satte jag in en sån här på toaletten: LED Opal E27 4000K 1520lm 14W

Nu har jag fönsterlöst badrum men blev glatt överraskad över att ha en stark "dagsljus"-lampa i badrummet. Något jag rekommenderar.
Citera
2025-06-30, 08:11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Hej!

Tack på förhand!

702 lumen är 702 lumen oavsett vad det kommer från för ljuskälla. Lumen säger exakt vad en ljusjälla ger för ljus, det gör inte watt. Watt talar bara om vad ljuskällan förbrukar.

Och kalla det inte glödlampa, de finns inte längre.
Citera
2025-06-30, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
702 lumen är 702 lumen oavsett vad det kommer från för ljuskälla. Lumen säger exakt vad en ljusjälla ger för ljus, det gör inte watt. Watt talar bara om vad ljuskällan förbrukar.

Och kalla det inte glödlampa, de finns inte längre.

Citat:
Ursprungligen postat av 321j
https://www.boolighting.com/sv/guide...OHvtlJqRDPLqkd

Varmvit (2000K – 3000K): Föreställ dig det varma skenet från ett stearinljus – inbjudande, lugnande och lätt bärnstensfärgat. Det här är det ljus som får utrymmen att kännas mysiga och bekväma. Tänk sovrum, vardagsrum eller matplatser där du vill koppla av eller varva ner efter en lång dag.

Neutralvit (3500K – 4500K): Om du kisar lite är det varken för varmt eller för kallt. Den är praktisk och balanserad för utrymmen där du behöver klarhet utan att känna dig som i ett undersökningsrum på ett sjukhus. Perfekt för kontor, kök och klassrum – utrymmen där både fokus och komfort är viktigt.

Kallvit (5000K – 6500K): Nu laddar du in i ett ljust, dagsljusliknande utrymme. Det här är det ljus du vill ha på platser som kräver vakenhet och precision. Du hittar det här ljuset i kommersiella miljöer, områden med arbetsbelysning eller till och med utomhus. Det känns skarpt – nästan så att du måste hålla dig vaken och aktiv.

Samma lumen borde räcka men det kan väl vara olika för olika personer vad som behövs.

Citat:
Ursprungligen postat av Busgris
Köp en Airam igen, men denna gången en smartlampa där man kan reglera både värme, färg och styrka, så kan du pröva dig fram. Du måste inte kontrollera den via app efteråt, det är en bonus för den som så önskar.

https://www.airam.fi/se/product/smar...e27-op-4713890

Citat:
Ursprungligen postat av KiselMupp
Det fetade: Lumen anger ljusflödet, M.a.o 702 lumen är 702 lumen oavsett antal watt eller färgtemperatur.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Lumen_(enhet)

Citat:
Ursprungligen postat av Alreadyexperienced
Se till så du har fler ljuspunkter på toan! En som lyser i ansiktet vid spegeln och en som lyser rejält som allmänbelysning när du ska städa. Någon mildare variant för nattliga besök/morgnar innan ögonen vant sig. Så svaret blir olika

Citat:
Ursprungligen postat av knarkmamma
Jag hatar när det är "murrigt" ljus i badrum. En vinter när jag var så jävla trött i största allmänhet satte jag in en sån här på toaletten: LED Opal E27 4000K 1520lm 14W

Nu har jag fönsterlöst badrum men blev glatt överraskad över att ha en stark "dagsljus"-lampa i badrummet. Något jag rekommenderar.

Kanske inte spelar jättestor roll, men vad brukar vara det mest vanliga i privatpersoners badrum? Varmvitt, neutralvitt eller kallvitt? Tänkte om kallvitt är mer passande hos tandläkare och i en operationssal.
Senast redigerad av Ny.Koala 2025-06-30 kl. 08:44.
Citera
2025-06-30, 08:16
Medlem
321js avatar
AI-översikt
För ett varmt och avslappnande ljus i badrummet bör du välja en färgtemperatur på 2700-3300 Kelvin (varmvitt ljus). Detta skapar en behaglig atmosfär för avkoppling och bad. För arbetsbelysning, som vid spegeln, kan en något kallare nyans (4000 Kelvin) vara mer lämplig för att ge ett klarare ljus. Här är några tips för att uppnå rätt ljus i badrummet:
  • Välj rätt färgtemperatur: En varmare färgtemperatur (2700-3300K) är idealisk för att skapa en avslappnande atmosfär.
Använd dimmers: Möjligheten att dimra ljuset gör att du kan anpassa belysningen efter behov och skapa olika stämningar.
Möjligheten att dimra ljuset gör att du kan anpassa belysningen efter behov och skapa olika stämningar. Kombinera olika ljuskällor: Använd spotlights för allmänbelysning, vägglampetter för spegelbelysning och eventuellt en taklampa för extra atmosfär.

Placera ljuskällorna rätt: Se till att ljuset faller på dig och inte i spegeln när du står framför den. Tänk på IP-klassningen: Välj armaturer som är lämpliga för våtrum (IP44 eller högre). Välj armaturer som är lämpliga för våtrum (IP44 eller högre). Använd ljusets nyans för att skapa en känsla: Kallare ljus kan upplevas som mer funktionellt medan varmare ljus ger en mer avslappnad känsla.
------------------------------------------

Jag har 2700 K och är nöjd med det, utan att vara professor i ämnet så tror jag att de flesta har varmvitt ljus.
Senast redigerad av 321j 2025-06-30 kl. 08:23.
Citera
2025-06-30, 08:44
Medlem
Gör det stor skillnad huruvida själva lampan är matt eller klar?
Citera
2025-06-30, 08:48
Medlem
321js avatar
AI-översikt

Ja, det är stor skillnad på en matt och en klar ljuskälla, både när det gäller ljusets spridning och hur det upplevs i rummet.
En klar ljuskälla, som en genomskinlig glödlampa, ger ett mer direkt och fokuserat ljus. Det kan vara bra om du vill ha ett starkare ljus eller om du har en skärm som är genomskinlig eller har ett mönster som du vill framhäva.
En matt ljuskälla, å andra sidan, sprider ljuset mer jämnt och mjukt. Det är bra om du vill ha en diffus, mysig belysning utan skarpa skuggor. Matta ljuskällor passar bra i armaturer med frostat glas eller om du vill ha ett mjukare sken i rummet.
Sammanfattningsvis kan man säga:

Klar ljuskälla:
Mer fokuserat, starkare ljus, bra för detaljer och genomskinliga skärmar.
Matt ljuskälla:
Mer diffust, mjukare ljus, bra för stämningsbelysning och jämnt ljus över skärmar.

Tänk på vilken typ av ljus du vill ha i rummet och vilken typ av armatur du har när du väljer ljuskälla.
Citera
2025-06-30, 09:01
Medlem
321js avatar
AI-översikt

Vad är AI:s rekommendation för Ny.Koalas inköp av badrumslampa?

Vi rekommenderar en matt lampa med varm vittljus med cirka 800 lumen.

De flesta lampor har hög kvalitet. För de kunder som gillar kända varumärken så brukar Philips och Osram vara populära alternativ.

https://www.radron.se/tester/boende-...lampor/tabell/
Bäst i test led-lampor

11 jan. 2025 — Råd & Rön har testat 65 led-lampor. Läs vårt test så vet du vilka lampor som ger bäst ljus och drar minst energi.
Senast redigerad av 321j 2025-06-30 kl. 09:21.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in