2025-06-29, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fakbab
Jag förstår vart du vill komma men du lägger fram samma missförstånd hela tiden. Begreppet hög konsumtion är givetvis individuellt. Hög konsumtion för en liten tjej på 50kg är givetvis något helt annat än för ett manlig muskelberg på 150 kg. Det fina med PEth-värdena är ju att de visar på skadan för individen, egentligen oavsett hur många standardglas det handlar om för respektive person. Så därför är det fullt rimligt att samma gräns på 0,3 gäller för alla. Det är inte intressant hur många glas de har druckit.
Men nu handlar förstås inte tråden om vilken skada alkoholen kan åsamka individen. Tråden handlar om trafiksäkerhet. Det finns gott om individer som ligger stadigt över 0,3 utan att vara trafikfarliga på något vis, eftersom de inte kör bil förrän långt efter att all påverkan på omdöme och reaktionsförmåga är borta. Jag känner inte till någon som är bakfull kl. 7 efter att kvällen innan ha druckit två glas vin kl. 18-21, och sovit 8 timmar. Och om du varje kväll dricker två glas vin kommer du nästan garanterat få ett PEth-värde som överstiger 0,3.
2025-06-29, 14:20
Avslutad
Citat:
Jag förstår vart du vill komma men du lägger fram samma missförstånd hela tiden. Begreppet hög konsumtion är givetvis individuellt. Hög konsumtion för en liten tjej på 50kg är givetvis något helt annat än för ett manlig muskelberg på 150 kg. Det fina med PEth-värdena är ju att de visar på skadan för individen, egentligen oavsett hur många standardglas det handlar om för respektive person. Så därför är det fullt rimligt att samma gräns på 0,3 gäller för alla. Det är inte intressant hur många glas de har druckit.

Varken du eller Transportstyrelsen kan bevisa detta. Ni har fått frågan om och om igen och ni har inte levererat en enda länk till fakta kring det ni påstår. Det handlar snarare om en efterhandskonstruktion från er.
2025-06-29, 14:21
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Dels för det behövs inte då det är irrelevant, det ser du även hur T.S samt regeringen ställt sig i frågan.
[...]
Du spammar tråden med nonsens och cirkelresonemang. Nu säger du att Transportstyrelsen inte har gjort något fel eftersom Transortstyrelsen och regeringen inte medger något fel. Det är ett infantilt cirkelresonemang.
2025-06-29, 14:25
Medlem
Citat:
varför blandar du in folkhälsa
Man kan ju omöjligt säga om och när en eventuell skada uppstår på grund av Pethtest
som visar över 0.3
2025-06-29, 14:31
Medlem
Totiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Osynlige.Mannen
Problemet är att läkarna tror att ett värde på 0,3 endast kan uppnås vid hög alkoholkonsumtion. Och då kommer problemet med misstro. Patienten säger fullständigt sanningsenligt "jag dricker ett glas vin varje kväll, det är allt". Läkaren tror på TS som trumpetar ut att det krävs minst fyra glas vin varje kväll för att komma upp i ett så högt värde. Läkaren tror att TS har på fötterna och misstror därför patienten. Många skriver om att folk gravt underskattar sin alkoholkonsumtion när de pratar med läkare, vilket bevisas av PEth-prover. Det är ett klockrent exempel på cirkelresonemang.

Testa följande tanke: Olika människor kan få mycket olika PEth-värde vid samma konsumtion. Det är inte patienterna som ljuger, det är PEth-provet som är värdelöst som indikator för alkoholproblematik. Det indikerar endast att alkoholkonsumtion förekommer över huvud taget. Linn är ett utmärkt exempel. Hon får höga PEth-värden efter festande och låga PEth-värden däremellan. Hon skåpsuper alltså inte utan hon festar ibland, vilket ger höga PEth-värden strax därefter. Det är ingenting som gör henne till en sämre bilförare, oavsett vad chatgpt anser om saken.
Ja, hela upplägget från indragning av körkort till försvaret av maktövergreppen bygger på cirkelresonemang där Transportstyrelsens och läkarnas agerande används som ”bevis” på agerandets riktighet. Det sätter såväl rättssäkerheten som demokratin ur spel. (Liknande upplägg förekommer även i andra sammanhang med myndigheter och vården.)
2025-06-29, 14:43
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tyr96sn213bda
Varken du eller Transportstyrelsen kan bevisa detta. Ni har fått frågan om och om igen och ni har inte levererat en enda länk till fakta kring det ni påstår. Det handlar snarare om en efterhandskonstruktion från er.

Du har fått flera relevanta länkar av Transportstyrelsen. Ditt problem är att du inte klarar att förstå detta eftersom PEth inte nämns. Du saknar totalt förmåga att dra slutsatser av olika samband baserat på logiskt tänkande, du förstår bara rena siffror och att slutsatsen står i klartext. Låt därför smarta och kunniga människor göra det istället, typ forskare och experter på Transportstyrelsen. Du kommer aldrig någonsin att förstå själv.
2025-06-29, 14:46
Medlem
fakbabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milla2025
varför blandar du in folkhälsa
Man kan ju omöjligt säga om och när en eventuell skada uppstår på grund av Pethtest
som visar över 0.3

Skadan uppstår givetvis av alkoholen, inte av själva testandet. Mycket märklig fråga, du verkar inte förstå alls vad det handlar om. Forskningen uttalar sig om risk för skada på gruppnivå, samma gäller för andra medicinska tillstånd som epilepsi och diabetes. Man vill minska risken för olyckor på gruppnivå genom att ta bort olämpliga personer från att köra. Jag räknar inte med att du ska förstå. Men det känns tryggt att smarta och kompetenta människor på Transportstyrelsen jobbar med detta, inte totala amatörer.
2025-06-29, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Totius
Du spammar tråden med nonsens och cirkelresonemang. Nu säger du att Transportstyrelsen inte har gjort något fel eftersom Transortstyrelsen och regeringen inte medger något fel. Det är ett infantilt cirkelresonemang.
Men det är det inte, bara för att man förändrar innebär inte något fel utförts. Man genomför en nya sätt o nya riktlinjer som inom det mesta, bara för man införde vilostund för chaufförer innebär inte alla blev trötta efter en visstid. men förändringen genomfördes, folk blev straffade o nu vet man om att den gäller.

Att läkare använder peth som hjälpmedel för att utfärda en bedömning är inget fel.

Att läkare självmant skicka in till TS att något är fel med denna persons medicinska termer ang alkohol vill jag rapportera till er, ska inte heller ses som något fel.
Enda som behövs är att finjustera hur detta ska fungera på bästa sätt. Principen med PEth är alltså inte fel.
2025-06-29, 14:58
Medlem
Citat:
Skadan uppstår givetvis av alkoholen, inte av själva testandet. Mycket märklig fråga, du verkar inte förstå alls vad det handlar om. Forskningen uttalar sig om risk för skada på gruppnivå, samma gäller för andra medicinska tillstånd som epilepsi och diabetes. Man vill minska risken för olyckor på gruppnivå genom att ta bort olämpliga personer från att köra. Jag räknar inte med att du ska förstå. Men det känns tryggt att smarta och kompetenta människor på Transportstyrelsen jobbar med detta, inte totala amatörer.
Du missuppfattar det jag skrev
Pethtestet skadar givetvis inte
Att dom som jobbar på TS är smarta håller jag inte med om
Man har ju redan två skandaler på sig och ändå fortsätter man i samma stasi anda
Men det är ju ofarligt när man ska granska sig själva
2025-06-29, 15:02
Avslutad
Citat:
Du har fått flera relevanta länkar av Transportstyrelsen. Ditt problem är att du inte klarar att förstå detta eftersom PEth inte nämns. Du saknar totalt förmåga att dra slutsatser av olika samband baserat på logiskt tänkande, du förstår bara rena siffror och att slutsatsen står i klartext. Låt därför smarta och kunniga människor göra det istället, typ forskare och experter på Transportstyrelsen. Du kommer aldrig någonsin att förstå själv.

Nej, det jag fick från Transportstyrelsen bevisade ingenting gällande vilken påstådd skada olika PEth-värden skulle generera. Ljug inte.

Jag har ännu inte fått något svar från någon smart och kunnig person på Transportstyrelsen. Jag har enbart fått anonyma blajsvar.
2025-06-29, 15:25
Medlem
fakbabs avatar
Trist tonläge i Facebook-gruppen. Läkare har krav på sig att anmäla medicinsk olämplighet och Transportstyrelsen har lagkrav på sig att utöva tillsyn för behörigheter. Det finns inget alls som tyder på att någon medvetet har gjort fel.

Citat:
Nu ska jag fortsätta min agenda för att få den s.k läkare som jag blev utsatt för att hamna i skamvrån. Fortsätter även kampen mot TS för upprättelse och skadestånd.

Skamstraff ska man inte hålla på med i en demokrati. Gatans lag? Liknande hotelser har kommit i denna grupp.

Citat:
Bra du kämpar på, hoppas du kan sätta dit kräken + ett rejält Skadestånd

Noll självinsikt. Det var det egna drickandet som ledde till höga PEth-prov, inget annat.
2025-06-29, 16:24
Avslutad
Citat:
Trist tonläge i Facebook-gruppen. Läkare har krav på sig att anmäla medicinsk olämplighet och Transportstyrelsen har lagkrav på sig att utöva tillsyn för behörigheter. Det finns inget alls som tyder på att någon medvetet har gjort fel.

Skamstraff ska man inte hålla på med i en demokrati. Gatans lag? Liknande hotelser har kommit i denna grupp.

Noll självinsikt. Det var det egna drickandet som ledde till höga PEth-prov, inget annat.

Återigen, PEth-värden i sig kan inte avgöra om någon är medicinskt olämplig när det gäller körkort. Det krävs andra utredningar för det. Men, PEth-frågan är så mycket större än Transportstyrelsen. Detta kommer växa.

#PEth-gate

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in