2025-06-29, 20:35
Medlem
PrintPowers avatar
På tisdag behöver jag fördela 550-600k på aktier och fonder, har dock rätt dålig koll, så tänkte fråga Flashback om hjälp.

Pengarna ligger på Avanza nu, så köper allt där ifrån.

Det är tänkta att användas till kontantinsats om ca 4-6år, så vi vill helst inte att allt kan försvinna men skulle inte gå under om det står stilla.

Helst vill vi kanske lägga 75% relativt säkert och 25% mer riskfyllt. Men kanske tänker helt fel här, kom gärna med förslag.

Tack på förhand.
Citera
2025-06-29, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrintPower
På tisdag behöver jag fördela 550-600k på aktier och fonder, har dock rätt dålig koll, så tänkte fråga Flashback om hjälp.

Det är tänkta att användas till kontantinsats om ca 4-6år, så vi vill helst inte att allt kan försvinna men skulle inte gå under om det står stilla.

Helst vill vi kanske lägga 75% relativt säkert och 25% mer riskfyllt. Men kanske tänker helt fel här, kom gärna med förslag.

Tack på förhand.
Nu tycker du att jag är tråkig, men sätt dina 75% på ett sparkonto. Jag själv har ungefär 40% på spar, och visst är det trist när man ser på den dåliga räntan. Men om pengarna behövs snart så kan det ändå vara fiffigt.
Citera
2025-06-29, 21:03
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:

Tack på förhand.
Med en så förhållandevis kort sparhorisont skulle jag inte lägga pengarna på börsen överhuvudtaget. Du skriver ju själv att du ska använda dem som kontantinsats. Förslagsvis borde bara ha pengarna på ett sparkonto eller räntefond så att du får runt 2-3% ränta/avkastning.
Citera
2025-06-29, 21:22
Medlem
PrintPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stiffinger
Nu tycker du att jag är tråkig, men sätt dina 75% på ett sparkonto. Jag själv har ungefär 40% på spar, och visst är det trist när man ser på den dåliga räntan. Men om pengarna behövs snart så kan det ändå vara fiffigt.

Jag behöver dom om 4-6 år? Låter dumt att låta dom ligga på ett sparkonto..
Citera
2025-06-29, 21:23
Medlem
pn222jws avatar
Kina och Japan tror jag kommer gå bra dom kommande åren liksom guldfonder.
Citera
2025-06-29, 21:23
Medlem
PrintPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Libertarismus
Med en så förhållandevis kort sparhorisont skulle jag inte lägga pengarna på börsen överhuvudtaget. Du skriver ju själv att du ska använda dem som kontantinsats. Förslagsvis borde bara ha pengarna på ett sparkonto eller räntefond så att du får runt 2-3% ränta/avkastning.

Varför? När jag kan lägga dom i en lågrisk fond som ger mig 4-7%?
Citera
2025-06-29, 21:24
Medlem
Citat:
Jag behöver dom om 4-6 år? Låter dumt att låta dom ligga på ett sparkonto..
Se det som en försäkring. Börsen har fallit förr. Om du verkligen behöver pengarna om 4-6 år så kan det vara dumt att chansa.
Citat:
Varför? När jag kan lägga dom i en lågrisk fond som ger mig 4-7%?
Om du kan hitta en fond som garanterat ger den avkastningen så ska du såklart hellre välja den än ett sparkonto. Problemet blir att hitta den.
Citera
2025-06-29, 21:25
Medlem
PrintPowers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pn222jw
Kina och Japan tror jag kommer gå bra dom kommande åren liksom guldfonder.

Lundin Gold dök 7-8% nyss, kanske är läge att lägga in något där?
Citera
2025-06-29, 21:27
Medlem
PrintPowers avatar
Citat:
Se det som en försäkring. Börsen har fallit förr. Om du verkligen behöver pengarna om 4-6 år så kan det vara dumt att chansa.

När föll börsen så illa att man förlorade så mycket pengar på spridda fonder?
Citera
2025-06-29, 21:27
Medlem
Citat:
Lundin Gold dök 7-8% nyss, kanske är läge att lägga in något där?
Trodde din tråd var seriös.

Men visst, 25% i Lundin Oil och resten i Bitcoins. Sedan har du nog till din lägenhet om 4-6 år.
Citera
2025-06-29, 21:29
Medlem
PrintPowers avatar
Citat:
Om du kan hitta en fond som garanterat ger den avkastningen så ska du såklart hellre välja den än ett sparkonto. Problemet blir att hitta den.

Hitta nån som garanterar är ju inte så lätt.

Låt oss säga så här då.
Går investeringarna bra så blir det ett större hus, går dom dåligt får jag nöja mig med det dom räcker till.
Citera
2025-06-29, 21:30
Medlem
Citat:
När föll börsen så illa att man förlorade så mycket pengar på spridda fonder?
2000-2001.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in