2025-06-29, 02:13
Medlem
Tidsresenarens avatar
Såg ett inlägg på Reddit och undrar vad ni tycker:

Det handlar om en Facebookgrupp som är populär bland kvinnor som dejtar. Där lägger de ut bilder på män de matchat med på Tinder, Hinge osv., och frågar andra om erfarenheter av honom – till exempel om han verkar seriös eller bara är en player. Diskussionerna är ofta väldigt detaljerade och bilderna tydliga.

I ett av svaren i Reddit-tråden framkommer att gruppen har runt 40 000 följare, och att nya grupper skapas så fort de gamla tas bort av Facebook. Det verkar alltså vara ett ganska utbrett fenomen.

Så frågan är:
▪️ Är det här lagligt eller kan det räknas som förtal/olaga integritetsintrång?
▪️ Finns det någon här som är med i gruppen och kan bekräfta dess existens?
▪️ Borde män göra samma sak – eller ska man föregå med gott exempel?

https://www.reddit.com/r/Asksweddit/s/h5cJ6rXgap
2025-06-29, 03:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Det beror på hur man kommer klassas där. Jag menar kvinnor kan tycka en viss sak i grupp. Sedan kommer de jaga efter mannen som gruppen ansett som dålig. Att bli omnämnd där kan ju vara världens bästa sak i en man sexliv.
2025-06-29, 03:56
Medlem
Landsbygdens avatar
Alla grupper och skvaller, är skit. Samtidigt är det lite kul, det som dom gör, och går att förstå syftet. Bättre vore att dom lärde sig använda sin egen hjärna från första början. Så slipper det vara oåterkalleligt för sent, för stor del av deras framtid.
2025-06-29, 04:53
Medlem
Flaskpostenss avatar
Gammal nyhet *gäsp*

Finns samma för män, några miljoner användare nu.
2025-06-29, 06:11
Medlem
PederBergmans avatar
Så länge enbart bild så är det väl ok juridiskt (kanske) men väldigt oetiskt och kränkande. Lägger man upp andra uppgifter som tex personnummer, adress eller telefonnummer är det nog absolut inte lagligt (troligtvis).
2025-06-29, 06:17
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Det beror på hur man kommer klassas där. Jag menar kvinnor kan tycka en viss sak i grupp. Sedan kommer de jaga efter mannen som gruppen ansett som dålig. Att bli omnämnd där kan ju vara världens bästa sak i en man sexliv.

🤣 Det är en intressant poäng – de gillar ju att tävla mot varandra eller sticka dolken i ryggen i smyg.

”Jaha, så han betedde sig si och så? När han ser mig kommer han minsann agera annorlunda!”

”Jaha, så han ville bara ha sex med henne? Med mig kommer han vilja mer…”

”Jaha, så han ville gifta sig med henne? Det ska han vilja med mig också.”

Vi män är lite mer simpla – vi söker oftast den som med störst sannolikhet erbjuder sex och lugn och ro. Och en smörgås!

Vissa män är dock likadana när det gäller dolkstötning, bara för att få dessa enkla saker.
Senast redigerad av Tidsresenaren 2025-06-29 kl. 06:21.
2025-06-29, 06:23
Medlem
Tidsresenarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskpostens
Gammal nyhet *gäsp*

Finns samma för män, några miljoner användare nu.

Haha, vad heter den? Måste va svårt att hänga med i en sån dock, lär komma några hundra meddelanden i sekunden typ. 😵‍💫
2025-06-29, 07:21
Bannlyst
Hur går man med i gruppen? Kan vara därför tinder har blivit sämre då kvinnor går dit och påverkas av flödet.
Vilka äckliga horungar kvinnor är
2025-06-29, 09:27
Medlem
S.O.Stolps avatar
Är det det som diskuteras här?

(FB) Tjejgrupp på Facebook hänger ut män och killar.
2025-06-29, 10:21
Medlem
swebarbs avatar
Förtal är straffbart absolut.Grupperna finns för tjejerna men det är svårt att komma in i dom väl
2025-06-29, 14:54
Medlem
mirandakerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Så frågan är:
▪️ Finns det någon här som är med i gruppen och kan bekräfta dess existens?
▪️ Borde män göra samma sak – eller ska man föregå med gott exempel?

https://www.reddit.com/r/Asksweddit/s/h5cJ6rXgap

Förtal? Ja det är förtal, men då förtal faller under enskilt åtal så kommer det med stor sannolikhet bli bre bli så att någon döms iom att det är en jobbig och kostsam rättsprocess som genomsnittssvensken inte har råd att driva.

Ja, jag är med i gruppen och kan bekräfta att flera sådana grupper existerar.

Ska män göra samma sak? Absolut det har jag inget emot. Syftet med gruppen är ju dock att varna andra för män som inte bara är players utan även för män som begått grova våldsbrott. Finns självklart kvinnor med ett kriminellt förflutet men de är oftast inte lika våldsbenägna och farliga som männen man varnar om i gruppen.
2025-06-29, 16:00
Medlem
franges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tidsresenaren
Så frågan är:
Är syftet att peka ut en person som klandervärdig så är det solklart förtal enligt Brottsbalken 5 kap. 1 §. Är det dessutom så att det får omfattande spridning (40 000 medlemmar är definitivt det) så är det absolut att klassa som grovt förtal.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in