Citat:
Ursprungligen postat av
Hadegott
Vården måste för allt i världen undvika osäkra bedömningar.
Kognitiv förmåga utvärderas via tester så här borde alla bli behandlade lika. Kriteriet ”Bristande kontroll på alkoholkonsumtionen” är väl där PEth kan komma att användas, dvs minska drickandet till uppföljningsprovet så är det lugnt och då får man tycka vad man vill om PEth provet. Abstinensproblematik är ju ett tydligt tecken på beroende, dags att ta tag i detta då det oftast innebär en ond spiral.
Gissningsvis så är flera av de 40 st som blivit av med lappen endast pga PEth också föremål för problem enligt ovan, men det kan ingen säga med säkerhet annat än en läkare (och patienten själv). Transportstyrelsen uppger även att de flesta av dessa 40 överskred gränsvärdet med marginal. Men det spelar liksom ingen roll, läkare måste göra bedömning och ställa diagnos.
Fast alla som får en diagnos förstår att det inte handla om några avancerade tester, likväl som jag berätta hur jag sjukskrev mig 2016, fick bara rätt läkare.
Eller vi har dom apatiska barnen, det blev en våg av dessa o enbart i Sverige dök det upp stora antal barn som blivit apatiska, fick diagnos "uppgivensyndromet" många svenska läkare har alltså inget problem att lämna en diagnos som inte ens existera i andra länder.
Via bl.a detta förstår dom flesta att få rätt läkare är i många fall avgörande hur ens diagnos ska framställas via peth tester o intervju då det är helt beroende av läkarens egna uppfattning/tro till peth värden. Inte heller konstigt om jag inte har förtroende för läkare ang PEth tester, eller ens hur insamlade blodtester i dalarna på 170-tusen st fått godkännande för fortsatta studier ang PEth, dvs är ens personer anonym som lämnat sitt blodprov 2013 till 2023 nu när allt förändrats hur man använder peth.